Mediestruktur

NYHETSBREV | 28 mar 2019

Medietrender i Norden - årets första nummer

Det digitala skiftet påverkar medievanor och mediemarknad – och både skapar och överbrygger klyftor i samhället visar ny forskning. Effekterna av den digitala utvecklingen går som en tråd genom årets första nordiska nyhetsbrev.

NYHET | 26 mar 2019

Mediebranchen taber tre procent af omsætningen

Omsætningen i den danske mediebranche faldt med tre procent fra 2016 til 2017, og det gik særligt ud over skrevne medier. Det viser Slots- og Kulturstyrelsens nye analyse Mediebranchens omsætning og beskæftigelse.

NYHET | 20 mar 2019

Ny kunskapsplattform om film och bio i Europa

Nu finns en ny databas med forskning och statistik om filmindustrin i Europa. EFARN Film Research Library lanserades i mars och är öppen för alla.

NYHET | 18 mar 2019

Digitaliseringens inverkan på den norska musikbranschen

Försäljningen av norsk musik går ner. Det betyder tuffare villkor för norska artister och rättighetsinnehavare. Det konstaterar utredningen ”Hva nå – digitaliseringens innvirkning på norsk musikkbransje”.

NYHET | 14 mar 2019

Islands medieekonomi – ny analys

Graf över de isländska mediernas intäkter 1997-2017Under 2017 minskade intäkterna för isländska medier med två procent. Sedan de ekonomiska toppåren 2006-2007 har mediebranschen på Island tappat nästan en femtedel av sina intäkter. Det rapporterar Isländska statistikcentralen. 

NYHET | 11 jan 2019

Grönland har Nordens högsta mediekonsumtion

Omslag Forskningsrapport om medier på GrönlandGrönländarna lägger mest tid på tv och radio i hela Norden. Men användningen av internet halkar efter. Det visar en unik forskningsrapport om medierna i Grönland.

NYHET | 13 dec 2018

Medietrender i Norden – 2018 års sista nummer

logotype Nyhetsbrevet Medietrender i NordenNordicoms senaste nyhetsbrev handlar om ungas nyhetskonsumtion, om fortsatta generationsklyftor i webbanvändningen och om ekonomin i mediebranschen  – allt med fokus på Norden.

NYHET | 6 dec 2018

Islands reklammarknad 2017: Tidningar fortfarande i topp

Efter flera års tillväxt minskade de isländska reklam-
intäkterna något under 2017. Till skillnad från övriga nordiska länder är tidningarna fortfarande det största reklammediet och står för nästan 40 procent av de totala reklamintäkterna.

NYHET | 29 nov 2018

Finsk medieekonomi 2017

Graf Den finska mediemarknaden 2016-2017För andra året i rad visar mediemarknaden i Finland på tillväxt. Tv, radio och andra ljudmedier ökar, och allra mest ökar försäljningen av internetreklam. Samtidigt faller intäkterna för dagspress och tidskrifter.

Sidor

Prenumerera på Mediestruktur