Kommunikationens korsningar
Möten mellan olika traditioner och perspektiv i medieforskningen
Boken är tillägnad forskaren Kjell Nowak. Kollegor och doktorander vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Stockholms universitet, bidrar till vad som här kallas kommunikationens korsningar. Boken kretsar kring möten mellan olika discipliner, forskningstraditioner.
Innehåll
Förord
Den kulturella vändningen - och sedan...? Om tvärvetenskap i medieforskningen under 1980- och 90-talen
Cecilia von Feilitzen
Den offentliga sfären i kulturteoretisk belysning
Peter Dahlgren
Ideologiteori och medieforskning
Sven Ross
Medier, kommunikation och kultur
Johan Fornäs
Kvinnliga blickar. Om feministisk populärkulturforskning
Hillevi Ganetz
Korsningar mellan medie- och språkforskning
Hans Strand
Från kunskapsförvärvande och begriplighet till upplevelser och reception
Birgitta Höijer
Journalistik som kommunikation. Tre tidstablåer
Jan Ekecrantz, Tom Olsson, Ester Pollack, Anders Sahlstrand
Studier av journalistik
Stig Hadenius
Televisionen flyttar in. En analys av veckopressannonser för TV-apparater kring slutet av 1950-talet
Madeleine Kleberg
Pressbild som världsbild. Den pressfotografiska nyhetsbildens ideologiska potential
Kari Andén-Papadopoulus
Sinnen och medier
Carin Åberg
Vad är ett medium? En guide genom mediegalaxen
Göran Bolin
Författarna