Silicon Valley och makten över medierna

Carl-Gustav Lindén
Read Open Access
The publication can be downloaded with Open Access on the NordPub publishing platform.
Buy print copy
The publication can be purchased as print copy in Nordicom’s webshop at Publit.

Tidningarnas intäkter från den gamla finansieringsmodellen, där annonser i den tryckta tidningen spelade en central roll, sjunker som en sten. I nyhetsarbetet har sociala medier integrerats i det dagliga arbetet och ”tidningen på frukostbordet” har i hög grad ersatts av ”mobilen i fickan” – vilka nyheter som lockar till läsning registreras och analyseras i form av användardata. Många av förändringarna kan spåras till ett och samma ursprung: teknikjättarna från Silicon Valley.

En utgångspunkt för Silicon Valley och makten över medierna är att demokratiska samhällen kräver journalistik – utan journalistik fungerar inte demokratin. Men journalistiken i det digitala samhället kan inte organiseras på samma sätt som journalistiken i det fördigitala samhället, och istället för att konkurrera måste medierna finna gemensamma lösningar – ensam är inte stark, medierna i plattformssamhället är bara starka tillsammans.

Mot bakgrund av ett omfattande intervjumaterial, där såväl representanter för teknikföretagen som forskare och journalister kommer till tals, tecknar Carl-Gustav Lindén en bild där läget för journalistiken är kritiskt men inte hopplöst. Boken vänder sig till beslutsfattare, forskare och studenter, men också företrädare för branschen självt. 

Carl-Gustav Lindén har en bakgrund som journalist och ledarskribent och är idag verksam som biträdande professor vid Universitet i Bergen. Hans forskningsintressen kretsar kring nyhetsmediernas organisationsmodeller, redaktionell innovation och utveckling, och lokaljournalistikens möjligheter och förutsättningar.

Innehåll

  • Förord
  • Kapitel 1. Den stora globala berättelsen
  • Kapitel 2. Vad är Silicon Valley?
  • Kapitel 3. Makten över medierna
  • Kapitel 4. Fallstudier i mätbar journalistik
  • Kapitel 5. Mellan motstånd och samarbete
  • Kapitel 6. Vägen till frihet
  • Litteratur
Omslag: Silicon Valley och makten över medierna

Information

Published:
Pages: 140
ISBN print
978-91-88855-34-3
Format:  
PDF
, print