Sverige

PUBLIKATIONER | 25 maj 2021

Rekordhög mediekonsumtion under 2020 – rörlig bild mest populärt

Den svenska befolkningen lade närmare sju timmar på olika typer av medier en genomsnittlig dag under 2020. Åtta av tio använde sociala nätverkstjänster och sju av tio läste dagstidning en vanlig dag. Detta är några av resultaten från Mediebarometern 2020. 

NYHET | 25 maj 2021

Se webbinariet om Mediebarometern 2020

Den 27 maj presenterar Nordicom resultaten från 2020 års Mediebarometer, den årliga undersökningen av den svenska befolkningens medievanor. Webbinariet, med de viktigaste resultaten från Mediebarometern 2020 och två exklusiva analyser av hur nyhetskonsumtionen påverkats under pandemin, kan ses här på Nordicoms webbplats.

| 5 maj 2021

Program för webbinarium om Mediebarometerns resultat 2020

Årets presentation ger de viktigaste resultaten från Mediebarometern 2020 och två exklusiva analyser av hur nyhetskonsumtionen har påverkats under pandemin. Välkommen på webbinarium den 27 maj kl. 10:00.

NYHET | 20 apr 2021

Save the date 27/5: Webbinarium om resultaten från Mediebarometern 2020

Den 27 maj presenterar Nordicom vid Göteborgs universitet resultaten från 2020 års Mediebarometer. Mediebarometern en årligt återkommande undersökning där ett slumpmässigt urval av den svenska befolkningen svarar på frågor om sina medievanor. 

NYHET | 9 mar 2021

Ny forskning avvisar idén om filterbubblor

bubblor framför skärmar

Det finns inte mycket som tyder på att så kallade filterbubblor faktiskt existerar, inte heller att de skulle ha någon betydelse för den ökade polariseringen i samhället. Det konstaterar medieforskare Peter Dahlgren i en ny Nordicom Review artikel. I studien avfärdas idén om filterbubblor både ur ett psykologiskt och tekniskt perspektiv. 

NYHET | 25 feb 2021

Digitala trender och utmaningar i medielandskapet 2021

Medielandskapets utveckling fortsätter att präglas av digitaliseringen. Dessutom har Coronapandemin bidragit till att fler söker sig till professionella nyhetsmedier, samtidigt som reklamintäckterna för dessa fortsätter att minska. Det visar den fjortonde utgåvan av Nordicoms återkommande publikation MedieSverige. 

NYHET | 23 feb 2021

Tiktok, tabloider eller tablå-tv – ny rapport visar generationernas skilda medievanor

En man ligger och läser och en pojke tittar på film i en soffaDagens pensionärer blir allt mer digitala men det finns fortfarande stora skillnader mellan dem och de som är uppväxta med digital teknik. Det visar en ny rapport från Nordicom, Mediebarometern 2019: Tema generationer, där Catharina Bucht analyserar åldersskillnader i den svenska befolkningens medieanvändning. 

NYHET | 14 jan 2021

Tre lediga tjänster vid Nordicom

Just nu finns tre lediga tjänster hos Nordicom: projektassistent, kommunikatör och forskare. De två förstnämnda anställningarna är tidsbegränsade på 10 månader, 100%, med placering vid Nordicom i Göteborg. Forskartjänsten är en tillsvidareanställning om 100% med placering vid Nordicom. 

NYHET | 15 dec 2020

Digitala kliv under coronapandemin

Internetstiftelsens årliga undersökning Svenskarna och internet visar att coronapandemin påverkat våra internetvanor - särskilt allt fler pensionärer har börjat använda internet under pandemin. De flesta nya internetanvändare är 76 år eller äldre.

NYHET | 26 okt 2020

Vägledning ska göra nätet tryggare för barn och unga

Tre svenska myndigheter med ansvar för att skydda barn och unga och stärka deras rättigheter står bakom en ny skrift. Skriften ger vägledning i tolkningen av gällande lagar och sammanfattar barns rätt till skydd mot skadlig mediepåverkan.

Sidor

Prenumerera på Sverige