Nordicom-Sveriges Mediebarometer 2018
Jonas Ohlsson
(Ed.)
Read Open Access
The publication can be downloaded with Open Access on the NordPub publishing platform.
Mediebarometern belyser människors konsumtion av alla slags medier en genomsnittlig dag, oavsett distributionsteknik. Syftet var redan från starten att beskriva tendenser och förändringar i människors mediekonsumtion över tid, snarare än att fokusera nivåer enskilda år. Undersökningen genomfördes första gången 1979 och har sedan dess genomförts varje år. Den översiktspublikation som nu utges är alltså den 40e i ordningen, vilket gör Mediebarometern till en unik tidsserie.
Innehåll
- Läsanvisningar
- Medieanvändning en vanlig dag
- Olika medieformer: Definitioner
- Ljudmedier en vanlig dag
- Rörlig bild en vanlig dag
- Textmedier en vanlig dag
- Digitala medier en vanlig dag
- Medieinnehav
- Fakta om undersökningen Mediebarometern
Extramaterial
Den 24 maj presenterades resultaten från Mediebarometern 2018 vid ett seminarium.
Seminariet spelades in och du kan ta del av det här
De olika presentationerna från seminariet.
- 40 år av svenska medievanor.
- Mediebarometern 2018: De viktigaste resultaten.
- Samma generationer - nya medievanor?
- Gratis fortsatt gott? De betalar på nätet.
- Ladda ner presentationerna från seminariet (PDF. 5,2 MB)
Här kan du ta del av fakta och resultat från Mediebarometern 2018.
Information
Published:
Pages: 105
ISBN print
978-91-88855-12-1
Format:
PDF
Series: The Media Barometer