Språket i massmedierna

En antologi från NORDICOM-Sverige

Ulla Carlsson (red.)

Antologin innehåller 10 artiklar som belyser frågeställningar som rör begreppet massmediespråk, massmedieretorik som metod och pedagogik, språket i radio och TV - i nyheter, faktaprogram, direktsända samtal - både i dagens och i historiskt perspektiv, språkförståelseprocessen - på det egna språket och över gränser, tidningsreportaget som textform och reporterns roll samt slutligen sportspråket. Skriften utgör en lägesrapport från den forskning som behandlar språket i massmedierna. I anslutning till artikelsamlingen finns en bibliografi över litteratur om språket i massmedierna. Den omfattar publikationer utgivna i de nordiska länderna under den senaste femtonårsperioden. Materialet har hämtats från Nordicoms databas.

Innehåll

Förord

Vad är massmediespråk?
Hans Strand

Massmedieretorik. En färd i textens landskap mellan textfabriker och skapande journalistik
Britt Hultén

Etermediernas nyhetsspråk
Jan Svensson

Nyhetstext i radio och TV
Inga-Britt Lindblad

Språkvård i praktiken. Norm och tradition i etermediernas språk
Åke Jonsson

Språk, psykologi och reception av informativa program
Birgitta Höijer

Offentliga privatsamtal - en modern massmediagenre
Eva Mårtensson

Främmande språk via television över gränser
Olle Findahl

Reportaget och reportern. Några aspekter på en journalistisk textform och en resultatredovisning av en undersökning
Lars J Hultén

Affektiva namn i sportspråket
Inger Lindstedt

Författarna

Bibliografi

Bokomslag: En antologi från NORDICOM-Sverige

Information

Publicerad:
Antal sidor: 162
ISSN
0349-1242
Format:  
tryckt