Nyheter

NYHET | 16 okt 2017

Ny IT-statistik: Så används internet i Nordens regioner

De nordiska huvudstäderna har Europas ivrigaste internetanvändare. Men även invånarna i andra nordiska regioner surfar ofta på nätet, kopplar upp sig med mobilen och är flitiga på sociala medier. Det visar Eurostats statistik som jämför nätanvändning i över 200 europeiska regioner.

PUBLIKATOINER | 16 okt 2017

Launching the anthology Negotiating Journalism

Transnational research on journalistic core values, press freedom and freedom of speech, those are some of the main topics of the new research anthology Negotiating Journalism. Core Values and Cultural Diversities. The book launch will be held in connection with a conference in Oslo.

NYHET | 6 okt 2017

Ny forskningstidskrift med fokus på Norden

Rethinking ScandinaviaRethinking Scandinavia – så heter en nystartad nätbaserad tidskrift inom forskningsfältet nordistik. Idén till denna nya publiceringsmöjlighet presenterades i somras på en internationell konferens i Lund.

NYHET | 29 sep 2017

Undersøgelse af danske børns læsevaner

Danske børn læser mindre i fritiden, og især pigerne har ændret deres læsevaner. Det er nogle af konklusionerne i en ny undersøgelse af danske børns læsevaner, medievaner og biblioteksbrug.

NYHET | 27 sep 2017

Finländsk tidskrift diskuterar nordisk film

Det är blomstrande tider för nordisk film. Det konstaterar redaktörerna för ett specialnummer av tidskriften Lähikuva (Närbild), som diskuterar nordisk film från ett finländskt perspektiv.

NYHET | 26 sep 2017

Film på bio i Norden - publikation från Kulturanalys

I vilket nordiskt land går befolkningen mest på bio? Och hur ser det ut med jämställdheten i nordisk film? Det svarar Kulturanalys Norden på i en ny statistikpublikation.

PUBLIKATIONER | 25 sep 2017

Marknadsmässig kurragömmalek? Barn, unga och dold reklam

För första gången finns nu en bok som diskuterar dold reklam riktad mot barn utifrån olika perspektiv: forskarens, journalistens, branschens och inte minst barnens. Den nya antologin Marknadsmässig kurragömmalek? Barn, unga och dold reklam som ges ut i ett samarbete mellan Nordicom och Statens medieråd i Sverige. 

NYHET | 18 sep 2017

Så dokumenteras NordMedia 2017

Den nordiska forskningskonferensen NordMedia 2017 är över och konferensdokumentation är i full gång. Några förändringar kommer ske från föregående år. 

NYHETSBREV | 12 sep 2017

Ny utgåva av Medietrender i Norden

De nordiska länderna blir alltmer digitala och mobila. Medieanvändningen på nätet växer och i internationella jämförelser ligger Norden i framkant. Samtidigt visar undersökningar att nordborna inte överger de traditionella medierna.

NYHET | 8 sep 2017

Finland: Rapporter granskar Yles lokala nyheter på webben

Public service-bolagens nyheter på webben kan inte bevisas ha någon skadlig effekt på den kommersiella mediemark-naden. Den slutsatsen drar en finländsk rapport, som granskat Yles regionala nyhetsverksamhet, baserat på ett antal nordiska utredningar om public service-innehållets eventuella påverkan.

Sidor

Dela