Norge

Just nu har Göteborgs universitet problem med sina e-postservrar, vilket innebär att ca hälften av universitetets personal inte kommer åt sin e-post. Om du vill få kontakt med någon av Nordicoms personal rekommenderar vi dig att ringa oss istället. Här finns kontaktuppgifter till Nordicoms medarbetare: https://www.nordicom.gu.se/sv/om-nordicom/personal. Problemet gäller både e-postadresser till enskilda medarbetare och funktionsbrevlådor.

EVENT | 21 okt 2020

Nordicoms digitala bokbord

Varmt välkommen till Nordicoms digitala bokbord! På grund av rådande omständigheter blir Medieforskerkonferensen 2020, som arrangeras av Norsk Medieforskerlag, i år digital – och så blir även Nordicoms bokbord. Här nedan presenterar vi senaste nytt från Nordicom – klicka dig igenom våra böcker, scrolla nyhetsbreven eller chatta med oss över en kopp kaffe. 

NYHET | 16 okt 2020

Se webbinarier om medie- och informationskunnighet på NordMedia Network

Under hösten 2020 anordnade Nordicom och Statens medieråd en webbinarieserie om medie- och informationskunnighet (MIK) i de nordiska länderna: Media Education in the Nordic Countries – Lessons Learned from the Neighbours. Webbinarierna är på engelska och kan nu ses på NordMedia Network som är Nordicoms digitala plattform för nordiska och nordiskt orienterade medieforskare.

NYHET | 22 maj 2020

Norsk mediebarometer 2019

Omslag Norsk mediebarometer 2019Den nedåtgående trend som präglat läsningen av dagstidningar i Norge under många år har stannat av. Tidningsläsning på papper minskade men läsningen ökade online. En ökning för digitala plattformar märks också för tv och radio där streamingtjänster och poddar ökar snabbt. Det visar 2019 års Norska Mediebarometer, genomförd av Statistisk sentralbyrå (SSB).

NYHET | 25 mar 2020

Medietilsynet lanserar metod för att följa medieutvecklingen

Omslag Medietilsynet MediemangfoldsrapportDen norska mediemyndigheten beskriver i sin senaste rapport mediemångfalden i Norge. Kartläggningen är första steget i en ny modell för att att följa medieutvecklingen.

NYHET | 20 feb 2020

Norge: Barn og medier 2020

I Norge använder 90 procent av 9–18-årngarna sociala medier, enligt en ny rapport från Medietilsynet. Youtube är den plattform som är mest populär, följt av Snapchat, Tik Tok och Instagram. Rapporten visar även att mer än 40 procent av alla 13–18-åringar har sett skrämmande eller våldsamt innehåll på internet.

NYHET | 14 feb 2020

Ljudböcker ökar i Norge och Danmark

Allt fler lyssnar på strömmade ljudböcker, men pappersboken är fortfarande i topp. Två aktuella rapporter belyser boktrenderna i det digitala samhället.

NYHET | 13 dec 2019

Norsk medieekonomi 2018

Tv-reklamen minskar, men totalt sett pekar ekonomin i den norska tv-branschen ändå uppåt. Detta eftersom tittarna betalar allt mer för innehåll och distribution. Samtidigt landar dagspressen på en stabil intäktsnivå för första gången sedan 2011.

PUBLIKATIONER | 4 dec 2019

Hyperlokala nyhetsmedier ersätter inte nedlagda lokalredaktioner

Samtidigt som allt fler lokala tidningsredaktioner läggs ner växer floran av nya digitala medier som förmedlar lokala nyheter. Men de nya så kallade hyperlokala medierna finns oftast på platser som redan har en lokalredaktion, och de har ofta en osäker ekonomi. Därför blir de sällan ersättare för nedlagda lokalredaktioner. Det är några av slutsatserna från en ny samling studier om hyperlokala medier publicerad av Nordicom.

NYHET | 3 dec 2019

Rapport om danskarnas förståelse av nyheter

Omslag SLKS rapport om danskarnas nyhetsförståelse Forskare på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole har undersökt hur den danska befolkningen uppfattar och förstår nyheter. Bland resultaten som överraskar är att sociala medier har mindre betydelse för åsiktsbildningen än väntat.

NYHET | 20 aug 2019

Today Nordicom Launches NordMedia Network

At the NordMedia conference in August 2019, Nordicom launches a new digital platform dedicated to Nordic media researchers. On the platform, you are able to present yourself and your research, find partners and keep up to date with the latest in Nordic media research, in a completely new Nordic context.

Sidor

Prenumerera på Norge