Kategori: Publikationer från Nordicom

Kvinna som läser på sin mobil med en morgontidning framför sig.
Ny publikation |

Morgontidningens prenumeranter i fokus i ny rapport

I en ny rapport från Nordicom kartläggs vilka grupper i Sverige som har tillgång till digitala morgontidningar, dessutom identifieras betydande skillnader utifrån socioekonomiska och demografiska faktorer.
Hög med tidningar mot blå bakgrund
Pressmeddelande |

Koncentrationen ökar på svensk mediemarknad

Under de senaste tio åren har ägarna till svenska nyhetsmedier blivit färre. Det visar en ny rapport från Nordicom vid Göteborgs universitet. Utvecklingen mot färre ägare har bland annat drivits på av förändrade medievanor, nya sätt att köpa annonser, konjunkturnedgångar och en allt tuffare marknadskonkurrens.
Person med mobil, laptop och morgontidning.
Ny publikation |

Banbrytande och polariserande: Ny bok ger inblick i Mittmedias digitala omvandling

Mittmedia genomgick under 2010-talet en omfattande digitaliseringsprocess. I boken Mittmedias vägval: Radikal innovationskultur möter traditionstyngd koncern, utgiven av Nordicom, utforskas de utmaningar som företaget ställdes inför när papperstidningen försökte ersättas med digitala produkter. Författarna belyser hur bland annat centraliseringen av verksamheten påverkade både kvaliteten på journalistiken och arbetsvillkor för de anställda.
Mobil teststation för COVID-19 i Oslo centrum
Ny publikation |

Så skapade transparens förtroende under pandemin

Befolkningens förtroendet för folkhälsomyndigheterna är avgörande i en pandemi. En ny bok utforskar de retoriska strategier som Norges folkhälsomyndigheter använde under COVID-19-pandemin, där transparens lyfts fram som den mest framträdande strategin – konsekvent använd genom alla krisens faser.
Kvinna lägger undan sin mobil i en korg
Ny publikation |

Från hype till skepsis: ny bok undersöker digitaliseringens vändpunkt

Den digitala revolutionen har haft enorma effekter på alla delar av samhället under de senaste decennierna. I en ny bok, bestående av både empiriska och teoretiska analyser, undersöks hur digitaliseringshypen sakta har ersatts av skepsis, men också anpassning, till det digitala.
Kvinna håller upp en skylt med #metoo
Ny publikation |

Nordiska insikter om medier och kön

Till följd av #metoo-rörelsen har diskussionerna om jämställdhet i Norden fördjupats. Det senaste numret av Nordic Journal of Media Studies utforskar skärningspunkten mellan medier och kön, och lyfter fram nya trender och utmaningar.
Journalist filmar en grupp människor, samtidigt som han bär mask.
Ny publikation |

Innovation och motståndskraft i norska nyhetsmedier under Covid-19

I en värld där nyhetsmedier ständigt förändras, medför störningar och kriser både utmaningar och möjligheter för innovation. En ny bok, baserad på flera empiriska studier, belyser hur innovation, kris, uthållighet och motståndskraft samverkar inom norska nyhetsmedier under Covid-19-pandemin.
Kvinna läser tidningen
Pressmeddelande |

Svenskarnas medieanvändning fortsatt rekordhög

Pandemiårens höga mediekonsumtion låg kvar under 2023. Samtidigt satte stigande priser och ett oroligt säkerhetspolitiskt läge sin prägel på medieanvändningen, visar 2023 års Mediebarometer från Nordicom vid Göteborgs universitet. Nyheter från public service fortsatte vara mest populära.
Mediebarometern 2023, liggande omslag.
Mediebarometern |

Rörlig bild och sociala nätverk mest populärt – så använde svenskarna medier 2023

Nio av tio svenskar tittade på rörlig bild en vanlig dag, fler såg på strömmad tv än på tablålagd. Drygt åtta av tio använde sociala medier, Facebook och Instagram var mest populära, förutom bland de yngre där Snapchat och TikTok dominerade. Två tredjedelar läste en dagstidning, och det digitala läsandet dominerade. Läs sammanfattningen av de viktigaste resultaten från Mediebarometern 2023.
man tittar på mobil i naturen
Ny publikation |

Ny bok om framtiden för den nordiska mediemodellen

En ny antologi, utgiven av Nordicom, utforskar det nordiska medielandskapets framtid. Bidragen tittar närmare på vad som gör de nordiska mediesystemen speciella och analyserar förändringar och kontinuitet i ett ständigt föränderligt medielandskap globalt.