Medie- och informationskunnighet i Norden
En nyckel till demokrati och yttrandefrihet
Ett samhälle med en medie- och kommunikationskultur som genomgår så stora förändringar som nu kräver mycket medie- och informationskunniga medborgare – det gäller inte minst barn och unga. Det är en demokratifråga.
Hösten 2013 arrangerades ett nordiskt expertmöte i Stockholm med detta som utgångs punkt. Företrädare för berörda myndigheter, departement, intresseorganisationer och forskarsamhället i de nordiska länderna och de självstyrande områdena Färöarna och Åland deltog i mötet. I fokus stod utbyte av kunskap om och erfarenheter av arbete i de enskilda länderna rörande MIK och diskussion om angelägna frågor som skulle vinna på nordiskt samarbete. Ett omfattande underlag i form av en inventering av situationen i varje nordiskt land redovisades. Avslutningsvis enades mötets deltagare om ett antal konklusioner för det fortsatta samarbetet i Norden.
I denna bok redovisas samtliga inlägg och mötets konklusioner samt ett antal bidrag från forskare inom MIK-området i Norden. Det är en förhoppning att boken skall inspirera berörda aktörer till såväl aktiviteter och kunskapsutveckling som diskussion och eftertanke.
Innehåll
Förord
Det svenska ordförandeskapet inleder mötet
Marcus Hartmann
Varför är medie- och informationskunnighet så viktigt? En introduktion
Ulla Carlsson
Medie- och informationskunnighet i de nordiska länderna: En översikt
Jon Dunås
Nationella modeller och aktiviteter
Inledning
Ewa Thorslund
Skolen som centrum for børn og unges digitale dannelse
Lisbeth Brunebjerg Holmegaard
Good Media Literacy: National Policy Guidelines 2013–2016 and MEKU’s Role as the National Authority on MIL in Finland
Leo Pekkala, Saara Pääjärvi
Working with Media and Information Literacy in the Faraoe Islands
Alda Joensen
Media and Information Literacy in Iceland
Elfa Ýr Gylfadóttir
Medie- og informasjonskompetanse (MIL) i Norge
Stian Lindbøl
Fra beskyttelse gjennom innholdskontroll til å bygge motstandsdyktighet: Barn og unges trygghet på nettet sett i et tidsperspektiv
Pia Kristine Lang-Holmen
Statens medieråd i Sverige: En myndighet med MIK på dagordningen
Martina Wagner
MIK som medel mot våldsbejakande extremism: Resultat från en svensk studie
Ulf Dalquist
Biblioteken och medie- och informationskunnighet
Niclas Lindberg
Nedslag i aktuell forskning
MIK it
Michael Forsman
Språkutveckling, medier och demokrati
Kent Adelmann, Lotta Bergman, Per Dahlbeck, Carina Hermansson, Karin Jönsson, Pia Nygård Larsson, Cecilia Olsson Jers, Magnus Persson, Marie Thavenius, Pär Widén
Mediekompetanse i spenningsfeltet mellom skole, hjem og fritid
Ola Erstad, Kenneth Silseth, Øystein Gilje
Digital produktion i et læringsperspektiv
Birgitte Holm Sørensen
Utmaningar och möjligheter: Biblioteks- och informationsvetenskapliga bidrag till medie- och informationskunnighet (MIK)
Johanna Rivano Eckerdal, Olof Sundin
The Nordic Media Literacy Model – Seemingly Sober?
Elisabeth Staksrud
Research-based Policy to Promote Media and Information Literacies
Sirkku Kotilainen
Expertmötets konklusioner
Konklusioner från nordiskt expertmöte: Medie- och informationskunnighet – nyckeln till demokrati och yttrandefrihet den 2 oktober 2013 i Stockholm
In English
Media and Information Literacy in the Nordic Countries
Jon Dunås
Conclusions from the Nordic Meeting of Experts Media and Information Literacy
Författarna
