Mediebarometern 2020
Vill du köpa ett tryckt exemplar av Mediebarometern 2020? Vänligen kontakta oss på order@nordicom.gu.se.
Mediebarometern är en årlig undersökning av den svenska befolkningens tillgång till, och användning av, olika typer av medier. Undersökningen har genomförts sedan 1979 och det gör Mediebarometern till den äldsta studien i sitt slag i världen. Resultaten i 2020 års undersökning bygger på svar från omkring 6 000 slumpmässigt utvalda personer i åldern 9 till 85 år.
Mediebarometern genomförs av Nordicom vid Göteborgs universitet i samverkan med Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten, Myndigheten för press, radio och tv, Sveriges Radio, Sveriges Television och Sveriges Utbildningsradio.
Innehåll
- Om Mediebarometern 2020
- Mediedagen
- Ljudmedier
- Rörlig bild
- Textmedier
- Socialt nätverkstjänster
- Nyheter
- Tillgång till medier
Extramaterial
Se webbinariet om Mediebarometern 2020
Den 27 maj 2021 presenterade Nordicom resultaten från 2020 års Mediebarometer, den årliga undersökningen av den svenska befolkningens medievanor. Webbinariet ger de viktigaste resultaten från Mediebarometern 2020 och två exklusiva analyser av hur nyhetskonsumtionen påverkats under pandemin.
Program
- Moderator Anders Lithner, VD för Brand Metrics, hälsar välkommen och berättar om programmet.
- Nordicoms föreståndare Jonas Ohlsson berättar om undersökningen.
- Huvudresultaten i Mediebarometern 2020, Ulrika Facht, medieanalytiker vid Nordicom
- Nyhetsanvändningen under coronaåret 2020, Karin Hellingwerf, medieanalytiker vid Nordicom
- Betalningsviljan för journalistik i pandemins kölvatten, Jonas Ohlsson, medieforskare och föreståndare för Nordicom