Vi lever idag i ett digitalt samhälle där övervakningen ständigt ökar. Stater och privata företag övervakar oss och vi övervakar oss själva och varandra genom sociala medier, appar och annan ny teknologi. Detta hanterar vi både genom motstånd och ett pragmatiskt förhållningssätt, enligt en ny forskningsantologi utgiven av Nordicom vid Göteborgs universitet.
Brist på jämställdhet i nyhetsbranschen, ökade klyftor när det kommer till nyhetskonsumtion, och en ökande betydelse av granskande journalistik. Det är några av resultaten som presenteras i den tredje upplagan av The Media for Democracy Monitor 2021.
I en ny bok, Wizards of the Web: An Outsider’s Journey into Tech Culture, Programming, and Mathemagics, studerar Jakob Svensson människorna bakom algoritmerna, programmerarna som tar fram de algoritmer och automatiserade system som så mycket av våra digitala samhällen bygger på.
A new issue of Nordic Journal of Media Studies, entitled “Media and the Climate Crisis” has just been published. The issue presents a set of articles that address the intersection of media and the climate crisis from many angles and with a diversity of data, methods, and conceptual frameworks.
Årets upplaga av Digital News Report jämför digitala nyhetsvanor i 46 länder. Som tidigare har Nordens invånare högt förtroende för sina nyhetsmedier, med Finland i topp. Nordborna är också mest villiga att betala för nyheter på nätet, med Norge på förstaplats, följt av Sverige och Finland. Ta del av fler nordiska insikter här (engelska).
In a two-volume edition, the Media for Democracy Monitor 2021 delivers a panorama of the news media’s performance regarding freedom, equality and control across 18 countries worldwide.
Den 28 april 2021 höll Nordicom och Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) vid Göteborgs universitet ett webbinarium om projektet Comparing Gender and Media Equality Across the Globe (GEM). Se det inspelade webbinariet här.
Även i år toppar Norden listan över pressfriheten i världen. Men i sju av tio länder i världen blockeras den fria journalistiken, ett läge som förvärrats av coronapandemin.
De globala teknikjättarna, med Google och Facebook i spetsen, får allt större makt över vår nyhetskonsumtion. Med sin monopolliknande ställning på den digitala annonsmarknaden har de indirekt en stor påverkan på vilken journalistik som når de digitala medieanvändarna, visar en ny studie som publiceras av Nordicom vid Göteborgs universitet. För att komma till rätta med problemet krävs samarbete, både mellan nyhetsmedierna och mellan länder.
Kvinnor är underrepresenterade i nyhetsmedierna i nästan alla världens länder. Om inte utvecklingen går snabbare kommer det att dröja flera decennier innan nyhetsmedierna är helt jämställda globalt. Det visar en studie publicerad av Nordicom, där en grupp forskare tagit fram ett nytt, användarvänligt index för att mäta jämställdhet i nyhetsmedier.