I en ny rapport från Nordicom kartläggs vilka grupper i Sverige som har tillgång till digitala morgontidningar, dessutom identifieras betydande skillnader utifrån socioekonomiska och demografiska faktorer.
Under de senaste tio åren har ägarna till svenska nyhetsmedier blivit färre. Det visar en ny rapport från Nordicom vid Göteborgs universitet. Utvecklingen mot färre ägare har bland annat drivits på av förändrade medievanor, nya sätt att köpa annonser, konjunkturnedgångar och en allt tuffare marknadskonkurrens.
Mittmedia genomgick under 2010-talet en omfattande digitaliseringsprocess. I boken Mittmedias vägval: Radikal innovationskultur möter traditionstyngd koncern, utgiven av Nordicom, utforskas de utmaningar som företaget ställdes inför när papperstidningen försökte ersättas med digitala produkter. Författarna belyser hur bland annat centraliseringen av verksamheten påverkade både kvaliteten på journalistiken och arbetsvillkor för de anställda.
Befolkningens förtroendet för folkhälsomyndigheterna är avgörande i en pandemi. En ny bok utforskar de retoriska strategier som Norges folkhälsomyndigheter använde under COVID-19-pandemin, där transparens lyfts fram som den mest framträdande strategin – konsekvent använd genom alla krisens faser.
Den digitala revolutionen har haft enorma effekter på alla delar av samhället under de senaste decennierna. I en ny bok, bestående av både empiriska och teoretiska analyser, undersöks hur digitaliseringshypen sakta har ersatts av skepsis, men också anpassning, till det digitala.
Till följd av #metoo-rörelsen har diskussionerna om jämställdhet i Norden fördjupats. Det senaste numret av Nordic Journal of Media Studies utforskar skärningspunkten mellan medier och kön, och lyfter fram nya trender och utmaningar.
I en värld där nyhetsmedier ständigt förändras, medför störningar och kriser både utmaningar och möjligheter för innovation. En ny bok, baserad på flera empiriska studier, belyser hur innovation, kris, uthållighet och motståndskraft samverkar inom norska nyhetsmedier under Covid-19-pandemin.
Pandemiårens höga mediekonsumtion låg kvar under 2023. Samtidigt satte stigande priser och ett oroligt säkerhetspolitiskt läge sin prägel på medieanvändningen, visar 2023 års Mediebarometer från Nordicom vid Göteborgs universitet. Nyheter från public service fortsatte vara mest populära.
Nio av tio svenskar tittade på rörlig bild en vanlig dag, fler såg på strömmad tv än på tablålagd. Drygt åtta av tio använde sociala medier, Facebook och Instagram var mest populära, förutom bland de yngre där Snapchat och TikTok dominerade. Två tredjedelar läste en dagstidning, och det digitala läsandet dominerade. Läs sammanfattningen av de viktigaste resultaten från Mediebarometern 2023.
En ny antologi, utgiven av Nordicom, utforskar det nordiska medielandskapets framtid. Bidragen tittar närmare på vad som gör de nordiska mediesystemen speciella och analyserar förändringar och kontinuitet i ett ständigt föränderligt medielandskap globalt.