Två bilder: En Ipad som visar Googles startsida och omslaget till Nordiska nyheter i global konkurrens.

Globala plattformar stärker sitt grepp om de nordiska mediemarknaderna

Ny publikation
 | 13 oktober 2022
I dag går en klar majoritet av de digitala reklaminvesteringarna i Norden till de globala plattformsbolagen och inte till de inhemska medieföretagen. Det visar en ny rapport från Nordiska ministerrådet och Nordicom.

Rapporten Nordiska nyhetsmedier i global konkurrens: Nyhetsjournalistikens villkor i den digitala plattformsekonomin visar att de nordiska mediemarknaderna genomgått stora förändringar sedan 2016.

– De globala plattformsbolagen har i dag positioner på Nordens mediemarknader som gör att de kan påverka konkurrensförhållandena inom centrala delar av den digitala mediemarknaden, säger Tobias Lindberg, forskare vid Nordicom.

Google, Apple och Facebook är drivande aktörer

I utvecklingen av de nordiska mediemarknaderna har plattformsföretag som Alphabet (Google), Apple och Meta (Facebook) varit drivande aktörer. Deras strategier och ageranden har bland annat påverkat hur reklammarknadernas infrastrukturer förändrats, var annonsörerna valt att investera sina marknadsföringsbudgetar och hur allmänheten tagit del av nyheter. Under perioden har plattformsbolagen stärkt sitt grepp om reklam- och publikmarknadernas digitala infrastruktur samtidigt som de kraftigt ökat sina andelar av reklaminvesteringarna.

Förra året investerades uppskattningsvis 72 procent av de digitala reklampengarna i Sverige i utomnordiska plattformar. I Danmark och Finland uppskattas motsvarande andel vara 64 procent, medan den i Norge var cirka 59 procent. På Färöarna, Grönland och Island var plattformarnas andel av reklaminvesteringarna mindre.

Förbättrad lönsamhet

Sedan 2016 har samtidigt många nordiska mediebolag stärkt sin ekonomiska situation. Ett av skälen till den förbättrade lönsamheten är att nyhetsmedierna utvecklat ett nytt intäktsben genom att i växande utsträckning ta betalt för sina nyheter på nätet.

Rapporten kan också visa att det är de stora mediekoncernerna i de större nordiska länderna som varit mest framgångsrika i att förmå de digitala användarna att betala för det redaktionella materialet. Ett annat skäl till den stärkta lönsamheten är att mediebolagen dragit ned på sina kostnader.

Läs mer och ladda ner rapporten

Hela studien presenteras i rapporten Nordiska nyhetsmedier i global konkurrens: Nyhetsjournalistikens villkor i den digitala plattformsekonomin som finns fritt tillgänglig att läsa och ladda ner.

Den 18 oktober presenterar Tobias Lindberg, forskare vid Nordicom, rapporten under konferensen En styrket demokratisk samtale - Tek-gigantenes innflytelse og nordiske løsninger i Oslo. Konferensen arrangeras av den norska regeringen och det går att delta på plats i Oslo (anmälan krävs) eller digitalt.

Rapporten är ett av flera samnordiska initiativ som de nordiska kulturministrarna satt igång för att både få ny kunskap och nya perspektiv om hur teknikjättarna och nya digitala plattformar påverkar villkoren för det demokratiska samtalet i Norden och för nyhetsmedierna. Detta är ett prioriterat område i ministrarnas kulturpolitiska samarbetsprogram för perioden 2021–2024.

Områden :