Sverige

PUBLIKATIONER | 4 dec 2019

Hyperlokala nyhetsmedier ersätter inte nedlagda lokalredaktioner

Samtidigt som allt fler lokala tidningsredaktioner läggs ner växer floran av nya digitala medier som förmedlar lokala nyheter. Men de nya så kallade hyperlokala medierna finns oftast på platser som redan har en lokalredaktion, och de har ofta en osäker ekonomi. Därför blir de sällan ersättare för nedlagda lokalredaktioner. Det är några av slutsatserna från en ny samling studier om hyperlokala medier publicerad av Nordicom.

NYHET | 25 okt 2019

Sämsta året någonsin för svensk dagspress

Nordicom har i samverkan med Myndigheten för press, radio och tv tagit fram årets medieekonomirapport: Medieutveckling – Medieekonomi 2019. Den visar att kommersiell radio och tv gör goda resultat, medan dagspressen drabbats hårt av den nya konkurrenssituationen på mediemarknaden.

NYHET | 23 okt 2019

Digitaliseringen präglar våra medieliv

Användningen av traditionella medier minskar och användningen av sociala medier planar ut.  Samtidigt ökar användningen av digitala streamingtjänster för rörlig bild och ljud. Det framkommer i rapporten Svenskarna och internet 2019, som Internetstiftelsen i Sverige presenterade den 15 oktober.

NYHET | 12 sep 2019

Flera nya rapporter om medie- och kulturvanor i Sverige

Tre svenska myndigheter har publicerat nya rapporter om svenskarnas konsumtion av medier och kultur.  De handlar om barn och unga som blir allt mer digitala, om åldersklyftor som ökar, och om stabila kulturvanor som långsamt förändras.

NYHET | 20 aug 2019

Today Nordicom Launches NordMedia Network

At the NordMedia conference in August 2019, Nordicom launches a new digital platform dedicated to Nordic media researchers. On the platform, you are able to present yourself and your research, find partners and keep up to date with the latest in Nordic media research, in a completely new Nordic context.

NYHET | 16 aug 2019

Regeringens förslag för svensk public service 2020–2025

Omslag Regeringens proposition om public service-tillståndSveriges public service-medier ska vara moderna och finnas nära publiken. De är även en kollektiv nyttighet som ska förenas med en fri och fungerande marknad för kommersiella medier. Så inledde den svenska kulturministern Amanda Lind när hon i juni presenterade regeringens proposition om villkor inför en ny sändningsperiod för SR, SVT och UR.

NYHET | 29 maj 2019

Nya EU-regler om strömmad tv

Myndigheten för press, radio och TV beskriver i sin senaste rapport bland annat de nya europeiska reglerna för tv och strömmade tjänster. Ändringarna i AV-direktivet ska införas i EU-länderna, plus Island och Norge.

NYHET | 24 maj 2019

Mediebarometerns resultat 2018: live stream

Den 24 maj presenterades Mediebarometerns resultat 2018, den årliga undersökningen om svenskarnas medievanor. Se hela presentationen här. 

PUBLIKATIONER | 24 maj 2019

Mediebarometern 2018: Medievanor under 40 år

Mycket har hänt på mediemarknaden under 40 år. 1979 var utbudet av medier förhållandevis litet jämfört med idag. Den tekniska utvecklingen och digitaliseringen har bidragit till att antalet mediekanaler ökat. Vi  tar del av radio, tv och tidningar på olika plattformar och vi konsumerar sociala medier i olika former.  

NYHET | 22 maj 2019

Nordisk mediehistoria – mer aktuellt än någonsin

Det händer mycket inom press-, journalistik- och mediehistoria i Norden. I höstas bildades ett nytt nordiskt nätverk för mediehistoriker, i Norge har Mediehistorisk Tidskrift blivit fullt tillgänglig på webben, och i Sverige har Mediehistorisk årsbok 2019 publicerats.

Sidor

Prenumerera på Sverige