Mediebarometern omslag och två bilder från inspelningen av seminariet
Foto: Scandinav Bildbyrå (omslag)

Mediebarometern 2024: Läs rapporten och se seminariet 

Mediebarometern
 | 6 maj 2025
År 2024 tittade nästan hela Sveriges befolkning på rörlig bild en genomsnittlig dag, medan sociala nätverkstjänster hade högre räckvidd än både radio och dagstidningar. Ta del av rapporten och se seminariet om Mediebarometern 2024 här.

Läs och ladda ner rapporten

Rapporten Mediebarometern 2024 finns fritt tillgängligt att läsa och ladda ner.

Gå till rapporten
Läs en sammanfattning av resultaten  
Läs pressmeddelandet: Rekordnivåer för bokläsningen under 2024

Se ett webbsänt seminarium  

Här kan du se ett webbsänt seminarium om de viktigaste resultaten från Mediebarometern 2024.

Under seminariet presenteras vilka trender och utvecklingsmönster som präglat medieanvändningen under 2020-talet. Därtill lyfts två exklusiva analyser: Elisabeth Falk, utredare vid Nordicom, har tittat på hur tv-tittandet har förändrats över tid och på vilket sätt svenskarna tittar på tv idag. Karin Hellingwerf, medieanalytiker vid Nordicom, uppmärksammar radions 100-årsjubileum och presenterar statistik kring radiolyssnandets historia. Moderator för seminariet är Jonas Ohlsson, medieforskare och föreståndare för Nordicom.  

Program
  • Moderator Jonas Ohlsson, föreståndare vid Nordicom, hälsar välkommen och berättar om programmet
  • En dag med medier 2024: lika som i fjol men tröga trender förskjuter medieanvändningen  
    Ulrika Facht, medieanalytiker vid Nordicom
  • Vad tittade du på igår? Tv-tittandet som inte verkar avta - men förändras  
    Elisabeth Falk, utredare vid Nordicom  
  • Radion fyller 100 år – Från FM och AM till "finns där poddar finns"  
    Karin Hellingwerf, medieanalytiker vid Nordicom  
Områden :