Sverige

PUBLIKATIONER | 9 apr 2019

Twittrande spelade viktig roll efter terrorattacken på Drottninggatan

Vanliga människor spelade en viktig roll i krisresponsen efter terrorattacken på Drottninggatan i Stockholm. Det visar en ny studie publicerad i Nordicom Review. Genom att organisera sig på Twitter bidrog vanliga människor till att öka säkerheten för allmänheten och minska ryktesspridningen.

PUBLIKATIONER | 30 jan 2019

Svårt för ungdomar att identifiera falska nyheter på nätet

Många svenska ungdomar har svårt att identifiera falska eller partiska nyheter från nätet. Det visar en ny studie publicerad i Nordicom Review. De ungdomar som själva ansåg sig vara duktiga på att hitta information online var de som presterade sämst i undersökningen.

PUBLIKATIONER | 28 jan 2019

Komplex relation mellan media och politiken

Hur nära, eller långt ifrån varandra, står media och den politiska makten? Det har forskare från fyra olika länder undersökt i en ny studie. Den komplexa relationen handlar om vem som har makt att forma den offentliga bilden av politiken och de enskilda politikerna. 

NYHET | 29 nov 2018

Svensk medieekonomi 2017

Internet är på väg att bli medieföretagens huvudsakliga spelplan. En analys av de svenska medieföretagens ekonomi 2017 visar hur konkurrensen hårdnar mellan både mediebranscher och medieföretag i Sverige – och inte minst mellan svenska medier och globala nätbaserade aktörer.

NYHET | 9 okt 2018

Maarit Jaakkola ny biträdande föreståndare för Nordicom

Medieforskare Maarit Jaakkola har utsetts till ny biträdande föreståndare för Nordicom. I sin nya roll kommer hon att delta i Nordicoms strategiska utvecklingsarbete samt ha särskilt ansvar för forskarsamverkan och kontakten med det nordiska forskarsamhället inom medier och kommunikation. 

NYHET | 5 okt 2018

Svenskarna och internet: Så ändras svenskarnas medievanor

Användningen av sociala medier och digitala medie-plattformar fortsätter att öka. Samtidigt finns det tydliga skillnader mellan olika generationer. Det framkommer i rapporten Svenskarna och internet 2018 från Internet-stiftelsen i Sverige.

NYHET | 27 sep 2018

Tre nordiska länder breddar satsningen på mediekunnighet

Medie- och informationskunnighet blir allt viktigare för att stärka demokrati och yttrandefrihet. Finland, Norge och Sverige breddar nu sina insatser – från fokus på barn och unga till att omfatta hela befolkningen, oavsett ålder.

NYHET | 19 sep 2018

Mediebarometern 2019 upphandlas

Just nu upphandlar vi undersökningen Mediebarometern 2019. Ansökningsinbjudan pågår till 2018-10-17

Sidor

Prenumerera på Sverige