MIK

NYHET | 17 dec 2019

Mediekunnighet i Finland – nya nationella riktlinjer på plats

Omslag Medialukutaito Suomessa: kansalliset mediakasvatuslinjauksetI Finland har de nationella riktlinjerna för mediekunnighet – eller mediefostran – uppdaterats. Undervisnings- och kulturministeriet publicerade det nya policydokumentet Mediekunnighet i Finland (på finska) den 16 december 2019.

NYHET | 16 dec 2019

From Individuals to Communities: Towards New Enhancements of Media and Information Literacy

Media and information literacy (MIL) has been criticised for having become a term that is too overarching and inclusive to have proper meaning. In the final chapter of a newly published anthology, the authors Alton Grizzle and Masatoshi Hamada present an outline for a “new-generation expansion” of the concept, the “Media and Information Literacy Expansion”, MILx.

PUBLIKATIONER | 4 dec 2018

Stora variationer i barns och ungas nyhetsanvändning

Hur konsumerar barn och unga nyheter i ett digitalt medielandskap? Det har Nordicom och Statens medieråd undersökt i en ny antologi med författare från både Norden och Baltikum. Den visar bland annat att nyhetsorganisationer som vill nå yngre målgrupper måste arbeta i flera olika kanaler för att lyckas.  

NYHET | 27 sep 2018

Tre nordiska länder breddar satsningen på mediekunnighet

Medie- och informationskunnighet blir allt viktigare för att stärka demokrati och yttrandefrihet. Finland, Norge och Sverige breddar nu sina insatser – från fokus på barn och unga till att omfatta hela befolkningen, oavsett ålder.

PUBLIKATIONER | 21 aug 2018

Sverige behöver en samlad politik för MIK

Sverige behöver ett nationellt politiskt ramverk för hur medie- och informationskunnigheten (MIK) kan stärkas bland medborgarna. Det anser Ulla Carlsson, Unescoprofessor i yttrandefrihet vid Göteborgs universitet, som nu har överlämnat en kunskapsöversikt till regeringen med förslag på åtgärder.

NYHET | 5 jun 2018

Medie- och informationskunnighet – en demokratifråga

Den 30 maj arrangerade UNESCO-professuren vid Göteborgs universitet och Svenska Unescorådet en konferens i syfte att diskutera och finna modeller för att främja medie- och informationskunnighet utifrån ett demokratiperspektiv. 

NYHET | 9 maj 2018

Medie- och informationskunnigheten måste öka bland medborgarna

Medie- och informationskunnigheten (MIK) bland medborgarna är en demokratifråga. Men vems är ansvaret och hur ska den öka? Det diskuterar ministrar och experter på Svenska Unescorådets konferens i maj.

PUBLIKATIONER | 15 jan 2018

Young and Creative

Young and creative omslagThis new Clearinghouse book, Young and Creative – Digital Technologies Empowering Children in Everyday Life ,aims to display a variety of examples where children and youths have been active and creative by using their own initiative, and by being driven by intrinsic motivation, personal interests, and peer relations.

PUBLIKATIONER | 25 sep 2017

Marknadsmässig kurragömmalek? Barn, unga och dold reklam

För första gången finns nu en bok som diskuterar dold reklam riktad mot barn utifrån olika perspektiv: forskarens, journalistens, branschens och inte minst barnens. Den nya antologin Marknadsmässig kurragömmalek? Barn, unga och dold reklam som ges ut i ett samarbete mellan Nordicom och Statens medieråd i Sverige. 

Sidor

Prenumerera på MIK