MedieSverige 2025
Det svenska medielandskapet utvecklas i ett nära samspel med det omgivande samhället. De sociala, ekonomiska, politiska och teknologiska landskapen formar – och formas av – medielandskapet i en ständigt pågående process. I MedieSverige 2025 får läsaren en bred och aktuell översikt över det svenska medielandskapet. Genom att först belysa utvecklingen på de medieteknologiska och mediepolitiska områdena i Sverige, går rapporten vidare till att redovisa utvecklingen på publik- och reklammarknaderna, för att avslutningsvis beskriva den svenska mediestrukturen.
MedieSverige 2025 bygger på ett rikt datamaterial från en rad olika källor. Rapporten riktar sig till studenter, lärare, forskare, journalister, beslutsfattare och alla andra som vill lära sig mer om det svenska medielandskapet.
Den första utgåvan av rapportserien MedieSverige utkom för 42 år sedan. MedieSverige 2025 utgör den sextonde volymen i serien. Rapporten är skriven av Ulrika Facht och Elisabeth Falk vid Nordicom, Göteborgs universitet.
”Exakt den sammanställning som jag behöver när jag försöker orientera mig i den nya medievärlden” – en läsares återkoppling om MedieSverige 2023.
Download summary in English (pdf, 396 kB)
Underlag till diagrammen finns tillgängliga i ett samlat Exceldokument (277 kB)
Innehåll
- Förord
- Mediestrukturens förändringsmekanismer – ett växelspel mellan fyra olika kraftfält
- Medieteknik
- Bredbandets utbredning
- Operatörer för bredband och mobil telefoni
- Bredbandets geografi
- Mediepolitik
- Lagar och myndigheter
- Stöd till olika medier
- Mediestöd: nyhetsmedier
- Public service-avgiften
- Tillstånd: marksänd tv
- Tillstånd: kommersiell radio
- Publik
- Hushållens medieutgifter
- Tillgång till medieteknik
- Tidningsprenumeration
- Tidningsupplagor
- Tidningsläsning
- Tv – tillgång
- Tv – tittande
- Tv – strömmade tjänster
- Ljudmedier – tillgång
- Radio och podcast – lyssnande
- Podcast – lyssnande
- Sociala medier – tillgång
- Sociala medier – användning
- Nyhetsanvändning
- Förtroende för medier
- Reklam
- Reklammarknadens utveckling
- Reklam i olika medier
- Digital reklam
- Reklam i dagstidningar
- Mediernas struktur
- De största medieföretagen
- De största tidningsföretagen
- Regionalt dagstidningsägande
- Journalistikens lokala närvaro
- De största radioföretagen
- De största poddföretagen
- Nyhetsverksamhet i public service
- Summary
- Källor
