Publikationer från Nordicom

PUBLIKATIONER | 4 dec 2019

Hyperlokala nyhetsmedier ersätter inte nedlagda lokalredaktioner

Samtidigt som allt fler lokala tidningsredaktioner läggs ner växer floran av nya digitala medier som förmedlar lokala nyheter. Men de nya så kallade hyperlokala medierna finns oftast på platser som redan har en lokalredaktion, och de har ofta en osäker ekonomi. Därför blir de sällan ersättare för nedlagda lokalredaktioner. Det är några av slutsatserna från en ny samling studier om hyperlokala medier publicerad av Nordicom.

NYHETSBREV | 2 dec 2019

Nytt om europeisk mediepolitik – läs vårt nyhetsbrev

EU:s digitala politik är ett tema i det senaste numret av European Media Policy. Läs om EU-kommissionens tuffa signaler gentemot Facebook och andra teknikjättar, om ny lagstiftning för digitala tjänster och om kampen mot desinformation på nätet. Nyhetsbrevet är på engelska.

NYHETSBREV | 20 aug 2019

European Media Policy – the August issue

Läs vårt senaste nyhetsbrev om mediepolitiken på europeisk nivå. Denna gång om kampen mot tech-jättarna, åtgärder mot desinformation, eventuellt stöd till kvalitetsjournalistik, och behovet av att överbrygga digitala klyftor, med mera. Nyhetsbrevet är på engelska.

PUBLIKATIONER | 24 maj 2019

Mediebarometern 2018: Medievanor under 40 år

Mycket har hänt på mediemarknaden under 40 år. 1979 var utbudet av medier förhållandevis litet jämfört med idag. Den tekniska utvecklingen och digitaliseringen har bidragit till att antalet mediekanaler ökat. Vi  tar del av radio, tv och tidningar på olika plattformar och vi konsumerar sociala medier i olika former.  

PUBLIKATIONER | 9 apr 2019

Twittrande spelade viktig roll efter terrorattacken på Drottninggatan

Vanliga människor spelade en viktig roll i krisresponsen efter terrorattacken på Drottninggatan i Stockholm. Det visar en ny studie publicerad i Nordicom Review. Genom att organisera sig på Twitter bidrog vanliga människor till att öka säkerheten för allmänheten och minska ryktesspridningen.

NYHETSBREV | 28 mar 2019

Medietrender i Norden - årets första nummer

Det digitala skiftet påverkar medievanor och mediemarknad – och både skapar och överbrygger klyftor i samhället visar ny forskning. Effekterna av den digitala utvecklingen går som en tråd genom årets första nordiska nyhetsbrev.

PUBLIKATIONER | 22 mar 2019

New book explores digital media inequalities

Digital technologies are currently changing the way we talk to one another and the way organisations and politics communicates with citizens. But digital does not necessarily mean better understanding. In a new Nordicom anthology, researchers from across Europe explores new inequalities created by the digital transformation. 

Sidor

Prenumerera på Publikationer från Nordicom