MedieSverige 2019

Ulrika Facht, Jonas Ohlsson
Ladda ner pdf
Publikationen kan laddas ner gratis från Nordiska ministerrådets publikationsplattform NordPub.
Köp tryckt exemplar
Publikationen kan köpas i tryckt format i Nordicoms webbshop hos Publit.

Strukturen på den svenska medieutvecklingen växer fram i ett nära samspel med det omgivande samhället. De sociala, ekonomiska, politiska och teknologiska landskapen formar – och formas av – medielandskapet i en ständigt pågående process. I MedieSverige 2019 ges en aktuell och bred översikt över dagens svenska medielandskap. Genom att först belysa utvecklingen på de medieteknologiska och mediepolitiska områdena i Sverige, går rapporten vidare till att redovisa utvecklingen på publik- och reklammarknaderna, för att avslutningsvis beskriva den svenska mediestrukturen.

MedieSverige 2019 bygger på ett rikt datamaterial från en rad olika källor. Rapporten riktar sig till studenter, lärare, forskare, journalister, beslutsfattare och alla andra som vill lära sig mer om utvecklingen på den svenska mediemarknaden.

Den första utgåvan av rapportserien MedieSverige utkom för över 30 år sedan. MedieSverige 2019 utgör den trettonde volymen i serien. Rapporten är skriven av Ulrika Facht och Jonas Ohlsson vid Nordicom, Göteborgs universitet.

Summary in English (pdf, 182,6 kB) 

Datan till diagrammen finns tillgänglig i ett samlat exceldokument:

MedieSverige 2019: Data i diagram 1–70

Datan till diagrammen har uppdaterats mars 2020 och finns i ett separat exceldokument:

MedieSverige 2019: Uppdaterad data i diagram 1–70

 

Innehåll

  • Förord
  • Mediestrukturens förändringsmekanismer – ett växelspel mellan olika kraftfält
  • Teknik 
    • Bredbandets utbredning
    • Medelhastigheter per uppkopplingsfor
    • Tillgång till olika medietekniker
  • Mediepolitik
    • Presstöd
    • Övriga mediestöd
    • Radio- och tv-avgiften
    • En ny mediepolitik
    • Tillstånd: marksänd tv
    • Tillstånd: kommersiell radio
  • Publik
    • Hushållens medieutgifter
    • Tidningsprenumeration
    • Tidningsupplagor
    • Tidningsläsning
    • TV-tittande
    • Radiolyssnande
    • Webbradiolyssnande
    • Traditionella medier online
    • Sociala medier
    • Förtroende för medier
  • Reklam
    • Reklammarknadens utveckling
    • Reklam i olika plattformar
    • Reklam i nyhetsmedier
    • Reklam i dagstidningar
    • Digital reklam
  • Mediernas struktur
    • De största medieföretagen
    • De största tidningsföretagen
    • Regionalt dagstidningsägande
    • Journalistikens lokala närvaro
    • De största tv-företagen
    • De största radioföretagen
    • Innehållet i public service
  • Källor
Omslag: MedieSverige 2019

Information

Publicerad:
Antal sidor: 90
ISBN tryckt
978-91-88855-05-3
Format:  
pdf
, tryckt
Serie: MedieSverige