Kommunikationens korsningar

Möten mellan olika traditioner och perspektiv i medieforskningen

Cecilia von Feilitzen, Hans Strand, Sven Ross, Tove Holmqvist, Johan Fornäs, Ulla Carlsson (red.)

Boken är tillägnad forskaren Kjell Nowak. Kollegor och doktorander vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Stockholms universitet, bidrar till vad som här kallas kommunikationens korsningar. Boken kretsar kring möten mellan olika discipliner, forskningstraditioner.

Innehåll

Förord

Den kulturella vändningen - och sedan...? Om tvärvetenskap i medieforskningen under 1980- och 90-talen
Cecilia von Feilitzen

Den offentliga sfären i kulturteoretisk belysning
Peter Dahlgren

Ideologiteori och medieforskning
Sven Ross

Medier, kommunikation och kultur
Johan Fornäs

Kvinnliga blickar. Om feministisk populärkulturforskning
Hillevi Ganetz

Korsningar mellan medie- och språkforskning
Hans Strand

Från kunskapsförvärvande och begriplighet till upplevelser och reception
Birgitta Höijer

Journalistik som kommunikation. Tre tidstablåer
Jan Ekecrantz, Tom Olsson, Ester Pollack, Anders Sahlstrand

Studier av journalistik
Stig Hadenius

Televisionen flyttar in. En analys av veckopressannonser för TV-apparater kring slutet av 1950-talet
Madeleine Kleberg

Pressbild som världsbild. Den pressfotografiska nyhetsbildens ideologiska potential
Kari Andén-Papadopoulus

Sinnen och medier
Carin Åberg

Vad är ett medium? En guide genom mediegalaxen
Göran Bolin

Författarna

Bokomslag: Kommunikationens korsningar

Information

Publicerad:
Antal sidor: 230
ISSN
0349-1242