Kvinna lägger undan sin mobil i en korg
Ny publikation  | 16 september 2024

Från hype till skepsis: ny bok undersöker digitaliseringens vändpunkt

Den digitala revolutionen har haft enorma effekter på alla delar av samhället under de senaste decennierna. I en ny bok, bestående av både empiriska och teoretiska analyser, undersöks hur digitaliseringshypen sakta har ersatts av skepsis, men också anpassning, till det digitala.
Kvinna håller upp en skylt med #metoo
Ny publikation  | 3 september 2024

Nordiska insikter om medier och kön

Till följd av #metoo-rörelsen har diskussionerna om jämställdhet i Norden fördjupats. Det senaste numret av Nordic Journal of Media Studies utforskar skärningspunkten mellan medier och kön, och lyfter fram nya trender och utmaningar.

Victoria Tilly

Victoria Tilly

Viktoria är kommunikatör och arbetar med Nordicoms externa kommunikation. 

Journalist filmar en grupp människor, samtidigt som han bär mask.
Ny publikation  | 4 juni 2024

Innovation och motståndskraft i norska nyhetsmedier under Covid-19

I en värld där nyhetsmedier ständigt förändras, medför störningar och kriser både utmaningar och möjligheter för innovation. En ny bok, baserad på flera empiriska studier, belyser hur innovation, kris, uthållighet och motståndskraft samverkar inom norska nyhetsmedier under Covid-19-pandemin.
Mediebarometern omslag + personer i en inspelningsstudio.
Mediebarometern  | 14 maj 2024

Mediebarometern 2023: Läs rapporten och se seminariet

Svenska befolkningens mediekonsumtion låg kvar på rekordhöga nivåer även under 2023 – sammanlagt ungefär 7 timmar per person. Här kan du läsa rapporten och se seminariet om Mediebarometern 2023.
Kvinna läser tidningen
Pressmeddelande  | 14 maj 2024

Svenskarnas medieanvändning fortsatt rekordhög

Pandemiårens höga mediekonsumtion låg kvar under 2023. Samtidigt satte stigande priser och ett oroligt säkerhetspolitiskt läge sin prägel på medieanvändningen, visar 2023 års Mediebarometer från Nordicom vid Göteborgs universitet. Nyheter från public service fortsatte vara mest populära.
Mediebarometern 2023, liggande omslag.
Mediebarometern  | 14 maj 2024

Rörlig bild och sociala nätverk mest populärt – så använde svenskarna medier 2023

Nio av tio svenskar tittade på rörlig bild en vanlig dag, fler såg på strömmad tv än på tablålagd. Drygt åtta av tio använde sociala medier, Facebook och Instagram var mest populära, förutom bland de yngre där Snapchat och TikTok dominerade. Två tredjedelar läste en dagstidning, och det digitala läsandet dominerade. Läs sammanfattningen av de viktigaste resultaten från Mediebarometern 2023.