Kategori: Medieanvändning/bruk

Svenskarnas medieanvändning fortsatt rekordhög
Pandemiårens höga mediekonsumtion låg kvar under 2023. Samtidigt satte stigande priser och ett oroligt säkerhetspolitiskt läge sin prägel på medieanvändningen, visar 2023 års Mediebarometer från Nordicom vid Göteborgs universitet. Nyheter från public service fortsatte vara mest populära.
Rörlig bild och sociala nätverk mest populärt – så använde svenskarna medier 2023
Nio av tio svenskar tittade på rörlig bild en vanlig dag, fler såg på strömmad tv än på tablålagd. Drygt åtta av tio använde sociala medier, Facebook och Instagram var mest populära, förutom bland de yngre där Snapchat och TikTok dominerade. Två tredjedelar läste en dagstidning, och det digitala läsandet dominerade. Läs sammanfattningen av de viktigaste resultaten från Mediebarometern 2023.
Save the date 14/5: Webbsänt seminarium om resultaten från Mediebarometern 2023
Den 14 maj presenterar Nordicom vid Göteborgs universitet resultaten från 2023 års Mediebarometer. Mediebarometern är en årlig undersökning där ett slumpmässigt urval av den svenska befolkningen svarar på frågor om sina medievanor.
Mediebarometern 2022: Läs rapporten och se seminariet
Mediebarometern 2022 visar att den svenska befolkningens användning av medier under förra året låg kvar på samma rekordhöga nivåer som under pandemiåren 2020 och 2021. Här kan du läsa rapporten och se seminariet om Mediebarometern 2022.
Strömmad tv, sociala medier och prenumererad dagstidning – så använde svenskarna medier 2022
Nio av tio svenskar tittade på rörlig bild en vanlig dag under 2022 – strömmad tv var mest populärt. Halva befolkningen hade prenumererad dagstidning och Instagram var den mest använda sociala nätverkstjänsten – förutom bland de äldre. Läs sammanfattningen av de viktigaste resultaten från Mediebarometern 2022.
Medieanvändningen rekordhög under 2022
Efter två år av pandemi följde ett 2022 präglat av krig och ekonomisk kris – men också av en valrörelse och flera stora idrottsmästerskap. Allt detta innebar att den svenska befolkningens användning av medier låg kvar på rekordhöga nivåer också under fjolåret. Det gällde inte minst användningen av professionella nyhetsmedier. Det visar 2022 års Mediebarometer från Nordicom vid Göteborgs universitet.
Välkommen att anmäla dig till seminariet om Mediebarometern 2022
Den 16 maj presenterar Nordicom vid Göteborgs universitet resultaten från 2022 års Mediebarometer, den största årliga undersökningen av den svenska befolkningens medievanor.
Digital övervakning i vardagslivet ses som ett nödvändigt ont
Vi lever idag i ett digitalt samhälle där övervakningen ständigt ökar. Stater och privata företag övervakar oss och vi övervakar oss själva och varandra genom sociala medier, appar och annan ny teknologi. Detta hanterar vi både genom motstånd och ett pragmatiskt förhållningssätt, enligt en ny forskningsantologi utgiven av Nordicom vid Göteborgs universitet.
Save the date 16/5: Seminarium om resultaten från Mediebarometern 2022
Tisdag den 16 maj presenterar Nordicom resultaten från 2022 års Mediebarometer. Mediebarometern är en årligt återkommande undersökning där ett slumpmässigt urval av den svenska befolkningen svarar på frågor om sina medievanor.