Mittmedias vägval
Radikal innovationskultur möter traditionstyngd koncern
Lokaltidningskoncernen Mittmedia stod 2018 på ruinens brant. Checkkrediten var utnyttjad, det var tveksamt om löner skulle kunna betalas ut och oron bland personalen var stor. Räddningen för bolaget kom när svenska Bonnier och norska Amedia tillsammans köpte koncernen 2019. Men samtidigt som ekonomin var ansträngd, var den digitala kompetensen inom koncernen i absolut framkant. Under nästan ett decennium hade Mittmedia gjort en uppmärksammad digitaliseringsresa där man genomfört mer genomgripande förändringar än någon annan mediekoncern i Sverige.
Denna bok är en berättelse om de människor som arbetade inom Mittmediakoncernen under 2010-talet. De digitala spjutspetsar som fick arbeta med utvecklingsfrågor befann sig på en fantastisk arbetsplats, men många medarbetare hade det tufft när sparpaket, uppsägningar och omorganisationer avlöste varandra.
Boken ger ett forskningsperspektiv på Mittmedias digitala omställning och baseras på retrospektiva intervjuer med personer med redaktionella medarbetare, fackligt förtroendevalda, bolagsstyrelse och ledning. Genom ett unikt samarbetsavtal har forskarna också fått tillgång till en stor mängd interna dokument.
Innehåll
- Förord
- Kapitel 1. Att transformera en mogen bransch
- Digitaliseringen ändrade allt
- En mogen bransch blir digital
- En traditionstyngd, stiftelseägd koncern
- Att studera Mittmedias transformation
- Kapitel 2. En digital version lanseras (2012–2014)
- Interna utmaningar i koncernen
- Framtidsverkstäder för att skapa delaktighet
- Kulturen inom Mittmedia
- En gerillarörelse i det tysta
- Oro på redaktionerna
- Kapitel 3. Radikal innovationskultur (2014–2016)
- Nödvändig kostnads- och intäktsjakt
- Chefernas utsatta situation
- Kompetensväxling i uppsägningarnas skugga
- Att pröva, utvärdera och pröva igen
- Jakten på de digitala läsarna
- Kapitel 4. Bromsad omställningstakt (2016–2019)
- Ny vd med ny strategi
- Promedias problematiska integration i Mittmedia-familjen
- Den ekonomiska krisen
- En nygammal syn på lokaljournalistiken som affärsidé
- Stark misstro på redaktionerna
- När Schibsted och Polaris stod på tröskeln
- En trygg famn hos Bonnier News Local
- Kapitel 5. Mittmedias vägval
- Den tuffa ekonomiska situationen genomsyrade (nästan) allt
- Flexibilitet och övertygelse är inte självklart kompatibelt
- Svårigheten i att göra två saker samtidigt
- Lokalanknytningens betydelse
- Radikal innovationskultur möter traditionstyngd koncern
- Referenser
- Bilaga 1. Tidslinje över viktiga händelser inom Mittmedia
- Bilaga 2. Metod och material
- Bilaga 3. Tidningarnas upplagor i Mittmedia-koncernen
- Författarpresentation