Fortsatt reklamtapp för isländska medier
Under 2019 minskade de isländska mediernas intäkter med fyra procent och det är reklamen som tappar, visar nya tal från isländska statistikcentralen.
Under 2019 minskade de isländska mediernas intäkter med fyra procent och det är reklamen som tappar, visar nya tal från isländska statistikcentralen.
Missade du något spännande webbinarium under 2020? Ingen fara, du kan se det i efterhand! Här tipsar vi om nordiska webbinarier med fokus på medievanor, medieutveckling och journalistik.
Pandemivåren 2020 ledde till ökad efterfrågan på nyheter och medieinnehåll i Norden. Men medierna förlorade reklampengar. Läs mer i årets tredje nummer av Nordicoms nordiska nyhetsbrev – nu i nytt format!
Under 2019 ökade intäkterna för tv, radio och andra ljudmedier (inkl. Spotify), men minskade för dagspress och tidskrifter. Detta enligt nya tal från Statistikcentralen.
Norska medier har förlorat två av tio annonskronor under coronapandemin. Det visar nya tal från Medietilsynet som har undersökt hur pandemin slagit mot medierna.
Fast telefoni minskar kraftigt, medan antalet mobilabonnemang ligger stilla i Norden. Samtidigt ökar fiberabonnemangen och bredbandens hastighet. Det är några insikter från den senaste rapporten om de nordiska och baltiska telekommarknaderna.
Digitala reklamplattformar dominerar, dagstidningsmarknaden har nått en ny botten och coronapandemin har orsakat en samhällsekonomisk tvärbromsning med allvarliga konsekvenser för reklammarknaden. Nu kan du ta del av resultaten från rapporten Medieutveckling – Medieekonomi 2020, som publiceras i dag av Myndigheten för press, radio och tv. Rapportens huvudresultat presenteras även i ett kostnadsfritt webbinarium som är öppet för alla.
Strömmade tjänster, poddar och nyheter på nätet fortsätter öka, visar Slots- og Kulturstyrelsens nya rapport om medieutvecklingen. Årets rapport innehåller dessutom en analys av Covid-19-pandemins effekter på den danska mediemarknaden.
Finland, Sverige och Danmark toppar digitalt EU-index. Norge är på samma nivå, men finns inte med på listan eftersom landet inte är med i EU.
Finska statistikcentralen presenterar fem nya analyser om Finlands medier. Läs om medieekonomi, mediekonsumtion, dagspress, tidskrifter, radio och television.