Nyheter
Här hittar du nyheter om nordisk medieforskning och medieutveckling
samt nyheter om Nordicoms verksamhet.

Smartphones en moralisk utmaning för unga vuxna
En ny forskningsstudie har undersökt hur unga vuxna i Sverige ser på sin egen och andras användning av smartphones. Studien, som publiceras av Nordicom vid Göteborgs universitet, visar att många unga, särskilt kvinnor, känner anspänning och oro kopplat till sina telefoner.
Snart skickas de första inbjudningarna ut till Mediebarometern 2025!
Varje år genomför Nordicom den årliga frågeundersökning Mediebarometern. Svaren samlas in under nästan hela året och snart skickas de första inbjudningarna ut till slumpmässigt utvalda personer i den svenska befolkningen. Genom att delta i undersökningen bidrar du till att öka förståelsen för svenskarnas medieanvändning.
Digital baksmälla? Hur tekniken påverkar familjen, skolan och jobbet
Den 28 januari arrangerar Nordicom ett seminarium på Goto10 i Malmö, med utgångspunkt i boken The Digital Backlash and the Paradoxes of Disconnection. Seminariet tar upp digital frånkoppling i skol- och utbildningskontext, men också andra aspekter av hur digitaliseringen påverkat våra vardagsliv, arbetsliv och hälsa.
Utbildning och inkomst formar nyhetsvanor
Ekonomiska resurser och utbildningsnivå har stor betydelse för våra möjligheter att ta del av dagspressens digitala innehåll, det visar en ny rapport från Nordicom vid Göteborgs universitet. Personer som saknar prenumeration på en digital morgontidning och de med lägre inkomst vänder sig i stället oftare till sociala medier för nyheter.
Morgontidningens prenumeranter i fokus i ny rapport
I en ny rapport från Nordicom kartläggs vilka grupper i Sverige som har tillgång till digitala morgontidningar, dessutom identifieras betydande skillnader utifrån socioekonomiska och demografiska faktorer.
Koncentrationen ökar på svensk mediemarknad
Under de senaste tio åren har ägarna till svenska nyhetsmedier blivit färre. Det visar en ny rapport från Nordicom vid Göteborgs universitet. Utvecklingen mot färre ägare har bland annat drivits på av förändrade medievanor, nya sätt att köpa annonser, konjunkturnedgångar och en allt tuffare marknadskonkurrens.
Banbrytande och polariserande: Ny bok ger inblick i Mittmedias digitala omvandling
Mittmedia genomgick under 2010-talet en omfattande digitaliseringsprocess. I boken Mittmedias vägval: Radikal innovationskultur möter traditionstyngd koncern, utgiven av Nordicom, utforskas de utmaningar som företaget ställdes inför när papperstidningen försökte ersättas med digitala produkter. Författarna belyser hur bland annat centraliseringen av verksamheten påverkade både kvaliteten på journalistiken och arbetsvillkor för de anställda.
Så skapade transparens förtroende under pandemin
Befolkningens förtroendet för folkhälsomyndigheterna är avgörande i en pandemi. En ny bok utforskar de retoriska strategier som Norges folkhälsomyndigheter använde under COVID-19-pandemin, där transparens lyfts fram som den mest framträdande strategin – konsekvent använd genom alla krisens faser.
Lunchwebbinarium: Mittmedias unika innovationsresa
Lokaltidningskoncernen Mittmedia stod 2018 på ruinens brant. Checkkrediten var utnyttjad, det var tveksamt om löner skulle kunna betalas ut och oron bland personalen var stor. Räddningen för bolaget kom när svenska Bonnier och norska Amedia tillsammans köpte koncernen 2019. Men samtidigt som ekonomin hade varit ansträngd var den digitala kompetensen i absolut framkant. Fem forskare har nu dokumenterat denna turbulenta period i en ny bok, som publiceras av Nordicom. Medier & demokrati och Mittuniversitetet bjuder in till ett lunchwebbinarium (online) med författarna till boken.
Call for papers: The Media and the past: Mediating the past
Nordic Journal of Media Studies bjuder in till bidrag för 2026 års utgåva, som undersöker förhållandet mellan medier, kommunikation och det förflutna, med fokus på både internationella och nordiska perspektiv.
Mediebranschens omsättning minskar visar ny rapport
Förra året minskade den svenska mediebranschens intäkter från reklam. Dessutom höll hushållen hårt i sina plånböcker under lågkonjunkturen. Det innebar att försäljningsintäkterna minskade för många radio-, tidnings- och tv-bolag. Det visar den nya rapporten Medieekonomi 2024 som Nordicom skrivit på uppdrag av Mediemyndigheten.