Norden

NYHET | 19 jan 2021

Politisk kommunikation: Vad händer med den nordiska modellen?

Nordiska flaggor utanför Riksdagshuset i StockholmDe nordiska länderna har länge setts som en förebild när det kommer till politisk och ekonomisk styrning. Men med förändringar i såväl de politiska systemen som mediestrukturen ställs den så kallade nordiska modellen inför utmaningar. En ny antologi, publicerad av Nordicom, undersöker politisk kommunikation i de nordiska länderna och ifrågasätter om en tydlig nordisk modell verkligen existerar.

NYHET | 18 jan 2021

Topp fem-listor: De mest lästa nyheterna och publikationerna 2020

Topp fem mest läst 2020De globala teknikjättarnas makt över medierna, krispaket till medier under coranapandemien, jämnställdhet i nyhetsmedier och svenskarnas medievanor är bland det mest lästa innehållet från Nordicom 2020. Här listar vi förra årets höjdpunkter.

NYHET | 7 jan 2021

Call for papers: Nordic Journal of Media Studies 2022

Nordic Journal of Media Studies LoggaIn today’s media saturated environment, the battle for attention is more intensive than ever. Still, some events stand out and gather attention and momentum on a greater scale, for example large-scale sports events, presidential inaugurations, state funerals, the Eurovision Song Contest, major terrorist attacks, and natural disasters. 

NYHET | 4 jan 2021

NordMedia 2021: Call for abstracts publicerat

Telefon som visar hemsidan för NordMedia 2021Call for abstracts för NordMedia konferensen 2021 har nu publicerats. Konferensen äger rum den 18–20 augusti 2021 på Islands universitet i Reykjavik.

Nyheten är på engelska. 

NYHETSBREV | 21 dec 2020

Välkommen till ett nytt nummer av Medietrender i Norden

Pandemivåren 2020 ledde till ökad efterfrågan på nyheter och medieinnehåll i Norden. Men medierna förlorade reklampengar. Läs mer i årets tredje nummer av Nordicoms nordiska nyhetsbrev – nu i nytt format!

NYHET | 15 dec 2020

Nyhets- och mediekonsumtionen ökade i Norden under pandemin

Hand iklädd gummihandske håller i ett provrör med coronatest. Foto Scandinav bildbyråCoronapandemin har lett till ökad efterfrågan på nyheter i de nordiska länderna. Särskilt tittandet på tv-nyheter har ökat, medan sociala medier minskat i betydelse. Det visar nationella undersökningar från våren och sommaren 2020.

NYHET | 14 dec 2020

De globala teknikjättarnas makt över medierna

Googles logga på en skylt som speglas i huvudbyggnadens glasfasad.Globala teknikföretag, med Google och Facebook i täten, får allt större makt över nyhetsmedierna. Med sin monopolliknande ställning på den digitala annonsmarknaden har de indirekt en stor påverkan på vilken journalistik som når de digitala medieanvändarna. Det visar en ny studie som publiceras av Nordicom. För att stå upp mot teknikjättarnas makt krävs samarbete över både bransch- och landgränser.

NYHET | 10 dec 2020

Podcast ökar i Norden – här finns lyssnarstatistiken

Ung kvinna vid mur med hörlurar. Foto Scandinav bildbyråAllt fler lyssnar på podcast i Norden. Mest populärt är det bland personer 15-45 år, bland högutbildade och i storstäderna. Här guidar vi till lyssnarstatistiken i de nordiska länderna.

NYHET | 23 nov 2020

Nyhetsmedierna blir jämställda först om 70 år

Kamera som filmar en kvinnaKvinnor är underrepresenterade i nyhetsmedierna i nästan alla världens länder. Om inte utvecklingen går snabbare kommer det att dröja flera decennier innan nyhetsmedierna är helt jämställda globalt. Det visar en studie publicerad av Nordicom, där en grupp forskare tagit fram ett nytt, användarvänligt index för att mäta jämställdhet i nyhetsmedier.

NYHET | 11 nov 2020

Telekomrapport: Uppåt för snabba bredband i Norden

Omslag nordisk-baltisk telekomrapport 2019Fast telefoni minskar kraftigt, medan antalet mobilabonnemang ligger stilla i Norden. Samtidigt ökar fiberabonnemangen och bredbandens hastighet. Det är några insikter från den senaste rapporten om de nordiska och baltiska telekommarknaderna.

Sidor

Prenumerera på Norden