Mediebarometern omslag och två bilder från inspelningen av seminariet
Mediebarometern  | 6 maj 2025

Mediebarometern 2024: Läs rapporten och se seminariet 

År 2024 tittade nästan hela Sveriges befolkning på rörlig bild en genomsnittlig dag, medan sociala nätverkstjänster hade högre räckvidd än både radio och dagstidningar. Ta del av rapporten och se seminariet om Mediebarometern 2024 här.
Man läser bok i soffan
Pressmeddelande  | 6 maj 2025

Rekordnivåer för bokläsningen under 2024

Under 2024 läste eller lyssnade 66 procent av den svenska befolkningen på en bok minst någon gång i veckan. Det är den högsta noteringen under hela 2000-talet. Det visar 2024 års Mediebarometer från Nordicom vid Göteborgs universitet. Samtidigt gick SVT play om Netflix i daglig räckvidd bland strömningstjänster för rörlig bild.
Omslag Mediebarometern 2024
Mediebarometern  | 6 maj 2025

Strömmat, scrollat och läst – så konsumerade vi medier i Sverige 2024

Svenskarnas medievanor fortsätter att förändras – men vissa mönster består. Under 2024 tittade nästan hela befolkningen på rörlig bild en vanlig dag, och fler använde sociala nätverkstjänster jämfört med både radio och dagstidningar. Samtidigt fortsätter traditionella medier som tablå-tv, morgontidning och bilradio att spela en viktig roll i människors vardag. Läs sammanfattningen av de viktigaste resultaten från Mediebarometern 2024.
Kvinna vid datorn
Pressmeddelande  | 28 april 2025

Kommersiell spårning utbredd på skandinaviska kommunwebbplatser

Skandinaver hör till världens mest övervakade medborgare – utan att veta om det. En ny forskningsstudie, som publiceras av Nordicom vid Göteborgs universitet, visar att kommunala webbplatser i Danmark, Norge och Sverige i stor utsträckning innehåller kommersiella tredjepartsspårare som samlar in känslig data för bland annat reklamändamål.
Tre bilder: person som lyssnar på podd, svenska kronor i en plånbok och omslaget till rapporten MedieSverige 2025
Ny publikation  | 25 mars 2025

Digitalt är normalt – nya mediestöd och poddens roll i Sverige

Medielandskapet genomgår stora förändringar – nya mediestöd, omstruktureringar i tv-nätet och kommande tillståndsperioder för public service, kommersiell radio och marksänd tv sammanfaller med en alltmer digitaliserad publik och förändrade intäktsmodeller. Allt detta och mer analyseras i rapporten MedieSverige 2025.