MedieSverige 2021
Det svenska medielandskapet utvecklas i ett nära samspel med det med det omgivande samhället. De sociala, ekonomiska, politiska och teknologiska landskapen formar – och formas av – medielandskapet i en ständigt pågående process. I MedieSverige 2021 får läsaren en aktuell och bred översikt över dagens svenska medielandskap. Genom att först belysa utvecklingen på de medieteknologiska och mediepolitiska områdena i Sverige, går rapporten vidare till att redovisa utvecklingen på publik- och reklammarknaderna, för att avslutningsvis beskriva den svenska mediestrukturen.
MedieSverige 2021 bygger på ett rikt datamaterial från en rad olika källor. Rapporten riktar sig till studenter, lärare, forskare, journalister, beslutsfattare och alla andra som vill lära sig mer om utvecklingen på den svenska mediemarknaden.
Den första utgåvan av rapportserien MedieSverige utkom för närmare 40 år sedan. MedieSverige 2021 utgör den fjortonde volymen i serien. Rapporten är skriven av Ulrika Facht och Jonas Ohlsson vid Nordicom, Göteborgs universitet.
Ladda ner hela publikationen (pdf 1624 kB)
Gå till publikationssidan i NordPub
• Download summary in English (pdf 102 kB)
• Underlag till diagrammen finns tillgängliga i ett samlat exceldokument (219 kB)
Innehåll
Förord
Mediestrukturens förändringsmekanismer – ett växelspel mellan olika kraftfält
Teknik
Bredbandets utbredning
Medelhastigheter per uppkopplingsform
Tillgång till olika medietekniker
Mediepolitik
Mediestöd: dagspress
Mediestöd: teknikneutrala
Mediestöd under coronapandemin
Public service-avgiften
Tillstånd: marksänd tv
Tillstånd: kommersiell radio
Publik
Hushållens medieutgifter
Tidningsprenumeration
Tidningsupplagor
Tidningsläsning
TV – tillgång
TV – tittande
Radio – tillgång
Radio – lyssnande
Webbradiolyssnande
Sociala nätverkstjänster – tillgång
Sociala nätverkstjänster – användning
Nyhetsanvändning
Förtroende för medier
Reklam
Reklammarknadens utveckling
Reklam i olika plattformar
Digital reklam
Reklam i dagstidningar
Mediernas struktur
De största medieföretagen
De största tidningsföretagen
Regionalt dagstidningsägande
Journalistikens lokala närvaro
De största tv-företagen
De största radioföretagen
Innehållet i public service
Summary
Källor