Mediebarometern är en årlig frågeundersökning som kartlägger den svenska befolkningens användning av olika medier en genomsnittlig dag. Mediebarometern genomförs av Nordicom på uppdrag av det svenska kulturdepartementet.

Foto: Skandinav Bildbyrå
Senaste rapporten
Mediebarometern 2022 visar att den svenska befolkningens användning av medier under förra året låg kvar på samma rekordhöga nivåer som under pandemiåren 2020 och 2021.

Foto: Skandinav Bildbyrå
Om undersökningen
Mediebarometern genomfördes första gången 1979 vilket gör den till den äldsta undersökningen i sitt slag i världen. Undersökningen genomförs både på nätet och via telefon och bygger på svar från omkring 6 000 slumpmässigt utvalda personer i åldern 9 till 85 år.
Resultaten från Mediebarometern presenteras löpande i rapporter och seminarier som du fritt kan ta del av via Nordicoms webbplats.

Foto: Skandinav Bildbyrå
Har du blivit utvald att delta?
Har du fått ett brev från oss med en inbjudan att delta i Mediebarometer-undersökningen? Här kan du läsa mer om vad det innebär att delta och hur undersökningen går till.