Medieanvändning/bruk

NYHET | 23 feb 2021

Tiktok, tabloider eller tablå-tv – ny rapport visar generationernas skilda medievanor

En man ligger och läser och en pojke tittar på film i en soffaDagens pensionärer blir allt mer digitala men det finns fortfarande stora skillnader mellan dem och de som är uppväxta med digital teknik. Det visar en ny rapport från Nordicom, Mediebarometern 2019: Tema generationer, där Catharina Bucht analyserar åldersskillnader i den svenska befolkningens medieanvändning. 

NYHET | 28 jan 2021

Et medieår i coronaens skygge – ny medierapport fra DR, Danmark

Omslag til publikation Medieudviklingen 2020 från DR, DanmarkI sidste årsrapport var der ingen tvivl om at 2020 ville blive et anderledes medieår. 2019 var præget af besparelser og konflikter som resulterede i omlægning og lukning af flere mediekanaler i 2020. Og så kom corona-pandemien. I denne årsrapport ser DR tilbage på medieåret 2020 samt coronaens indflydelse på danskernes medievaner.

NYHETSBREV | 21 dec 2020

Välkommen till ett nytt nummer av Medietrender i Norden

Pandemivåren 2020 ledde till ökad efterfrågan på nyheter och medieinnehåll i Norden. Men medierna förlorade reklampengar. Läs mer i årets tredje nummer av Nordicoms nordiska nyhetsbrev – nu i nytt format!

NYHET | 15 dec 2020

Digitala kliv under coronapandemin

Internetstiftelsens årliga undersökning Svenskarna och internet visar att coronapandemin påverkat våra internetvanor - särskilt allt fler pensionärer har börjat använda internet under pandemin. De flesta nya internetanvändare är 76 år eller äldre.

NYHET | 15 dec 2020

Nyhets- och mediekonsumtionen ökade i Norden under pandemin

Hand iklädd gummihandske håller i ett provrör med coronatest. Foto Scandinav bildbyråCoronapandemin har lett till ökad efterfrågan på nyheter i de nordiska länderna. Särskilt tittandet på tv-nyheter har ökat, medan sociala medier minskat i betydelse. Det visar nationella undersökningar från våren och sommaren 2020.

NYHET | 14 dec 2020

De globala teknikjättarnas makt över medierna

Googles logga på en skylt som speglas i huvudbyggnadens glasfasad.Globala teknikföretag, med Google och Facebook i täten, får allt större makt över nyhetsmedierna. Med sin monopolliknande ställning på den digitala annonsmarknaden har de indirekt en stor påverkan på vilken journalistik som når de digitala medieanvändarna. Det visar en ny studie som publiceras av Nordicom. För att stå upp mot teknikjättarnas makt krävs samarbete över både bransch- och landgränser.

NYHET | 10 dec 2020

Podcast ökar i Norden – här finns lyssnarstatistiken

Ung kvinna vid mur med hörlurar. Foto Scandinav bildbyråAllt fler lyssnar på podcast i Norden. Mest populärt är det bland personer 15-45 år, bland högutbildade och i storstäderna. Här guidar vi till lyssnarstatistiken i de nordiska länderna.

NYHET | 11 nov 2020

Telekomrapport: Uppåt för snabba bredband i Norden

Omslag nordisk-baltisk telekomrapport 2019Fast telefoni minskar kraftigt, medan antalet mobilabonnemang ligger stilla i Norden. Samtidigt ökar fiberabonnemangen och bredbandens hastighet. Det är några insikter från den senaste rapporten om de nordiska och baltiska telekommarknaderna.

NYHET | 2 nov 2020

Norges största undersökning om ungas medieanvändning

Omslag Medietilsynets rapporter om barn och medier 2020Under året har Medietilsynet publicerat nio delrapporter som behandlar olika aspekter av barns och ungas medieanvändning. Nu finns resultaten tillgängliga i sin helhet i två rapporter: Barn og medier 2020 och Foreldre og medier 2020.

Sidor

Prenumerera på Medieanvändning/bruk