Medieinnehåll

NYHET | 15 mar 2019

Stark ökning för nordiskt drama-samarbete

Aldrig förr har det samproducerats så mycket nordiskt tv-drama. Nordvisions årsrapport för 2018 visar på nytt rekord för drama-samarbetet mellan de nordiska public service-bolagen.

NYHET | 11 jan 2019

Grönland har Nordens högsta mediekonsumtion

Omslag Forskningsrapport om medier på GrönlandGrönländarna lägger mest tid på tv och radio i hela Norden. Men användningen av internet halkar efter. Det visar en unik forskningsrapport om medierna i Grönland.

NYHET | 31 maj 2018

Finn fakta om medierna i Finland

Statistics Finland media statistics serviceVill du veta mer om medieekonomi, dagspress, tidskrifter, radio och tv i Finland? Ladda ner Finska statistikcentralens artiklar om utvecklingen på den finska mediemarknaden.

NYHET | 24 apr 2018

Analyse av NRKs bidrag til mediemangfoldet

NRK bidrar positivt til det totale mediemangfoldet i Norge. Det er en av konklusjonene i en analyse som Medietilsynet har gjennomført på oppdrag fra Kulturdepartementet.

NYHET | 7 mar 2018

Nytt rekord för nordiskt tv-samarbete

Under 2017 samarbetade de nordiska public service-medierna mer än någonsin. För fjärde året i rad sattes nytt rekord i antalet tv-program. Nu satsar bolagen på mer nordiskt drama för att möta konkurrensen från globala streamingjättar.

NYHET | 7 mar 2018

Women direct only one out of ten Icelandic films

Since the mid-1950s, almost 200 Icelandic full-length cinematographic feature films have been produced in Iceland; and nearly all of them have been directed by men. New data from Statistics Iceland cover 70 years of Icelandic film production.

NYHET | 8 dec 2017

Ny rapport undersøger den digitale indholdsproduktion i Danmark

Ny rapport viser, at Danmark står stærkt, når det gælder finansieringen af dansk indholdsproduktion. Finansieringsgrundlaget for dansk indhold er vokset markant siden 2010 og tegner sig nu for et samlet beløb på cirka 6,3 mia. kr. årligt. Rapporten præsenterer desuden et idékatalog til styrkelse af dansk indholdsproduktion. 

NYHET | 9 nov 2017

Det svenska medielandskapet: en klassiker i ny tappning

”En klassiker och ett standardverk för alla som vill få en överblick över medielandskapet” – så beskrivs den nya boken Det svenska medielandskapet som lanseras efter årsskiftet. Boken utkommer i sin tolfte upplaga och har under olika titlar, senast Massmedier, följt mediernas villkor sedan 1970-talet. Två av de tre författarna kommer från Nordicom. 

PUBLIKATIONER | 15 jun 2017

Ny studie kartlägger svenskt medieutbud

Tillsammans med Myndigheten för press, radio och tv publicerar Nordicom rapporten Medieutveckling 2017 – Medieutbud. Studien är ett nytt sätt att studera svenskt medieutbud, med fokus på nyhets- och faktainnehåll i medierna över tid. 

Sidor

Prenumerera på Medieinnehåll