Kategori: Sverige

Kvinna som läser på sin mobil med en morgontidning framför sig.
Ny publikation |

Morgontidningens prenumeranter i fokus i ny rapport

I en ny rapport från Nordicom kartläggs vilka grupper i Sverige som har tillgång till digitala morgontidningar, dessutom identifieras betydande skillnader utifrån socioekonomiska och demografiska faktorer.
Hög med tidningar mot blå bakgrund
Pressmeddelande |

Koncentrationen ökar på svensk mediemarknad

Under de senaste tio åren har ägarna till svenska nyhetsmedier blivit färre. Det visar en ny rapport från Nordicom vid Göteborgs universitet. Utvecklingen mot färre ägare har bland annat drivits på av förändrade medievanor, nya sätt att köpa annonser, konjunkturnedgångar och en allt tuffare marknadskonkurrens.
Person med mobil, laptop och morgontidning.
Ny publikation |

Banbrytande och polariserande: Ny bok ger inblick i Mittmedias digitala omvandling

Mittmedia genomgick under 2010-talet en omfattande digitaliseringsprocess. I boken Mittmedias vägval: Radikal innovationskultur möter traditionstyngd koncern, utgiven av Nordicom, utforskas de utmaningar som företaget ställdes inför när papperstidningen försökte ersättas med digitala produkter. Författarna belyser hur bland annat centraliseringen av verksamheten påverkade både kvaliteten på journalistiken och arbetsvillkor för de anställda.
Bilder: Från vänster Catrin Johansson, Ingela Wadbring, Jonas Harvard, Ulrika Hedman
Event |

Lunchwebbinarium: Mittmedias unika innovationsresa

Lokaltidningskoncernen Mittmedia stod 2018 på ruinens brant. Checkkrediten var utnyttjad, det var tveksamt om löner skulle kunna betalas ut och oron bland personalen var stor. Räddningen för bolaget kom när svenska Bonnier och norska Amedia tillsammans köpte koncernen 2019. Men samtidigt som ekonomin hade varit ansträngd var den digitala kompetensen i absolut framkant. Fem forskare har nu dokumenterat denna turbulenta period i en ny bok, som publiceras av Nordicom. Medier & demokrati och Mittuniversitetet bjuder in till ett lunchwebbinarium (online) med författarna till boken.
Kvinna läser tidningen
Pressmeddelande |

Svenskarnas medieanvändning fortsatt rekordhög

Pandemiårens höga mediekonsumtion låg kvar under 2023. Samtidigt satte stigande priser och ett oroligt säkerhetspolitiskt läge sin prägel på medieanvändningen, visar 2023 års Mediebarometer från Nordicom vid Göteborgs universitet. Nyheter från public service fortsatte vara mest populära.
Mediebarometern 2023, liggande omslag.
Mediebarometern |

Rörlig bild och sociala nätverk mest populärt – så använde svenskarna medier 2023

Nio av tio svenskar tittade på rörlig bild en vanlig dag, fler såg på strömmad tv än på tablålagd. Drygt åtta av tio använde sociala medier, Facebook och Instagram var mest populära, förutom bland de yngre där Snapchat och TikTok dominerade. Två tredjedelar läste en dagstidning, och det digitala läsandet dominerade. Läs sammanfattningen av de viktigaste resultaten från Mediebarometern 2023.
Blå bakgrund med en man som skriver på laptop. Rosa text: Mediebarometern 2023
Mediebarometern |

Save the date 14/5: Webbsänt seminarium om resultaten från Mediebarometern 2023

Den 14 maj presenterar Nordicom vid Göteborgs universitet resultaten från 2023 års Mediebarometer. Mediebarometern är en årlig undersökning där ett slumpmässigt urval av den svenska befolkningen svarar på frågor om sina medievanor. 
Händer skriver på laptop
Nyhet |

Nu finns uppdaterade data för MedieSverige 2023

MedieSverige 2023 är en rapport från Nordicom som består av en mängd beskrivningar och data om det svenska medielandskapet och dess utveckling. För den läsare som letar efter färskare siffror finns nu en uppdatering av den information som rapportens diagram och analyser bygger på.
Tidningshög.
Ny publikation |

Minskad lönsamhet för medierna trots rekordhög medieanvändning

Medieåret 2022 kom att präglas av ett stort medie- och nyhetsintresse hos allmänheten för att ta del av information om den fortsatta coronapandemin, Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina och höstens allmänna val. Under slutet av året och inledningen av 2023 påverkades medieföretagen också av stigande kostnader, fallande reklamintäkter och en vikande konjunktur. Det visar rapporten Medieekonomi 2023.
Tobias Lindberg vid Nordicom presenterar Mediebarometern 2022
Nyhet |

Ledig tjänst: Nordicom söker utredare

Nordicom söker en ny utredare till arbetet med att fördjupa kunskapen om mediernas utveckling i Sverige och Norden. Det är ett arbete som också inkluderar Mediebarometern, den största oberoende undersökningen av medieanvändningen i den svenska befolkningen.