Hög med tidningar och grönblått omslag med texten Medieekonomi
Foto: Adobe Stock

Mediebranschens omsättning minskar visar ny rapport

Nyhet
 | 23 oktober 2024
Förra året minskade den svenska mediebranschens intäkter från reklam. Dessutom höll hushållen hårt i sina plånböcker under lågkonjunkturen. Det innebar att försäljningsintäkterna minskade för många radio-, tidnings- och tv-bolag. Det visar den nya rapporten Medieekonomi 2024 som Nordicom skrivit på uppdrag av Mediemyndigheten.

År 2023 var ett tufft år för många mediebolag på den svenska mediemarknaden. En orsak till många av de negativa resultaten var att annonsörerna skar ned sina reklaminvesteringar under 2023. Den minskade annonseringen drabbade inte minst redaktionella medier som tv och dagspress. Dessutom minskade andelen personer (9–85 år) som hade tillgång till en eller flera prenumererade digitala och tryckta dagstidningar i hemmet med tre procentenheter till 49 procent 2023, enligt Mediebarometern 2023.

– Lågkonjunkturen märks i de flesta mediebolags årsbokslut. Reklamintäkterna faller nästan över hela linjen och för en del bolag minskar även intäkterna från hushållen. En rad bolag har mött den här utvecklingen genom att dra ned på delar av sin redaktionella produktion och antalet anställda, säger Tobias Lindberg, medieforskare på Nordicom.

För dagspressens del sjönk den samlade omsättningen med strax under 3 procent till 14 miljarder, inklusive de statliga stöden. Här sjönk annonsörernas reklaminvesteringar i både de digitala och tryckta kanalerna. Allra mest föll investeringarna i de tryckta tidningarna. Intäkterna från hushållen höll sig på ungefär samma nivå som under 2022.

Totalt sett krympte dagspressens samlade rörelseresultat från cirka 754 miljoner kronor 2022 till ungefär 356 miljoner 2023. Det är försämring med nästan 53 procent. 

Läs rapporten Medieekonomi - Medieutveckling 2024