Sverige

NYHET | 29 maj 2019

Nya EU-regler om strömmad tv

Myndigheten för press, radio och TV beskriver i sin senaste rapport bland annat de nya europeiska reglerna för tv och strömmade tjänster. Ändringarna i AV-direktivet ska införas i EU-länderna, plus Island och Norge.

PUBLIKATIONER | 24 maj 2019

Mediebarometern 2018: Medievanor under 40 år

Mycket har hänt på mediemarknaden under 40 år. 1979 var utbudet av medier förhållandevis litet jämfört med idag. Den tekniska utvecklingen och digitaliseringen har bidragit till att antalet mediekanaler ökat. Vi  tar del av radio, tv och tidningar på olika plattformar och vi konsumerar sociala medier i olika former.  

NYHET | 24 maj 2019

Mediebarometerns resultat 2018: live stream

Den 24 maj presenterades Mediebarometerns resultat 2018, den årliga undersökningen om svenskarnas medievanor. Se hela presentationen här. 

NYHET | 22 maj 2019

Nordisk mediehistoria – mer aktuellt än någonsin

Det händer mycket inom press-, journalistik- och mediehistoria i Norden. I höstas bildades ett nytt nordiskt nätverk för mediehistoriker, i Norge har Mediehistorisk Tidskrift blivit fullt tillgänglig på webben, och i Sverige har Mediehistorisk årsbok 2019 publicerats.

PUBLIKATIONER | 9 apr 2019

Twittrande spelade viktig roll efter terrorattacken på Drottninggatan

Vanliga människor spelade en viktig roll i krisresponsen efter terrorattacken på Drottninggatan i Stockholm. Det visar en ny studie publicerad i Nordicom Review. Genom att organisera sig på Twitter bidrog vanliga människor till att öka säkerheten för allmänheten och minska ryktesspridningen.

PUBLIKATIONER | 30 jan 2019

Svårt för ungdomar att identifiera falska nyheter på nätet

Många svenska ungdomar har svårt att identifiera falska eller partiska nyheter från nätet. Det visar en ny studie publicerad i Nordicom Review. De ungdomar som själva ansåg sig vara duktiga på att hitta information online var de som presterade sämst i undersökningen.

PUBLIKATIONER | 28 jan 2019

Komplex relation mellan media och politiken

Hur nära, eller långt ifrån varandra, står media och den politiska makten? Det har forskare från fyra olika länder undersökt i en ny studie. Den komplexa relationen handlar om vem som har makt att forma den offentliga bilden av politiken och de enskilda politikerna. 

NYHET | 29 nov 2018

Svensk medieekonomi 2017

Internet är på väg att bli medieföretagens huvudsakliga spelplan. En analys av de svenska medieföretagens ekonomi 2017 visar hur konkurrensen hårdnar mellan både mediebranscher och medieföretag i Sverige – och inte minst mellan svenska medier och globala nätbaserade aktörer.

Sidor

Prenumerera på Sverige