Sverige

NYHET | 23 feb 2021

Tiktok, tabloider eller tablå-tv – ny rapport visar generationernas skilda medievanor

En man ligger och läser och en pojke tittar på film i en soffaDagens pensionärer blir allt mer digitala men det finns fortfarande stora skillnader mellan dem och de som är uppväxta med digital teknik. Det visar en ny rapport från Nordicom, Mediebarometern 2019: Tema generationer, där Catharina Bucht analyserar åldersskillnader i den svenska befolkningens medieanvändning. 

NYHET | 14 jan 2021

Tre lediga tjänster vid Nordicom

Just nu finns tre lediga tjänster hos Nordicom: projektassistent, kommunikatör och forskare. De två förstnämnda anställningarna är tidsbegränsade på 10 månader, 100%, med placering vid Nordicom i Göteborg. Forskartjänsten är en tillsvidareanställning om 100% med placering vid Nordicom. 

NYHET | 15 dec 2020

Digitala kliv under coronapandemin

Internetstiftelsens årliga undersökning Svenskarna och internet visar att coronapandemin påverkat våra internetvanor - särskilt allt fler pensionärer har börjat använda internet under pandemin. De flesta nya internetanvändare är 76 år eller äldre.

NYHET | 26 okt 2020

Vägledning ska göra nätet tryggare för barn och unga

Tre svenska myndigheter med ansvar för att skydda barn och unga och stärka deras rättigheter står bakom en ny skrift. Skriften ger vägledning i tolkningen av gällande lagar och sammanfattar barns rätt till skydd mot skadlig mediepåverkan.

NYHET | 22 okt 2020

Svensk utredning: Rekommendationer för att värna det demokratiska samtalet

Omslag SOU 2020:56 Det demokratiska samtaletI slutet av september överlämnade kommittén Nationell satsning på ökad medie- och informationskunnighet och det demokratiska samtalet sitt slutbetänkande. Budskapet som förmedlas är att det trots ett allvarligt läge går att påverka i positiv riktning.

NYHET | 21 okt 2020

Se webbinariet om den svenska medieutvecklingen 2020

Digitala reklamplattformar dominerar, dagstidningsmarknaden har nått en ny botten och coronapandemin har orsakat en samhällsekonomisk tvärbromsning med allvarliga konsekvenser för reklammarknaden. Nu kan du ta del av resultaten från rapporten Medieutveckling – Medieekonomi 2020, som publiceras i dag av Myndigheten för press, radio och tv. Rapportens huvudresultat presenteras även i ett kostnadsfritt webbinarium som är öppet för alla.​

NYHET | 28 sep 2020

Så har svenskarnas nyhetsvanor förändrats

Omslag till SOM-institutets rapport Svenska medietrender 1995-2019Idag är en stor del av vår nyhetskonsumtion digital. Samtidigt tycks användningen av nyhetssajter och nyheter i sociala medier ha nått en platå. Det visar SOM-institutets rapport om medietrender i Sverige 1995-2019.

NYHET | 2 sep 2020

Nordicom samordnar nytt forum för MIK-forskning

Nordicom kommer att inrätta ett nytt forum för att identifiera och samordna forskare inom medie- och informationskunnighet – MIK. Satsningen är en del av det nationella nätverket MIK Sverige som lanserades av Statens medieråd på uppdrag av Sveriges regering. 

NYHET | 1 jun 2020

Nordicom ny medlem i nätverket MIK Sverige

Nordicom har anslutit till nätverket MIK Sverige, som koordineras av Statens medieråd. Medie- och informationskunnighet – MIK– är en viktig förmåga i alla åldrar för att kunna hantera, analysera och värdera innehåll i medier och för att själv kunna delta i debatt och diskussion.

PUBLIKATIONER | 29 maj 2020

Digital dagstidning dominerar och de flesta ser rörlig bild – här är de 13 viktigaste resultaten från Mediebarometern 2019

Den svenska befolkningen lade mer än sex timmar på olika typer av medier en genomsnittlig dag under 2019. Åtta av tio använde sociala nätverkstjänster och två av tre läste dagstidning en vanlig dag. Detta är några av resultaten från Mediebarometern 2019.

Sidor

Prenumerera på Sverige