Mediebarometern 2020

Mediebarometern är en årlig undersökning av den svenska befolkningens tillgång till, och användning av, olika typer av medier. Undersökningen har genomförts sedan 1979 och det gör Mediebarometern till den äldsta studien i sitt slag i världen. Resultaten i 2020 års undersökning bygger på svar från omkring 6 000 slumpmässigt utvalda personer i åldern 9 till 85 år.

Mediebarometern genomförs av Nordicom vid Göteborgs universitet i samverkan med Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten, Myndigheten för press, radio och tv, Sveriges Radio, Sveriges Television och Sveriges Utbildningsradio. 

Innehåll

Om Mediebarometern 2020
Mediedagen
Ljudmedier
Rörlig bild
Textmedier
Socialt nätverkstjänster
Nyheter
Tillgång till medier

 

Ladda ner hela publikationen

 

Se webbinariet om Mediebarometern 2020 

Den 27 maj presenterades resultaten från 2020 års Mediebarometer. Webbinariet ger de viktigaste resultaten från Mediebarometern 2020 och två exklusiva analyser av hur nyhetskonsumtionen påverkats under pandemin.

Se webbinariet 

Sändningen börjar kl. 10:00 torsdag 27 maj.

 

Mer läsning

Pressmedelande: Pandemin ökade svenskens mediekonsumtion till sju timmar per dag

Nyhet: Rekordhög mediekonsumtion under 2020 – rörlig bild mest populärt

 

In English

Download English summary

Download some basic tables in English

 

Leverenstid tryckt exemplar

Tryckt utgåva levereras från och med den 7 juni 2021

Utgivare: 
Nordicom
Publicerad: 
2021-05
Sidantal: 
120
ISBN: 
978-91-88855-48-0
Språk: 
Svenska
Format: 
Tryckt, PDF
Serie: 
Mediebarometern
275,00 kr