Bilder: Från vänster Catrin Johansson, Ingela Wadbring, Jonas Harvard, Ulrika Hedman
Bilder: Från vänster Catrin Johansson, Ingela Wadbring, Jonas Harvard, Ulrika Hedman. Foto: Anders Mossing, Viktor Fellbrink, Pelle Fredriksson, Anders Jalakas.

Lunchwebbinarium: Mittmedias unika innovationsresa

Event
 | 7 november 2024
Lokaltidningskoncernen Mittmedia stod 2018 på ruinens brant. Checkkrediten var utnyttjad, det var tveksamt om löner skulle kunna betalas ut och oron bland personalen var stor. Räddningen för bolaget kom när svenska Bonnier och norska Amedia tillsammans köpte koncernen 2019. Men samtidigt som ekonomin hade varit ansträngd var den digitala kompetensen i absolut framkant. Fem forskare har nu dokumenterat denna turbulenta period i en ny bok, som publiceras av Nordicom. Medier & demokrati och Mittuniversitetet bjuder in till ett lunchwebbinarium (online) med författarna till boken.

Digitaliseringen har radikalt förändrat förutsättningarna för journalistik i allmänhet och lokaljournalistik i synnerhet. Konkurrens från globala techjättar om annonser och en minskande prenumerantstock kombineras med frågor om hur databaserad innehållsproduktion ska hanteras i en lokal journalistisk kontext. I det svenska medielandskapet utmärkte sig lokaltidningskoncernen Mittmedia genom en snabb profilering mot digital first.

Omställningen fick stor uppmärksamhet, men beröm för innovationskraft blandades med kritik mot kortsiktiga risktaganden och oro för en utarmning av journalistiken. Digitala spjutspetsar som fick arbeta med utvecklingsfrågor befann sig under den här tiden på en inspirerande arbetsplats i Mittmedia-koncernen, men många medarbetare hade det tufft när sparpaket, uppsägningar och omorganisationer avlöste varandra.

Fem forskare har nu publicerat en bok där de lyfter berättelserna om de människor som arbetade inom koncernen under den omvälvande tiden. Genom ett unikt avtal har de kunnat följa Mittmedias interna processer. Forskarna har fått tillgång till internt material, presentationer och ekonomiska underlag, deltagit i ledningsgrupper och genomfört intervjuer. Boken kommer att publiceras av Nordicom. 

Medier & demokrati och Mittuniversitetet bjuder nu in till ett lunchwebbinarium med författarna till boken. De kommer att berätta om arbetet med boken och den turbulenta tiden på Mittmedia. Är det möjligt att som ett moget medieföretag skapa förändring inom ramen för en etablerad branschstruktur? Och vilka lärdomar kan medier idag dra från Mittmedias fram- och snedsteg?

Paneldeltagare

  • Jonas Harvard, professor i medie- och kommunikationsvetenskap, Mittuniversitetet
  • Ulrika Hedman, forskare inom medie- och kommunikationsvetenskap, Mittuniversitetet och universitetslektor på Högskolan Väst
  • Catrin Johansson, professor i organisationers kommunikation, Mittuniversitetet
  • Ingela Wadbring, professor i medieutveckling, Mittuniversitetet

Samtalet modereras av Martin Holmberg, programansvarig Medier & demokrati.

Lars Nord, professor på Mittuniversitetet och den femte författaren till boken, gick bort tidigare i år.

Webbinariet är öppet för alla att lyssna på, men anmälan krävs. 

Anmäl dig till lunchwebbinariet här 

Områden :