När danska dramaserier spreds över världen överraskade det både branschfolk och akademiker. Ett public service-bolag från ett relativt litet land hade lyckats slå igenom trots att tv-program vanligtvis sprids från stora, kommersiella aktörer, skriver redaktörerna Pia Majbritt Jensen och Ushma Chauhan Jacobsen i antologins första kapitel. De danska tv-serierna lyckades också nå en stor internationell publik trots att de producerats på ett språk som bara talas av 5,6 miljoner personer.
The Global Audience of Danish Television Drama undersöker hur genren Nordic noir kunnat nå stora transnationella publiker, genom studier av hur tre danska framgångsrika serier – Bron, Brottet och Borgen –togs emot i sju länder: Australien, Brasilien, Danmark, Tyskland, Japan, Turkiet och Storbritannien.
– Studien är verkligen i global skala, kommenterar Pia Majbritt Jensen och Ushma Chauhan Jacobsen. Vi har utgått från ett nytt sätt att se på transnationella publiker, genom att vi också ser distributörer, inköpare och kulturella förmedlare som viktiga publiker. Antologin kartlägger det komplexa förhållandet mellan transnationella publiker och icke-engelskspråkigt innehåll.
The Global Audience of Danish Television Drama är ett viktigt bidrag till forskningen om danskt tv-drama, om internationell spridning av audiovisuellt material producerat i en icke-engelskspråkig kontext och om fenomenet Nordic noir.
Pia Majbritt Jensen är lektor vid institutionen för medievetenskap och journalism, Aarhus universitet.
Ushma Chauhan Jacobsen är lektor vid institutionen för engelska språket, Aarhus universitet.
Karin Andén