Nordicom Information 38 (1) 2016. Journalistikens ekonomiska utmaningar
Innehåll
Introduksjon
Ragnhild Mølster, Ingela Wadbring
Angst and Confusion about the Survival of Journalism
Robert G. Picard
What is Nordic Media Business Research? An analysis of major research outlets
Arne H. Krumsvik, Mart Ots
Situasjonen idag
Förändring och stabilititet. Tio år av nordisk medieutveckling
Jonas Ohlsson
Politikk, økonomi og teknologi. Journalistikkens endrede rammebetingelser
Helle Sjøvaag
Evolving Funding Models of News Publishers and Public Service Media
Merja Myllylahti
Emerging Journalist Economist
Jaana Hujanen
Udfordringene/utmaningarna
De nordiska journalistförbundens ledare spekulerar
Iceland’s Media Market after the Collapse of 2008. Fewer Journalists – Lighter Material
Friðrik Þór Guðmundsson
Staten ska värna spelreglerna och begränsa public service-uppdraget
Mats Olin
Det fria ordets vanskliga väg
Bo Bernhardsson
Nogle medier vil overleve ad blockerne
Jan Birkemose
Ad blockers – annonsörernas största utmaning
Ingela Wadbring
Tekstreklame. Digitaliseringen løfter frem igjen journalistikkens eldste problem
Jens Barland
Mulige løsninger
De stora koncernerna. Mediehus byggda av insikter och data
Anders Lithner
Data as a Revenue Model. Sharewall as a Payment Method and Editorial Algorithm in the News Industry
Anja Bechmann, Kristine Bilgrav-Nielsen, Anne-Louise Korsgaard Jensen
Could Freemium Models Work for Legacy Newspapers?
Anna B. Holm
Samarbeid som innovasjonskraft
Anne Jacobsen
Crowdfunding. Möjligheter och utmaningar
Brit Stakston
Minnesord på Island. Användarskapat innehåll som intäktskälla
Lars-Åke Engblom
”Musikindustrin är död, länge leve musikindustrin!” Eller historien om (hur) musikindustrin överlevde digitaliseringen
Kjell Arvidsson
Recensioner och litteratur
Håkon Larsen (red.): Kultursosiologisk forskning
Thomas Johansson
Erlend Lavik: Forfatterskap i TV-drama. Showrunnermodellen, one vision – og Kampen for tilværelsen
Anne Marit Waade
Kjetil Sandvik: Plot til lyst. Spilbare mordgåder på tværs af medier
Faltin Karlsen
Bøger om medier og økonomi. Et udvalg 2013-2016