Medieanvändning/bruk

NYHET | 31 jan 2018

Fake news har ikke ødelagt danskernes tiltro til medierne

Medieudviklingen 2017Hvert år laver DR Medieforskning en rapport om udviklingen i danskernes brug af de elektroniske medier. Nu er Medieudviklingen 2017 klar, og den peger blandt andet på, at på trods af et stort fokus på fake news hele året, kan der ikke måles nogen negativ ændring i danskernes tiltro til de store danske nyhedsmedier.

NYHET | 31 jan 2018

Danskernes forbrug på medier ændrer sig fortsat

Ny analyse fra Slots- og Kulturstyrelsen viser, at danske husstande i 2016 brugte langt flere penge på medier, der ses og lyttes til. Til gengæld er forbruget på aviser, magasiner og bøger næsten halveret på ti år.

NYHET | 3 jan 2018

Medieåret 2016-2017. Medieutvikling i Norge

Medievaner og medier endrer seg i et forrykende tempo, og snur opp ned på det kjente medielandskapet. Medienorges nye rapport Medieåret 2016-2017 er et forsøk på å fange og beskrive noen av endringene mediene står midt oppe i.

NYHET | 5 dec 2017

Nya böcker om medielandskapet i Finland och Sverige

Finlands medielandskap och Det svenska medielandskapet. Så heter två böcker med samma upplägg, skrivna av nordiska medieforskare och som kommer ut nästan samtidigt i Finland respektive Sverige. Båda är exempel på publikationer som dokumenteras av Nordicom under 2017.

NYHET | 15 nov 2017

Danskerne er på færre sociale medier

Det ser ikke længere ud til, at danskerne har behov for at være aktive på stadigt flere sociale medier. Tværtimod er et stigende antal danske brugere af sociale medier kun til stede på ét.

NYHET | 15 nov 2017

De flittigste danske læsere bliver færre

Læselysten blandt danskerne er under forandring, og brugen af digitale medier som for eksempel lydbøger er i fremgang. Det viser nye tal i årsrapporten fra den danske kulturministers Bog- og Litteraturpanel.

NYHET | 9 nov 2017

Det svenska medielandskapet: en klassiker i ny tappning

”En klassiker och ett standardverk för alla som vill få en överblick över medielandskapet” – så beskrivs den nya boken Det svenska medielandskapet som lanseras efter årsskiftet. Boken utkommer i sin tolfte upplaga och har under olika titlar, senast Massmedier, följt mediernas villkor sedan 1970-talet. Två av de tre författarna kommer från Nordicom. 

NYHET | 9 nov 2017

Svenska barn och ungdomars kulturvanor

Myndigheten för Kulturanalys har undersökt svenska barn och ungas kulturvanor på fritiden. Den vanligaste medierelaterade aktiviteten är att titta på kortfilm/videoklipp online, vilket en majoritet av barn och unga gör varje dag.

NYHET | 30 okt 2017

Svenskarna och internet: Pensionärer alltmer digitala

Svenska pensionärer använder internet i allt högre utsträckning. Yngre använder visserligen nätet oftare, men nu visar undersökningen Svenskarna och internet  för första gången att en majoritet (56 procent) bland dem som är över 75 år använder internet.

NYHET | 16 okt 2017

Ny IT-statistik: Så används internet i Nordens regioner

De nordiska huvudstäderna har Europas ivrigaste internetanvändare. Men även invånarna i andra nordiska regioner surfar ofta på nätet, kopplar upp sig med mobilen och är flitiga på sociala medier. Det visar Eurostats statistik som jämför nätanvändning i över 200 europeiska regioner.

Sidor

Dela

Prenumerera på Medieanvändning/bruk