En kartläggning av Nordens största medieföretag, som utförts av Nordicom vid Göteborgs universitet, visar tydligt samband mellan jämställda bolagsstyrelser och valet av vd och ledningsgruppernas sammansättning.
Hur har pandemin påverkat mediernas ekonomi? Var finner man statistik om medievanor? Och vilka frågor är på den mediepolitiska agendan? Läs mer i det nya numret av Nordicoms nordiska nyhetsbrev.
I det nordiska nyhetsflödet är runt en tredjedel kvinnor – men andelen ökar sakta i alla nordiska länder. Det visar den återkommande nyhetsstudien GMMP och analyser för de nordiska länderna.
En allt större andel kvinnor har tagit plats i de svenska medieföretagens styrelser de senaste åren, vilket lett till att jämställdheten ökat markant. Det visar en ny kartläggning som Nordicom vid Göteborgs universitet har gjort. Trots att andelen kvinnor fortfarande tunnas ut högre upp i företagsstrukturen, syns en tydligt positiv trend mot ökad jämställdhet över tid.
Den 28 april 2021 höll Nordicom och Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) vid Göteborgs universitet ett webbinarium om projektet Comparing Gender and Media Equality Across the Globe (GEM). Se det inspelade webbinariet här.
Kvinnor är underrepresenterade i nyhetsmedierna i nästan alla världens länder. Om inte utvecklingen går snabbare kommer det att dröja flera decennier innan nyhetsmedierna är helt jämställda globalt. Det visar en studie publicerad av Nordicom, där en grupp forskare tagit fram ett nytt, användarvänligt index för att mäta jämställdhet i nyhetsmedier.
Ett nytt och enklare sätt att mäta jämställdheten i nyhetsmedierna i världens alla länder har tagits fram av en grupp forskare på Göteborgs universitet. Jämställdheten i nyhetsmedierna ökar, men det går långsamt. Det visar en ny studie som publiceras av Nordicom vid Göteborgs universitet. Analyser av data från 123 länder visar att det kan dröja många decennier innan vi når full jämställdhet i nyheterna på en global nivå.
I Sverige skapade hashtaggen #MeToo en snöbollseffekt av demonstrationer och debatter med krav på politisk förändring, och de svenska politikerna svarade med att delta i debatten. I Danmark var mediebevakningen långt mindre omfattande och mera kritisk till #MeToo. Det visar en ny undersökning publicerad av Nordicom vid Göteborgs universitet.