Nyheter
Här hittar du nyheter om nordisk medieforskning och medieutveckling
samt nyheter om Nordicoms verksamhet.

Mediebarometern 2022: Läs rapporten och se seminariet
Mediebarometern 2022 visar att den svenska befolkningens användning av medier under förra året låg kvar på samma rekordhöga nivåer som under pandemiåren 2020 och 2021. Här kan du läsa rapporten och se seminariet om Mediebarometern 2022.
Strömmad tv, sociala medier och prenumererad dagstidning – så använde svenskarna medier 2022
Nio av tio svenskar tittade på rörlig bild en vanlig dag under 2022 – strömmad tv var mest populärt. Halva befolkningen hade prenumererad dagstidning och Instagram var den mest använda sociala nätverkstjänsten – förutom bland de äldre. Läs sammanfattningen av de viktigaste resultaten från Mediebarometern 2022.
Medieanvändningen rekordhög under 2022
Efter två år av pandemi följde ett 2022 präglat av krig och ekonomisk kris – men också av en valrörelse och flera stora idrottsmästerskap. Allt detta innebar att den svenska befolkningens användning av medier låg kvar på rekordhöga nivåer också under fjolåret. Det gällde inte minst användningen av professionella nyhetsmedier. Det visar 2022 års Mediebarometer från Nordicom vid Göteborgs universitet.
Välkommen att anmäla dig till seminariet om Mediebarometern 2022
Den 16 maj presenterar Nordicom vid Göteborgs universitet resultaten från 2022 års Mediebarometer, den största årliga undersökningen av den svenska befolkningens medievanor.
Första numret av European Media Policy 2023 är ute
AI-teknikens snabba utveckling försenar planer för reglering av AI i EU, European Media Freedom Act (EMFA) väcker både stöd och motstånd, och TikTok har förbjudits – men EU-parlamentariker stannar kvar på plattformen. Läs om det senaste inom mediepolitik på europeisk nivå i årets första nummer av nyhetsbrevet European Media Policy.
Digital övervakning i vardagslivet ses som ett nödvändigt ont
Vi lever idag i ett digitalt samhälle där övervakningen ständigt ökar. Stater och privata företag övervakar oss och vi övervakar oss själva och varandra genom sociala medier, appar och annan ny teknologi. Detta hanterar vi både genom motstånd och ett pragmatiskt förhållningssätt, enligt en ny forskningsantologi utgiven av Nordicom vid Göteborgs universitet.
Save the date 16/5: Seminarium om resultaten från Mediebarometern 2022
Tisdag den 16 maj presenterar Nordicom resultaten från 2022 års Mediebarometer. Mediebarometern är en årligt återkommande undersökning där ett slumpmässigt urval av den svenska befolkningen svarar på frågor om sina medievanor.
Ny databas kring medieägandet i EU
Nyligen lanserades EurOMo, en ny databas över medieägandet i femton av EU:s medlemsländer. Databasen är ett resultat av forskningsprojektet European Media Ownership Monitor vars mål är att öka kunskapen om vilka som äger de stora nyhetsmedierna i EU.
Magnus Fredriksson ny redaktör vid Nordicom
I mars börjar Magnus Fredriksson som redaktör vid Nordicom. Fredriksson har en lång forskarbakgrund och kommer senast från rollen som docent och studierektor för forskarutbildningen vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) vid Göteborgs universitet.
Ökad digitalisering och ägarkoncentration i det svenska medielandskapet
Traditionella medier minskar i popularitet, minskade annonsintäkter kan påverka medborgarnas tillgång till lokala nyheter, och ägandet på dagstidningsmarknaden har koncentrerats till ett fåtal regionala tidningsmonopol. Rapporten MedieSverige 2023 ger en aktuell och bred översikt av dagens svenska medielandskap.
Call for papers: Medieägande och mediereglering i Europa
Call for papers till ett nytt temanummer av Nordicom Review. Läs mer på engelska.