Nordicom Information 38 (1) 2016. Journalistikens ekonomiska utmaningar

Publicerad: 
14 apr 2016
ISSN: 
0349-5949
Sidantal: 
128
150,00 kr

Innehåll

Nordicom Information 1 2016 (hela numret)

Ragnhild Mølster
Ingela Wadbring

Introduksjon

Robert G. Picard

Angst and Confusion about the Survival of Journalism

Arne H. Krumsvik
Mart Ots

What is Nordic Media Business Research? An analysis of major research outlets

Situasjonen idag

Jonas Ohlsson

Förändring och stabilititet. Tio år av nordisk medieutveckling

Helle Sjøvaag

Politikk, økonomi og teknologi. Journalistikkens endrede rammebetingelser

Merja Myllylahti

Evolving Funding Models of News Publishers and Public Service Media

Jaana Hujanen

Emerging Journalist Economist

Udfordringene/utmaningarna

De nordiska journalistförbundens ledare spekulerar

Friðrik Þór Guðmundsson

Iceland’s Media Market after the Collapse of 2008. Fewer Journalists – Lighter Material

Mats Olin

Staten ska värna spelreglerna och begränsa public service-uppdraget

Bo Bernhardsson

Det fria ordets vanskliga väg

Jan Birkemose

Nogle medier vil overleve ad blockerne

Ingela Wadbring

Ad blockers – annonsörernas största utmaning

Jens Barland

Tekstreklame. Digitaliseringen løfter frem igjen journalistikkens eldste problem

Mulige løsninger

Anders Lithner

De stora koncernerna. Mediehus byggda av insikter och data

Anja Bechmann
Kristine Bilgrav-Nielsen
Anne-Louise Korsgaard Jensen

Data as a Revenue Model. Sharewall as a Payment Method and Editorial Algorithm in the News Industry

Anna B. Holm

Could Freemium Models Work for Legacy Newspapers?

Anne Jacobsen

Samarbeid som innovasjonskraft

Brit Stakston

Crowdfunding. Möjligheter och utmaningar

Lars-Åke Engblom

Minnesord på Island. Användarskapat innehåll som intäktskälla

Kjell Arvidsson

”Musikindustrin är död, länge leve musikindustrin!” Eller historien om (hur) musikindustrin överlevde digitaliseringen

Recensioner och litteratur

Thomas Johansson

Håkon Larsen (red.): Kultursosiologisk forskning

Anne Marit Waade

Erlend Lavik: Forfatterskap i TV-drama. Showrunnermodellen, one vision – og Kampen for tilværelsen

Faltin Karlsen

Kjetil Sandvik: Plot til lyst. Spilbare mordgåder på tværs af medier

Bøger om medier og økonomi. Et udvalg 2013-2016