Mediestruktur

NYHET | 20 mar 2019

Ny kunskapsplattform om film och bio i Europa

Nu finns en ny databas med forskning och statistik om filmindustrin i Europa. EFARN Film Research Library lanserades i mars och är öppen för alla.

NYHET | 18 mar 2019

Digitaliseringens inverkan på den norska musikbranschen

Försäljningen av norsk musik går ner. Det betyder tuffare villkor för norska artister och rättighetsinnehavare. Det konstaterar utredningen ”Hva nå – digitaliseringens innvirkning på norsk musikkbransje”.

NYHET | 14 mar 2019

Islands medieekonomi – ny analys

Graf över de isländska mediernas intäkter 1997-2017Under 2017 minskade intäkterna för isländska medier med två procent. Sedan de ekonomiska toppåren 2006-2007 har mediebranschen på Island tappat nästan en femtedel av sina intäkter. Det rapporterar Isländska statistikcentralen. 

NYHET | 11 jan 2019

Grönland har Nordens högsta mediekonsumtion

Omslag Forskningsrapport om medier på GrönlandGrönländarna lägger mest tid på tv och radio i hela Norden. Men användningen av internet halkar efter. Det visar en unik forskningsrapport om medierna i Grönland.

NYHET | 13 dec 2018

Medietrender i Norden – 2018 års sista nummer

logotype Nyhetsbrevet Medietrender i NordenNordicoms senaste nyhetsbrev handlar om ungas nyhetskonsumtion, om fortsatta generationsklyftor i webbanvändningen och om ekonomin i mediebranschen  – allt med fokus på Norden.

NYHET | 6 dec 2018

Islands reklammarknad 2017: Tidningar fortfarande i topp

Efter flera års tillväxt minskade de isländska reklam-
intäkterna något under 2017. Till skillnad från övriga nordiska länder är tidningarna fortfarande det största reklammediet och står för nästan 40 procent av de totala reklamintäkterna.

NYHET | 29 nov 2018

Finsk medieekonomi 2017

Graf Den finska mediemarknaden 2016-2017För andra året i rad visar mediemarknaden i Finland på tillväxt. Tv, radio och andra ljudmedier ökar, och allra mest ökar försäljningen av internetreklam. Samtidigt faller intäkterna för dagspress och tidskrifter.

NYHET | 29 nov 2018

Norsk medieekonomi 2017

Nu tjänar den norska mediebranschen mer på betalning från tittarna och läsarna än på reklamförsäljningen. Det visar Medietilsynets rapport om norska mediers ekonomi under 2017.   

NYHET | 29 nov 2018

Svensk medieekonomi 2017

Internet är på väg att bli medieföretagens huvudsakliga spelplan. En analys av de svenska medieföretagens ekonomi 2017 visar hur konkurrensen hårdnar mellan både mediebranscher och medieföretag i Sverige – och inte minst mellan svenska medier och globala nätbaserade aktörer.

Sidor

Prenumerera på Mediestruktur