Nyheter

NYHET | 19 sep 2019

Ny utgåva: Medietrender i Norden 2-2019

Nordbornas medievanor blir stadigt mer digitala. Det gäller särskilt de unga, vilket leder till ökande åldersklyftor. Samtidigt är Norden Europas mest digitala region, visar en aktuell kartläggning. Det är några ämnen i årets andra utgåva av  Medietrender i Norden.

NYHET | 18 sep 2019

Tv-licensen skrotas i Norden – ersätts med skattsedeln

Nordens flaggor foto Johannes Jansson norden.orgUnder en period på drygt tio år har alla Nordens länder bytt – eller är på gång att byta – till skattefinansierad public service. Men det finns både likheter och skillnader mellan de valda skattemodellerna. Här är en kartläggning. (Uppdaterad version av en artikel publicerad i maj.)

NYHET | 12 sep 2019

Flera nya rapporter om medie- och kulturvanor i Sverige

Tre svenska myndigheter har publicerat nya rapporter om svenskarnas konsumtion av medier och kultur.  De handlar om barn och unga som blir allt mer digitala, om åldersklyftor som ökar, och om stabila kulturvanor som långsamt förändras.

NYHET | 20 aug 2019

Today Nordicom Launches NordMedia Network

At the NordMedia conference in August 2019, Nordicom launches a new digital platform dedicated to Nordic media researchers. On the platform, you are able to present yourself and your research, find partners and keep up to date with the latest in Nordic media research, in a completely new Nordic context.

NYHETSBREV | 20 aug 2019

European Media Policy – the August issue

Läs vårt senaste nyhetsbrev om mediepolitiken på europeisk nivå. Denna gång om kampen mot tech-jättarna, åtgärder mot desinformation, eventuellt stöd till kvalitetsjournalistik, och behovet av att överbrygga digitala klyftor, med mera. Nyhetsbrevet är på engelska.

NYHET | 20 aug 2019

Så kan nordborna se mer nordisk tv

Minska geoblockeringar för nordisk public service-tv på nätet. Det är ett av förslagen i rapporten Nordisk tv på tværs af grænser, som undersöker hur nordborna kan få tillgång till fler nordiska tv-program.

| 16 aug 2019

Regeringens förslag för svensk public service 2020–2025

Sveriges public service-medier ska vara moderna och finnas nära publiken. De är även en kollektiv nyttighet som ska förenas med en fri och fungerande marknad för kommersiella medier. Så inledde den svenska kulturministern Amanda Lind när hon i juni presenterade regeringens proposition om villkor inför en ny sändningsperiod för SR, SVT och UR.

NYHET | 11 jul 2019

Digital News Report 2019

Norge ligger i topp när det gäller betalning för nyheter på nätet, medan Finland leder när det gäller medieförtroende. Det visar Digital News Report 2019, som jämför digitala nyhetsvanor i 38 länder. Vi lyfter fram några resultat med fokus på Norden (på engelska).

NYHET | 5 jul 2019

Nya medievanor i Finland

Hur har finländarnas medievanor förändrats över tid? Och vilka medier betalar hushållen för? Finska Statistikcentralen undersöker utvecklingen i en ny artikel om tv, radio, dagspress, tidskrifter och medier på nätet.

Sidor