Statistik och fakta
Här finner du nordiska mediefakta på vår webb
Mediestatistik
- Nordisk mediestatistik – i Nordicoms tabelldatabas
- Svensk mediestatistik – i Nordicoms tabelldatabas
- Dansk, finsk, isländsk och norsk mediestatistik – länkar till nationella statistikdatabaser
- Fler källor till mediestatistik i Norden, Europa och globalt – länkar till bra statistikkällor
- Mediebarometern – Nordicoms årliga undersökning om svenskarnas medievanor
Nordiska analyser, nyhetsbrev, nyhetsflöde och rapporttips
- Nordiska analyser och andra nyheter: analyser baserade på Nordicoms statistik samt annan mediefakta från forskningsrapporter, branschrapporter, osv. Se t ex medieanvändning, mediestruktur, mediereglering (politik).
- Två nyhetsbrev: Medietrender i Norden och European Media Policy
- Rapporttips: snabblänkar till ännu fler forskningsstudier, branschrapporter, medieutredningar och annan nordisk mediefakta
- Följ vårt nyhetsflöde via RSS och vår omvärldsbevakning på Twitter (nyheter, rapport- och statistiktips
Medieutredningar, mediepolitik
- Statliga utredningar och andra offentliga rapporter om medier och yttrandefrihet
- Nyheter om mediepolitiska förslag, utredningar, med mera
Publikationer om medieutvecklingen (open access)
- Nordicoms publikationer om medietrender i Norden (statistik och analys)
- Serien MedieSverige
- Mediebarometer-undersökningen (Sverige)
- Alla Nordicoms publikationer
Om Mediefakta från Nordicom
NORDEN: Nordicom dokumenterar och analyserar medieutvecklingen i de fem nordiska länderna: Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige. Syftet är att påvisa trender och förändringar i medielandskapet i Norden. Nordisk mediefakta görs på uppdrag av Nordiska ministerrådet.
SVERIGE: Nordicom följer och analyserar medieutvecklingen i Sverige på uppdrag från det svenska Kulturdepartementet. I uppdraget ingår Mediebarometern, Nordicoms årliga undersökning om svenskarnas medieanvändning.
OMVÄRLD: För att placera Norden i ett större sammanhang bevakar Nordicom även europeisk och internationellt rapportering på medieområdet.