Nyheter

Omslaget av Mediebarometern 2021 samt bilder på talare.
NYHET | 19 maj 2022

Mediebarometern 2021: Läs rapporten och se seminariet

Den svenska befolkningen konsumerade medier som aldrig förr under pandemins första år. Mediebarometern 2021 visar att de förhöjda nivåerna bestod också under 2021. Här kan du läsa rapporten och se seminariet om Mediebarometern 2021.
En kvinna sitter vid ett bord med en surfplatta.
NYHET | 19 maj 2022

Digitala tidningar, bilradio och strömmad tv – så använde svenskarna medier 2021

Två av tre svenskar läste dagstidning en genomsnittlig dag 2021 – digital läsning var mest populärt. Bilradio var det vanligaste sättet att lyssna på radio, och 93 procent av befolkningen tittade på rörlig bild i någon form en vanlig dag. Detta är några av de viktigare resultaten från Mediebarometern 2021 i korthet.
En man läser tidningen. Text i förgrunden: Mediebarometern 2021.
NYHET | 03 maj 2022

Välkommen att anmäla dig till seminariet om Mediebarometern 2021

Den 19 maj presenterar Nordicom vid Göteborgs universitet resultaten från 2021 års Mediebarometer, den årliga undersökningen av den svenska befolkningens medievanor.
Mobil som visar det digitala nyhetsbrevet
NYHETSBREV | 21 apr 2022

Nytt nummer av vårt nordiska nyhetsbrev

Välkommen till nyhetsbrevet Medietrender i Norden. Läs om medievanor, mediemarknad och aktuell mediepolitik i Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige.
Seminariegatan
NYHET | 14 apr 2022

Ledig tjänst: kommunikatör

Obs. ansökningstiden för den här tjänsten har gått ut. Till följd av en stundande föräldraledighet söker Nordicom nu en erfaren kommunikatör som kan ta över ansvaret för kommunikationen och marknadsföringen av våra vetenskapliga publikationer. Sista ansökningsdag är 6 maj 2022.

Latest publications

Framsida Mediebarometern 2021. Äldre man läser tidningen

Mediebarometern 2021

Mediebarometern är en årlig undersökning av den svenska befolkningens tillgång till, och användning av, olika typer av medier. Undersökningen har genomförts sedan 1979 och det gör Mediebarometern till den äldsta studien i sitt slag i världen. Resultaten i 2021 års undersökning bygger på svar från omkring 6 000 slumpmässigt utvalda personer i åldern 9 till 85 år.
Cover of Nordic Journal of Media Studies Vol. 4, 2022

Nordic Journal of Media Studies, Vol. 4, 2022. Media events in the age of global, digital media: Centring, scale, and participatory liveness

The articles in the issue demonstrate that media event is still an important concept to help us understand the working of the contemporary hybrid media landscape, that gathering and watching large events live together is important to people and that TV is still an important medium for co-creating what in the introduction to this issue is called participatory liveness.
Cover to the book Success and Failure in news media performance

Success and Failure in News Media Performance

The Media for Democracy Monitor (MDM) assesses the performance of leading news media in mature democracies with regard to three core dimensions of democracy: freedom, equality, and control. In this book, the most salient results from the MDM were selected to undergo cross-country and longitudinal comparison, searching for patterns and tendencies across countries, with a particular focus on the influence of digitalisation.

Nordicom Review 43 (1) 2022 (ongoing)

Find the latest Nordicom Review articles from our regular issues.

Nordicom Review 42 (S4) 2021. Struggling with Technology

The articles in this special issue explore and discuss the cultural, social and temporal understandings of the numerous complex ways in which people engage with and make use of different media types and technologies