
Faktabladet undersöker andelen kvinnor och män som styrelseledarmöten, VD:ar och medverkande i de högsta ledningsgrupperna inom de tjugofem största nordiska medieföretagen. Det handlar om medie – och telekomföretag som har sitt ägande och huvudkontor i Danmark, Finland, Norge, Island och Sverige.
Fem slutsatser
- Med alla styrelseledarmöter medräknat hade Nordens tjugofem största medieföretag en jämn könsfördelning i sina styrelser (39/61). Elva av företagen hade en kvinnlig VD.
- Räknat på företagsnivå hade sjutton företag en jämställd styrelse sett till kön, åtta hade det inte.
- Styrelser med jämn könsrepresentation utsåg också kvinnor till VD i betydligt högre utsträckning än icke jämställda styrelser, samtidigt som de också utsåg män till VD.
- Företag med en majoritet av män som styrelseledarmöter utsåg kvinnor till VD i betydligt lägre grad, utan utsåg mestadels män.
- Om VD:n var en kvinna ökade sannolikheten för att företagets ledningsgrupp var jämställd. Om VD:n var en man var ledningsgruppen inte jämställd i åtta av elva fall.