MedieSverige 2014
Statistik och analys
MedieSverige är en publikation som ger en bred och aktuell överblick av det svenska medielandskapet. Detta är Nordicoms tionde upplaga av den tryckta utgåvan. Boken innehåller artiklar i vilka olika forskargrupper och enskilda forskare vid svenska universitet och högskolor analyserar och diskuterar aktuella frågeställningar kring medier. Här ges också en exposé över fyra decenniers medieutveckling. Därefter följer en samlad statistisk översikt över svenska medier, indelad i tio kapitel (Medier i Sverige, Medieföretag & ägande, IKT – Informations- & kommunikationsteknologi, Dagstidningar, Tidskrifter, Böcker, Radio, Fonogram, Television och Film, bio & video). Nordicom-Sverige söker att i tabellsammanställningarna redovisa en så bred och tillförlitlig statistik som är möjlig i Sverige i dag. Målsättningen är att förmedla en lättillgänglig kunskap om mediesituationen i Sverige.
Innehåll
Förord
Fyra decennier i Mediesverige
Lennart Weibull
Mediekonsumentens medvetna och omedvetna val: En nyckel till morgondagens mediekonsumtion
Ester Appelgren, Sara Leckner, Thomas Mejtoft
Massa, individualiserad, nätverkad: En historisk återblick på framtiden för radio och TV
Jakob Bjur, Göran Bolin
Nya spelregler för press, radio och tv: Svensk mediestruktur i den digitala tidsåldern
Jonas Ohlsson
Betalmodeller
Mart Ots
Tryckta tidningars transformation
Ingela Wadbring
Läsning, litteratur och böcker i en digital värld
Ann Steiner
Musikbranschens föregångsland?
Patrik Wikström
Deltagande och delaktighet i digitala miljöer
Annika Bergström, Malin Sveningsson
Mångfacetterad och oumbärlig: Om mobilens roll i vardagslivet
Oscar Westlund
EU-politiken: Digitala agendan och mediefrihet i fokus
Anna Celsing
Författarna
Statistik
Introduktion
Ulrika Facht
- Medier i Sverige
- Medieföretag & ägande
- IKT – Informations- & kommunikationsteknologi (Internet, mobiltelefon, sociala medier, etc)
- Dagstidningar
- Tidskrifter
- Böcker
- Radio
- Fonogram
- Television
- Film, bio & video