Kategori: Sverige

Digitalt är normalt – nya mediestöd och poddens roll i Sverige
Medielandskapet genomgår stora förändringar – nya mediestöd, omstruktureringar i tv-nätet och kommande tillståndsperioder för public service, kommersiell radio och marksänd tv sammanfaller med en alltmer digitaliserad publik och förändrade intäktsmodeller. Allt detta och mer analyseras i rapporten MedieSverige 2025.
Save the date 6 maj: Webbsänt seminarium om Mediebarometern 2024
Den 6 maj presenterar Nordicom vid Göteborgs universitet resultaten från Mediebarometern 2024 – den årliga undersökningen som belyser vilka medier svenskarna tog del av under en vanlig dag 2024.
Morgontidningens prenumeranter i fokus i ny rapport
I en ny rapport från Nordicom kartläggs vilka grupper i Sverige som har tillgång till digitala morgontidningar, dessutom identifieras betydande skillnader utifrån socioekonomiska och demografiska faktorer.
Koncentrationen ökar på svensk mediemarknad
Under de senaste tio åren har ägarna till svenska nyhetsmedier blivit färre. Det visar en ny rapport från Nordicom vid Göteborgs universitet. Utvecklingen mot färre ägare har bland annat drivits på av förändrade medievanor, nya sätt att köpa annonser, konjunkturnedgångar och en allt tuffare marknadskonkurrens.
Banbrytande och polariserande: Ny bok ger inblick i Mittmedias digitala omvandling
Mittmedia genomgick under 2010-talet en omfattande digitaliseringsprocess. I boken Mittmedias vägval: Radikal innovationskultur möter traditionstyngd koncern, utgiven av Nordicom, utforskas de utmaningar som företaget ställdes inför när papperstidningen försökte ersättas med digitala produkter. Författarna belyser hur bland annat centraliseringen av verksamheten påverkade både kvaliteten på journalistiken och arbetsvillkor för de anställda.
Lunchwebbinarium: Mittmedias unika innovationsresa
Lokaltidningskoncernen Mittmedia stod 2018 på ruinens brant. Checkkrediten var utnyttjad, det var tveksamt om löner skulle kunna betalas ut och oron bland personalen var stor. Räddningen för bolaget kom när svenska Bonnier och norska Amedia tillsammans köpte koncernen 2019. Men samtidigt som ekonomin hade varit ansträngd var den digitala kompetensen i absolut framkant. Fem forskare har nu dokumenterat denna turbulenta period i en ny bok, som publiceras av Nordicom. Medier & demokrati och Mittuniversitetet bjuder in till ett lunchwebbinarium (online) med författarna till boken.
Svenskarnas medieanvändning fortsatt rekordhög
Pandemiårens höga mediekonsumtion låg kvar under 2023. Samtidigt satte stigande priser och ett oroligt säkerhetspolitiskt läge sin prägel på medieanvändningen, visar 2023 års Mediebarometer från Nordicom vid Göteborgs universitet. Nyheter från public service fortsatte vara mest populära.
Rörlig bild och sociala nätverk mest populärt – så använde svenskarna medier 2023
Nio av tio svenskar tittade på rörlig bild en vanlig dag, fler såg på strömmad tv än på tablålagd. Drygt åtta av tio använde sociala medier, Facebook och Instagram var mest populära, förutom bland de yngre där Snapchat och TikTok dominerade. Två tredjedelar läste en dagstidning, och det digitala läsandet dominerade. Läs sammanfattningen av de viktigaste resultaten från Mediebarometern 2023.
Save the date 14/5: Webbsänt seminarium om resultaten från Mediebarometern 2023
Den 14 maj presenterar Nordicom vid Göteborgs universitet resultaten från 2023 års Mediebarometer. Mediebarometern är en årlig undersökning där ett slumpmässigt urval av den svenska befolkningen svarar på frågor om sina medievanor.