Norge

NYHET | 4 dec 2020

Norsk medieekonomi: Stort annonstapp under pandemin

Omslag Norsk medieekonomi 2015-2019Norska medier har förlorat två av tio annonskronor under coronapandemin. Det visar nya tal från Medietilsynet som har undersökt hur pandemin slagit mot medierna.

NYHET | 2 nov 2020

Norges största undersökning om ungas medieanvändning

Omslag Medietilsynets rapporter om barn och medier 2020Under året har Medietilsynet publicerat nio delrapporter som behandlar olika aspekter av barns och ungas medieanvändning. Nu finns resultaten tillgängliga i sin helhet i två rapporter: Barn og medier 2020 och Foreldre og medier 2020.

EVENT | 21 okt 2020

Nordicoms digitala bokbord

Varmt välkommen till Nordicoms digitala bokbord! På grund av rådande omständigheter blir Medieforskerkonferensen 2020, som arrangeras av Norsk Medieforskerlag, i år digital – och så blir även Nordicoms bokbord. Här nedan presenterar vi senaste nytt från Nordicom – klicka dig igenom våra böcker, scrolla nyhetsbreven eller chatta med oss över en kopp kaffe. 

NYHET | 16 okt 2020

Se webbinarier om medie- och informationskunnighet på NordMedia Network

Under hösten 2020 anordnade Nordicom och Statens medieråd en webbinarieserie om medie- och informationskunnighet (MIK) i de nordiska länderna: Media Education in the Nordic Countries – Lessons Learned from the Neighbours. Webbinarierna är på engelska och kan nu ses på NordMedia Network som är Nordicoms digitala plattform för nordiska och nordiskt orienterade medieforskare.

NYHET | 22 maj 2020

Norsk mediebarometer 2019

Omslag Norsk mediebarometer 2019Den nedåtgående trend som präglat läsningen av dagstidningar i Norge under många år har stannat av. Tidningsläsning på papper minskade men läsningen ökade online. En ökning för digitala plattformar märks också för tv och radio där streamingtjänster och poddar ökar snabbt. Det visar 2019 års Norska Mediebarometer, genomförd av Statistisk sentralbyrå (SSB).

NYHET | 25 mar 2020

Medietilsynet lanserar metod för att följa medieutvecklingen

Omslag Medietilsynet MediemangfoldsrapportDen norska mediemyndigheten beskriver i sin senaste rapport mediemångfalden i Norge. Kartläggningen är första steget i en ny modell för att att följa medieutvecklingen.

NYHET | 20 feb 2020

Norge: Barn og medier 2020

I Norge använder 90 procent av 9–18-årngarna sociala medier, enligt en ny rapport från Medietilsynet. Youtube är den plattform som är mest populär, följt av Snapchat, Tik Tok och Instagram. Rapporten visar även att mer än 40 procent av alla 13–18-åringar har sett skrämmande eller våldsamt innehåll på internet.

NYHET | 14 feb 2020

Ljudböcker ökar i Norge och Danmark

Allt fler lyssnar på strömmade ljudböcker, men pappersboken är fortfarande i topp. Två aktuella rapporter belyser boktrenderna i det digitala samhället.

NYHET | 13 dec 2019

Norsk medieekonomi 2018

Tv-reklamen minskar, men totalt sett pekar ekonomin i den norska tv-branschen ändå uppåt. Detta eftersom tittarna betalar allt mer för innehåll och distribution. Samtidigt landar dagspressen på en stabil intäktsnivå för första gången sedan 2011.

PUBLIKATIONER | 4 dec 2019

Hyperlokala nyhetsmedier ersätter inte nedlagda lokalredaktioner

Samtidigt som allt fler lokala tidningsredaktioner läggs ner växer floran av nya digitala medier som förmedlar lokala nyheter. Men de nya så kallade hyperlokala medierna finns oftast på platser som redan har en lokalredaktion, och de har ofta en osäker ekonomi. Därför blir de sällan ersättare för nedlagda lokalredaktioner. Det är några av slutsatserna från en ny samling studier om hyperlokala medier publicerad av Nordicom.

Sidor

Prenumerera på Norge