Unga och medier

NYHET | 2 nov 2020

Norges största undersökning om ungas medieanvändning

Omslag Medietilsynets rapporter om barn och medier 2020Under året har Medietilsynet publicerat nio delrapporter som behandlar olika aspekter av barns och ungas medieanvändning. Nu finns resultaten tillgängliga i sin helhet i två rapporter: Barn og medier 2020 och Foreldre og medier 2020.

NYHET | 26 okt 2020

Vägledning ska göra nätet tryggare för barn och unga

Tre svenska myndigheter med ansvar för att skydda barn och unga och stärka deras rättigheter står bakom en ny skrift. Skriften ger vägledning i tolkningen av gällande lagar och sammanfattar barns rätt till skydd mot skadlig mediepåverkan.

NYHET | 16 okt 2020

Se webbinarier om medie- och informationskunnighet på NordMedia Network

Under hösten 2020 anordnade Nordicom och Statens medieråd en webbinarieserie om medie- och informationskunnighet (MIK) i de nordiska länderna: Media Education in the Nordic Countries – Lessons Learned from the Neighbours. Webbinarierna är på engelska och kan nu ses på NordMedia Network som är Nordicoms digitala plattform för nordiska och nordiskt orienterade medieforskare.

NYHET | 2 sep 2020

Nordicom samordnar nytt forum för MIK-forskning

Nordicom kommer att inrätta ett nytt forum för att identifiera och samordna forskare inom medie- och informationskunnighet – MIK. Satsningen är en del av det nationella nätverket MIK Sverige som lanserades av Statens medieråd på uppdrag av Sveriges regering. 

NYHET | 20 feb 2020

Children’s opportunities and risks online surveyed

In a recently released report from the EU Kids Online project, the findings from a survey of children aged 9–16 years from 19 European countries, including Finland and Norway, are presented.

NYHET | 20 feb 2020

Norge: Barn og medier 2020

I Norge använder 90 procent av 9–18-årngarna sociala medier, enligt en ny rapport från Medietilsynet. Youtube är den plattform som är mest populär, följt av Snapchat, Tik Tok och Instagram. Rapporten visar även att mer än 40 procent av alla 13–18-åringar har sett skrämmande eller våldsamt innehåll på internet.

NYHET | 8 nov 2019

Barns och ungas kulturvanor i Norden

Kulturanalys Nordens rapport Making Culture - omslagKulturanalys Norden har under hösten gett ut en rapport om barns och ungas fritidskultur i Norden. Antologin presenterar aktuell forskning om barn och unga, och belyser bland annat användningen av digitala medier, smarta mobiler och dataspel.

NYHET | 6 feb 2019

Norske barns medievaner i 2018

medienorges nyhetsbrev om framtidens mediebrukare 2 sidorMedienorges nyhetsbrev Fremtidens mediebrukere oppsummerer noen av de sentrale trendene innen barn og unges mediebruk – i et land som er i verdenstoppen når det gjelder digitalisering.

PUBLIKATIONER | 30 jan 2019

Svårt för ungdomar att identifiera falska nyheter på nätet

Många svenska ungdomar har svårt att identifiera falska eller partiska nyheter från nätet. Det visar en ny studie publicerad i Nordicom Review. De ungdomar som själva ansåg sig vara duktiga på att hitta information online var de som presterade sämst i undersökningen.

NYHET | 13 dec 2018

Medietrender i Norden – 2018 års sista nummer

logotype Nyhetsbrevet Medietrender i NordenNordicoms senaste nyhetsbrev handlar om ungas nyhetskonsumtion, om fortsatta generationsklyftor i webbanvändningen och om ekonomin i mediebranschen  – allt med fokus på Norden.

Sidor

Prenumerera på Unga och medier