Nyheter
Här hittar du nyheter om nordisk medieforskning och medieutveckling
samt nyheter om Nordicoms verksamhet.

Kommunikation i statens tjänst – vad säger forskningen?
Debatten om myndigheternas kommunikation blossar upp med jämna mellanrum – det kan handla om kampanjer, kostnader eller antalet kommunikatörer i verksamheterna. I en ny bok ger två forskare en samlad bild av svenska myndigheternas kommunikationsverksamheter. Boken avslutas med en sammanställning av de viktigaste lärdomarna i sju punkter.
Call for Papers: Scandalisation across media: New scandal trajectories, temporalities, and actors
Nordic Journal of Media Studies inbjuder till bidrag till 2027 års nummer som utforskar hur skandaler utvecklas och kommuniceras i olika medier.
Snäva mediebilder av den gröna omställningen i norr
Två bilder dominerar mediebevakningen av den så kallade gröna omställningen i norra Sverige: norr som en motor för grön industriell tillväxt – och norr som en lovande, men samtidigt problematisk, periferi. Kritiska röster får sällan utrymme i debatten. Det visar en ny studie publicerad av Nordicom vid Göteborgs universitet.
Ny bok om informationsekosystem och demokrati lanseras i november
En ny bok som undersöker globala informationsekosystem och deras inverkan på demokratin lanseras den 25 november 2025 av Free University of Brussels – SMIT (Studies in Media, Innovation & Technology Research Group) och Observatory on Information & Democracy. Boken ges ut av Nordicom.
Nordicom på Bokmässan 2025
Vilken roll spelar kommunikation i myndigheters vardag, och hur hittar podden sin plats i det snabbt föränderliga medielandskapet? Nordicom medverkar på Bokmässan i Göteborg med två programpunkter som belyser aktuella frågor om myndighetskommunikation och poddens roll i dagens medielandskap.
Digitalisering förändrar svenskarnas lyssnarvanor
Svenskarnas lyssnarvanor förändras i takt med digitaliseringen. Strömmad musik dominerar, podcasts växer snabbt och traditionell radio tappar mark. Det visar en ny rapport från Nordicom, som också lyfter fram tydliga generations- och geografi-skillnader i lyssningskulturen.
Ledig tjänst: Nordicom söker forskare
Nordicom söker en ny forskare till arbetet med att fördjupa kunskapen om mediernas roll och villkor i Sverige och Norden.
Allt du vill veta om poddar (och lite till)
Poddar är idag en självklar del av vårt medielandskap – både som underhållning, journalistik, marknadsföring och samtal. Men hur hamnade vi här, och vad säger poddarnas utveckling om vår samtid? Nordicom arrangerar tillsammans med Internetstiftelsen ett seminarium om podden som format, kanal och kulturfenomen!
Nytt temanummer om influencerns position i medielandskapet
Sociala medier har i grunden förändrat hur vi kommunicerar, konsumerar och relaterar till varandra. I centrum för denna utveckling står influencers – opinionsbildare som driver samtal, formar trender och lyfter smala ämnen till bredare publik. I det senaste numret av Nordic Journal of Media Studies utforskas hur deras roll växer inom kultur, kommunikation och kommersiella sammanhang.
Nytt temanummer: Vad vi vet om medier och demokrati i Norden
Ett nytt temanummer av Nordicom Review samlar litteraturöversikter som syftar till att besvara frågan: Vad vet vi om medier, kommunikation, journalistik och demokrati i Norden?
Call for papers: Visual Political Communication in the Nordic Region: Strategies, Narratives, and Challenges in a Digital Age
Franziska Marquart (Köpenhamns universitet) och Xénia Farkas (DIGSUM, Umeå universitet) bjuder in till ett temanummer av Nordicom Review. Numret kommer att utforska det föränderliga landskapet för visuell politisk kommunikation i de nordiska länderna.