Mediereglering

NYHETSBREV | 22 dec 2020

European Media Policy 3/2020 – a new issue is out!

Logotype and content sections in the European newsletter 3/2020On 15 december the EU Commission unveiled a new rulebook for digital platforms. The bigger the platform, the tougher the rules. Find out more in this new issue of our European newsletter.

NYHET | 26 okt 2020

Vägledning ska göra nätet tryggare för barn och unga

Tre svenska myndigheter med ansvar för att skydda barn och unga och stärka deras rättigheter står bakom en ny skrift. Skriften ger vägledning i tolkningen av gällande lagar och sammanfattar barns rätt till skydd mot skadlig mediepåverkan.

NYHETSBREV | 8 sep 2020

European Media Policy 2/2020 – welcome to a new issue!

Welcome to a new issue of our European Media Policy newsletter, providing an update on policy developments at the European level, concentrating on news from the EU.

NYHET | 28 maj 2020

Coronatider: Här listar vi krisstödet till medierna i Norden

foto hög med tidningar av Sara Danielsson/ScandinavSedan slutet på mars har de nordiska politikerna presenterat en rad krispaket till medier som drabbats av coronakrisen. Här listar vi åtgärderna land för land. (Senast uppdaterad 6 juli)

NYHET | 5 maj 2020

Finland ger krisstöd till journalistik – och vill utreda permanent stöd

En finsk utredning föreslår snabbt stöd till medier som drabbats av coronapandemin – med pengar till journalistiskt innehåll. På längre sikt föreslås ett permanent stöd till journalistiken i Finland.

NYHET | 20 apr 2020

Europeisk översikt: Så får audiovisuella medier stöd i covid-19-krisen

Vilken hjälp får audiovisuella medier i samband med corona-krisen? Nu kartlägger det Europeiska audiovisuella observatoriet stödåtgärder i 41 länder – inklusive de nordiska länderna – samt på europeisk nivå. Översikten uppdateras dagligen.

NYHET | 17 apr 2020

Extra mediestöd som följd av covid-19

Photo by Tim Mossholder on Unsplash Pile of newspapersCorona-pandemin drabbar den nordiska medieindustrin, som tappar miljarder i annonsintäkter. Politikerna går nu in med åtgärder för att medierna ska klara sig igenom krisen. I Danmark och Sverige lanseras särskilda krispaket och i Finland snabbutreds behovet av åtgärder. (Artikeln inkluderar åtgärder till och med 8 maj 2020).

NYHET | 6 apr 2020

Mediemoms i Norden – likheter och skillnader

Sedan juli 2019 har digitala medier reducerad moms i hela Norden. Men det finns skillnader mellan länderna – och alla momsfrågor är inte lösta. Nordicom har kartlagt läget för mediemomsen i de fem nordiska länderna.

Sidor

Prenumerera på Mediereglering