European Media Policy 3/2020 – a new issue is out!
On 15 december the EU Commission unveiled a new rulebook for digital platforms. The bigger the platform, the tougher the rules. Find out more in this new issue of our European newsletter.
On 15 december the EU Commission unveiled a new rulebook for digital platforms. The bigger the platform, the tougher the rules. Find out more in this new issue of our European newsletter.
Tre svenska myndigheter med ansvar för att skydda barn och unga och stärka deras rättigheter står bakom en ny skrift. Skriften ger vägledning i tolkningen av gällande lagar och sammanfattar barns rätt till skydd mot skadlig mediepåverkan.
Welcome to a new issue of our European Media Policy newsletter, providing an update on policy developments at the European level, concentrating on news from the EU.
Finland, Sverige och Danmark toppar digitalt EU-index. Norge är på samma nivå, men finns inte med på listan eftersom landet inte är med i EU.
Sedan slutet på mars har de nordiska politikerna presenterat en rad krispaket till medier som drabbats av coronakrisen. Här listar vi åtgärderna land för land. (Senast uppdaterad 6 juli)
En finsk utredning föreslår snabbt stöd till medier som drabbats av coronapandemin – med pengar till journalistiskt innehåll. På längre sikt föreslås ett permanent stöd till journalistiken i Finland.
Vilken hjälp får audiovisuella medier i samband med corona-krisen? Nu kartlägger det Europeiska audiovisuella observatoriet stödåtgärder i 41 länder – inklusive de nordiska länderna – samt på europeisk nivå. Översikten uppdateras dagligen.
Corona-pandemin drabbar den nordiska medieindustrin, som tappar miljarder i annonsintäkter. Politikerna går nu in med åtgärder för att medierna ska klara sig igenom krisen. I Danmark och Sverige lanseras särskilda krispaket och i Finland snabbutreds behovet av åtgärder. (Artikeln inkluderar åtgärder till och med 8 maj 2020).
Mediemomsen i Norden har kartlagts. I Finland och Norge har mediemångfalden undersökts. Och populariteten för strömmade medier fortsätter växa. Det är några ämnen i Medietrender i Norden 1-2020.
Sedan juli 2019 har digitala medier reducerad moms i hela Norden. Men det finns skillnader mellan länderna – och alla momsfrågor är inte lösta. Nordicom har kartlagt läget för mediemomsen i de fem nordiska länderna.