Mediestruktur

NYHET | 25 mar 2020

Finsk medie- och kommunikationspolitik följs upp med ny rapport

Kommunikationsministeriet i Finland har publicerat en rapport som undersöker den finska mediepolitiken och mediebranschen. Rapporten följer upp den politiska utvecklingen utifrån en rad indikatorer som föreslogs i en tidigare utredning 2018.

NYHET | 25 mar 2020

Medietilsynet lanserar metod för att mäta medieutvecklingen

Omslag Medietilsynet MediemangfoldsrapportDen norska mediemyndigheten beskriver i sin senaste rapport mediemångfalden i Norge. Kartläggningen är första steget i en ny modell för att att följa medieutvecklingen.

NYHET | 14 feb 2020

Ljudböcker ökar i Norge och Danmark

Allt fler lyssnar på strömmade ljudböcker, men pappersboken är fortfarande i topp. Två aktuella rapporter belyser boktrenderna i det digitala samhället.

NYHET | 13 feb 2020

State of the Nordic Region 2020 är publicerad

Framsidan till State of the Nordic Region 2020Digitaliseringen går fortsatt framåt i de nordiska länderna. IT, robotisering och artificiell intelligens kommer att spela en stor roll för utvecklingen i Norden, spår en ny rapport från Nordiska ministerrådet.

NYHET | 13 dec 2019

Norsk medieekonomi 2018

Nu minskar tv-reklamen på den norska marknaden. Men eftersom tv-tittarna betalar mer för innehåll och distribution, pekar tv-branschens ekonomi ändå uppåt. Samtidigt landar dagspressen på en stabil intäktsnivå för första gången sedan 2011.

NYHET | 11 dec 2019

Telekomrapport: Mobil datatrafik ökar i Norden

Omslag nordisk telekomrapport 2018Nordborna lägger allt mindre tid på att prata i mobilen. Samtidigt skaffar sig allt fler snabbt bredband och använder mer data i de mobila näten. Det är några resultat från den nordiska telekomrapporten för 2018.

PUBLIKATIONER | 4 dec 2019

Hyperlokala nyhetsmedier ersätter inte nedlagda lokalredaktioner

Samtidigt som allt fler lokala tidningsredaktioner läggs ner växer floran av nya digitala medier som förmedlar lokala nyheter. Men de nya så kallade hyperlokala medierna finns oftast på platser som redan har en lokalredaktion, och de har ofta en osäker ekonomi. Därför blir de sällan ersättare för nedlagda lokalredaktioner. Det är några av slutsatserna från en ny samling studier om hyperlokala medier publicerad av Nordicom.

NYHET | 22 nov 2019

Finsk medieekonomi 2018

Graf Den finska mediemarknaden 2017-2018Under 2018 ökade intäkterna för tv, radio och andra ljudmedier i Finland. Men för dagspress och tidskrifter fortsatte fallet, enligt nya tal från finska Statistikcentralen.

Sidor

Prenumerera på Mediestruktur