Till följd av #metoo-rörelsen har diskussionerna om jämställdhet i Norden fördjupats. Det senaste numret av Nordic Journal of Media Studies utforskar skärningspunkten mellan medier och kön, och lyfter fram nya trender och utmaningar.
Den norska kringkastingsregelverket är på väg att genomgå stora förändringar. I Danmark finns planer på att höja bidragstaket i stödsystemet för veckotidningar, samtidigt som den svenska regeringen överväger om man ska införa ett tillfälligt digitalt omställningsstöd för tidskrifter. Finland omorganiserar på kommunikationsministeriet. Ny isländsk statistik visar att nästan hälften av medieinvesteringarna i landet går till utländska aktörer. Läs mer i det senaste numret av nyhetsbrevet Nordic Media Policy.
En ny antologi, utgiven av Nordicom, utforskar det nordiska medielandskapets framtid. Bidragen tittar närmare på vad som gör de nordiska mediesystemen speciella och analyserar förändringar och kontinuitet i ett ständigt föränderligt medielandskap globalt.
Senaste temanumret av Nordicom Review tar upp utmaningarna med "digital desintegration", d.v.s minskad tillit till etablerade medier och andra för demokratin viktiga samhällsinstitutioner, fragmentering av publiker, samt en uppluckring av gränser mellan samhällsaktörer framförallt i sociala medier. Genom åtta artiklar om alltifrån politisk kommunikation till medborgarperspektiv undersöker numret hur digitala förändringar påverkar demokratin och offentliga debatter.
Publicering i internationella tidskrifter är en självklarhet för forskare. Trots det kan det vara svårt att få en överblick över utbudet av tidskrifter och att förstå de olika stegen i publiceringsprocessen. För att hjälpa till att reda ut hur allt hänger ihop organiserar Nordicom en workshop om vetenskaplig tidskriftspublicering.
Är de nordiska länderna alltför beroende av teknikjättar för att upprätthålla välfärdsstatens kritiska kommunikationsinfrastruktur? Nordicom och Nordregio har bjudit in medieforskare samt bransch- och policyaktörer att debattera detta vid ett symposium i Stockholm den 8 februari. Symposiet livestreamades och finns tillgängligt att se i efterhand.
EU:s juridiska paket DSA och kommande Emfa innebär utökade uppgifter för flera nordiska mediemyndigheter. Dessutom ses upphovsrättslagarna över och vi tittar närmare på processerna i Danmark och Sverige. Norge ser över sin dataspelsstrategi, samtidigt som debatten om villkoren för public service-medierna fortsätter på Grönland och i andra nordiska länder. Läs om det senaste inom den mediepolitiska utvecklingen i de nordiska länderna i nyhetsbrevet Nordic Media Policy.
Nordens fyra största tidningsföretag kommer från fyra länder. Den enskilt största aktören är det svenska medieföretaget Bonniers nyhetsmediedivision: Bonnier News. Listan över de största nordiska medieföretagen domineras av företag från telekomindustrin. Det enskilt största företaget var den svenska strömningstjänsten Spotify.
En kartläggning av Nordens största medieföretag, som utförts av Nordicom vid Göteborgs universitet, visar tydligt samband mellan jämställda bolagsstyrelser och valet av vd och ledningsgruppernas sammansättning.