Norge

PUBLIKATIONER | 4 dec 2019

Hyperlokala nyhetsmedier ersätter inte nedlagda lokalredaktioner

Samtidigt som allt fler lokala tidningsredaktioner läggs ner växer floran av nya digitala medier som förmedlar lokala nyheter. Men de nya så kallade hyperlokala medierna finns oftast på platser som redan har en lokalredaktion, och de har ofta en osäker ekonomi. Därför blir de sällan ersättare för nedlagda lokalredaktioner. Det är några av slutsatserna från en ny samling studier om hyperlokala medier publicerad av Nordicom.

NYHET | 3 dec 2019

Rapport om danskarnas förståelse av nyheter

Omslag SLKS rapport om danskarnas nyhetsförståelse Forskare på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole har undersökt hur den danska befolkningen uppfattar och förstår nyheter. Bland resultaten som överraskar är att sociala medier har mindre betydelse för åsiktsbildningen än väntat.

NYHET | 20 aug 2019

Today Nordicom Launches NordMedia Network

At the NordMedia conference in August 2019, Nordicom launches a new digital platform dedicated to Nordic media researchers. On the platform, you are able to present yourself and your research, find partners and keep up to date with the latest in Nordic media research, in a completely new Nordic context.

NYHET | 22 maj 2019

Nordisk mediehistoria – mer aktuellt än någonsin

Det händer mycket inom press-, journalistik- och mediehistoria i Norden. I höstas bildades ett nytt nordiskt nätverk för mediehistoriker, i Norge har Mediehistorisk Tidskrift blivit fullt tillgänglig på webben, och i Sverige har Mediehistorisk årsbok 2019 publicerats.

NYHET | 16 maj 2019

Norsk mediebarometer 2018

Norsk mediebarometer 2018 omslagTidningsläsningen minskar både på papper och online. Och även tv och radio tappar publik. Ljud- och video/filmmedier, som förra året ökade kraftigt, stannar nu upp på samma nivå. Det är några resultat från Norsk mediebarometer 2018.

NYHET | 29 mar 2019

Norge: Regjeringens mediemelding er klar

Fredag 29 mars presenterte den norske kulturministeren den etterlengtede mediemeldingen. NRKs fremtidige finansiering var blant hovedpunktene.

NYHET | 18 mar 2019

Digitaliseringens inverkan på den norska musikbranschen

Försäljningen av norsk musik går ner. Det betyder tuffare villkor för norska artister och rättighetsinnehavare. Det konstaterar utredningen ”Hva nå – digitaliseringens innvirkning på norsk musikkbransje”.

NYHET | 6 feb 2019

Norske barns medievaner i 2018

medienorges nyhetsbrev om framtidens mediebrukare 2 sidorMedienorges nyhetsbrev Fremtidens mediebrukere oppsummerer noen av de sentrale trendene innen barn og unges mediebruk – i et land som er i verdenstoppen når det gjelder digitalisering.

NYHET | 11 dec 2018

Norsk medietidskrift 4/2018

Omslag Norsk medietidskrift nr 4, 2018Norsk Medietidsskrift er klar med årets fjerde og siste utgave. Dette nummeret inneholder artikler som tematiserer ulike aspekter ved den omfattende og pågående digitaliserings-prosessen mediene gjennomgår.

NYHET | 29 nov 2018

Norsk medieekonomi 2017

Nu tjänar den norska mediebranschen mer på betalning från tittarna och läsarna än på reklamförsäljningen. Det visar Medietilsynets rapport om norska mediers ekonomi under 2017.   

Sidor

Prenumerera på Norge