Mediebarometertabell, mobiltelefon och porträttbild av Elisabeth
Foto: Cecilie Ravik, Scandinav Bildbyrå, Joakim Roos

Elisabeth Falk ny utredare på Nordicom

| 8 mars 2024
I mars börjar Elisabeth Falk som ny utredare på Nordicom. Hon kommer närmast från rollen som biträdande undersökningsledare på SOM-institutet och tar med sig omfattande erfarenhet och kunskap inom surveyundersökningar till sitt nya uppdrag.

Nordicoms fakta- och analysteam har fått förstärkning i form av Elisabeth Falk som ny utredare. Elisabeth kommer senast från en tjänst som biträdande undersökningsledare på SOM-institutet vid Göteborgs universitet där hon arbetat med alltifrån frågeformulering, fältplaner och samverkan till att utforma utskick, göra analyser och metodexperiment. Tidigare, under det sista året av sin masterutbildning, arbetade Elisabeth som biträdande forskare på Valforskningsprogrammet.

”Det var min tjänst på Valforskningsprogrammet som ursprungligen väckte mitt intresse för surveyundersökningar, något jag verkligen ser fram emot att få arbeta vidare med på Nordicom”, säger Elisabeth.

Fokus på Mediebarometern

I sin nya roll kommer Elisabeth främst att bidra till arbetet med Mediebarometern, Nordicoms årliga frågeundersökning som kartlägger den svenska befolkningens användning av olika medier. Med flera års erfarenhet av att planera och genomföra vetenskapligt baserade frågeundersökningar ser hon fram emot att få ta sig an arbetet med att säkerställa god datakvalitet och representativitet i Mediebarometern.

”Jag ser verkligen fram emot att få vara en del i arbetet med att förvalta och utveckla den största undersökningen av medieanvändningen i den svenska befolkningen”, säger hon.

Elisabeth har en kandidatexamen i statsvetenskap och en masterexamen i Internationell administration och global styrning (IAGG), båda från Göteborgs universitet.

”Mediebarometern är ett av de viktigaste instrumenten vi har för att förstå mediernas betydelse i dagens svenska samhälle. Elisabeth besitter en expertis som kommer hjälpa oss att genomföra ännu bättre undersökningar i framtiden”, säger Jonas Ohlsson, föreståndare för Nordicom.

Mia Jonsson Lindell