Kategori: Sverige

Kvinna läser tidning
Nyhet |

Nyhetsbranschens omsättning stabil visar ny rapport

Svenska nyhetsmedier ökade sina intäkter med omkring 1 procent till totalt 13,9 miljarder kronor under 2024. Det visar den nya rapporten Svensk marknad för nyheter, som Nordicom tagit fram på uppdrag av Mediemyndigheten. Rapporten visar också att nyhetsmedierna sammantaget når en rörelsemarginal på drygt +3 procent – ett nyckeltal för att beräkna verksamhetens lönsamhet.
Barn som tittar på tv
Ny publikation |

Tydliga generationsskillnader i svenskarnas tv-tittade

Svenskarnas sätt att ta del av audiovisuella medier har förändrats i grunden. Den traditionella tablå-tv:n har gradvis tappat mark, medan strömmade tjänster som Netflix, SVT Play och Youtube nu dominerar tittandet. Det visar en ny rapport från Nordicom, som också lyfter fram tydliga skillnader mellan generationerna.
Kvinna arbetar på kontor
Ny publikation |

Kommunikation i statens tjänst – vad säger forskningen?

Debatten om myndigheternas kommunikation blossar upp med jämna mellanrum – det kan handla om kampanjer, kostnader eller antalet kommunikatörer i verksamheterna. I en ny bok ger två forskare en samlad bild av svenska myndigheternas kommunikationsverksamheter. Boken avslutas med en sammanställning av de viktigaste lärdomarna i sju punkter.
Kvinna i naturen som lyssnar på musik i hörlurar
Ny publikation |

Digitalisering förändrar svenskarnas lyssnarvanor

Svenskarnas lyssnarvanor förändras i takt med digitaliseringen. Strömmad musik dominerar, podcasts växer snabbt och traditionell radio tappar mark. Det visar en ny rapport från Nordicom, som också lyfter fram tydliga generations- och geografi-skillnader i lyssningskulturen.
Mediehuset i Göteborg
Nyhet |

Ledig tjänst: Nordicom söker forskare

Nordicom söker en ny forskare till arbetet med att fördjupa kunskapen om mediernas roll och villkor i Sverige och Norden.
Mediebarometern omslag och två bilder från inspelningen av seminariet
Mediebarometern |

Mediebarometern 2024: Läs rapporten och se seminariet 

År 2024 tittade nästan hela Sveriges befolkning på rörlig bild en genomsnittlig dag, medan sociala nätverkstjänster hade högre räckvidd än både radio och dagstidningar. Ta del av rapporten och se seminariet om Mediebarometern 2024 här.
Omslag Mediebarometern 2024
Mediebarometern |

Strömmat, scrollat och läst – så konsumerade vi medier i Sverige 2024

Svenskarnas medievanor fortsätter att förändras – men vissa mönster består. Under 2024 tittade nästan hela befolkningen på rörlig bild en vanlig dag, och fler använde sociala nätverkstjänster jämfört med både radio och dagstidningar. Samtidigt fortsätter traditionella medier som tablå-tv, morgontidning och bilradio att spela en viktig roll i människors vardag. Läs sammanfattningen av de viktigaste resultaten från Mediebarometern 2024.
Tre bilder: person som lyssnar på podd, svenska kronor i en plånbok och omslaget till rapporten MedieSverige 2025
Ny publikation |

Digitalt är normalt – nya mediestöd och poddens roll i Sverige

Medielandskapet genomgår stora förändringar – nya mediestöd, omstruktureringar i tv-nätet och kommande tillståndsperioder för public service, kommersiell radio och marksänd tv sammanfaller med en alltmer digitaliserad publik och förändrade intäktsmodeller. Allt detta och mer analyseras i rapporten MedieSverige 2025.
Kvinna som läser bok, blå bakgrund och rosa text som lyder Mediebarometern 2024
Mediebarometern |

Save the date 6 maj: Webbsänt seminarium om Mediebarometern 2024

Den 6 maj presenterar Nordicom vid Göteborgs universitet resultaten från Mediebarometern 2024 – den årliga undersökningen som belyser vilka medier svenskarna tog del av under en vanlig dag 2024.
Kvinna som läser på sin mobil med en morgontidning framför sig.
Ny publikation |

Morgontidningens prenumeranter i fokus i ny rapport

I en ny rapport från Nordicom kartläggs vilka grupper i Sverige som har tillgång till digitala morgontidningar, dessutom identifieras betydande skillnader utifrån socioekonomiska och demografiska faktorer.