Ljud

NYHET | 21 okt 2020

Se webbinariet om den svenska medieutvecklingen 2020

Digitala reklamplattformar dominerar, dagstidningsmarknaden har nått en ny botten och coronapandemin har orsakat en samhällsekonomisk tvärbromsning med allvarliga konsekvenser för reklammarknaden. Nu kan du ta del av resultaten från rapporten Medieutveckling – Medieekonomi 2020, som publiceras i dag av Myndigheten för press, radio och tv. Rapportens huvudresultat presenteras även i ett kostnadsfritt webbinarium som är öppet för alla.​

NYHET | 14 feb 2020

Ljudböcker ökar i Norge och Danmark

Allt fler lyssnar på strömmade ljudböcker, men pappersboken är fortfarande i topp. Två aktuella rapporter belyser boktrenderna i det digitala samhället.

NYHET | 23 okt 2019

Digitaliseringen präglar våra medieliv

Användningen av traditionella medier minskar och användningen av sociala medier planar ut.  Samtidigt ökar användningen av digitala streamingtjänster för rörlig bild och ljud. Det framkommer i rapporten Svenskarna och internet 2019, som Internetstiftelsen i Sverige presenterade den 15 oktober.

NYHET | 18 sep 2019

Tv-licensen skrotas i Norden – ersätts med skattsedeln

Nordens flaggor foto Johannes Jansson norden.orgUnder en period på drygt tio år har alla Nordens länder bytt – eller är på gång att byta – till skattefinansierad public service. Men det finns både likheter och skillnader mellan de valda skattemodellerna. Här är en kartläggning. (Uppdaterad version av en artikel publicerad i maj.)

NYHET | 18 mar 2019

Digitaliseringens inverkan på den norska musikbranschen

Försäljningen av norsk musik går ner. Det betyder tuffare villkor för norska artister och rättighetsinnehavare. Det konstaterar utredningen ”Hva nå – digitaliseringens innvirkning på norsk musikkbransje”.

NYHET | 15 mar 2019

Stark ökning för nordiskt drama-samarbete

Aldrig förr har det samproducerats så mycket nordiskt tv-drama. Nordvisions årsrapport för 2018 visar på nytt rekord för drama-samarbetet mellan de nordiska public service-bolagen.

NYHET | 8 feb 2019

Så använde danskarna medier 2018 – fokus tv, radio, webb

Omslag till rapporten Medieudviklingen 2018Danskarnas medieanvändning blir stadigt mer digital. Samtidigt minskar den dagliga medietiden. Forskarnas förklaring: digitaliseringen gör medie-användningen mer effektiv.

NYHET | 31 aug 2018

Sverige har fått nationell kommersiell radio

Sverige har, som sista landet i Norden, fått rikstäckande kommersiella radiokanaler. De tre bolag som har fått tillstånd att sända över hela landet är Bauer Media, NRJ och NENT Group (MTG).

NYHET | 7 mar 2018

Nytt rekord för nordiskt tv-samarbete

Under 2017 samarbetade de nordiska public service-medierna mer än någonsin. För fjärde året i rad sattes nytt rekord i antalet tv-program. Nu satsar bolagen på mer nordiskt drama för att möta konkurrensen från globala streamingjättar.

Sidor

Prenumerera på Ljud