Mediestruktur

| 16 aug 2019

Regeringens förslag för svensk public service 2020–2025

Sveriges public service-medier ska vara moderna och finnas nära publiken. De är även en kollektiv nyttighet som ska förenas med en fri och fungerande marknad för kommersiella medier. Så inledde den svenska kulturministern Amanda Lind när hon i juni presenterade regeringens proposition om villkor inför en ny sändningsperiod för SR, SVT och UR.

NYHET | 13 maj 2019

Tv-licensen skrotas i Norden – ersätts med skattsedeln

Nordens flaggor foto Johannes Jansson norden.orgDen norska regeringen vill finansiera NRK via skatt-sedeln. När förslaget antas innebär det att Nordens alla länder byter – eller redan har bytt – till skattefinansierad public service. Men det finns både likheter och skillnader mellan de valda modellerna.

NYHETSBREV | 28 mar 2019

Medietrender i Norden - årets första nummer

Det digitala skiftet påverkar medievanor och mediemarknad – och både skapar och överbrygger klyftor i samhället visar ny forskning. Effekterna av den digitala utvecklingen går som en tråd genom årets första nordiska nyhetsbrev.

NYHET | 26 mar 2019

Mediebranchen taber tre procent af omsætningen

Omsætningen i den danske mediebranche faldt med tre procent fra 2016 til 2017, og det gik særligt ud over skrevne medier. Det viser Slots- og Kulturstyrelsens nye analyse Mediebranchens omsætning og beskæftigelse.

NYHET | 20 mar 2019

Ny kunskapsplattform om film och bio i Europa

Nu finns en ny databas med forskning och statistik om filmindustrin i Europa. EFARN Film Research Library lanserades i mars och är öppen för alla.

NYHET | 18 mar 2019

Digitaliseringens inverkan på den norska musikbranschen

Försäljningen av norsk musik går ner. Det betyder tuffare villkor för norska artister och rättighetsinnehavare. Det konstaterar utredningen ”Hva nå – digitaliseringens innvirkning på norsk musikkbransje”.

NYHET | 14 mar 2019

Islands medieekonomi – ny analys

Graf över de isländska mediernas intäkter 1997-2017Under 2017 minskade intäkterna för isländska medier med två procent. Sedan de ekonomiska toppåren 2006-2007 har mediebranschen på Island tappat nästan en femtedel av sina intäkter. Det rapporterar Isländska statistikcentralen. 

NYHET | 11 jan 2019

Grönland har Nordens högsta mediekonsumtion

Omslag Forskningsrapport om medier på GrönlandGrönländarna lägger mest tid på tv och radio i hela Norden. Men användningen av internet halkar efter. Det visar en unik forskningsrapport om medierna i Grönland.

NYHET | 13 dec 2018

Medietrender i Norden – 2018 års sista nummer

logotype Nyhetsbrevet Medietrender i NordenNordicoms senaste nyhetsbrev handlar om ungas nyhetskonsumtion, om fortsatta generationsklyftor i webbanvändningen och om ekonomin i mediebranschen  – allt med fokus på Norden.

Sidor

Prenumerera på Mediestruktur