Nyheter

NYHETSBREV | 13 dec 2017

Nytt nummer: Medietrender i Norden

Google och Facebook sätter press på de nordiska medieföretagen – och på journalistiken. Samtidigt är stora delar av den nordiska mediebranschen fortfarande lönsam. Läs mer i Nordicoms nyhetsbrev som rapporterar om aktuella undersökningar, forskningsstudier och mediepolitiska frågor i Norden.

NYHET | 12 dec 2017

Mediefrågor på den nordiska agendan 2018

Under Sveriges ordförandeskap i Nordiska Ministerrådet 2018 kommer mediefrågor att få en viktig plats på den nordiska agendan. Fokus läggs bland annat på att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och att motverka desinformation på nätet. 

PUBLIKATIONER | 11 dec 2017

Videon finns nu överallt

Webb-tv, YouTube-kanaler och mängder med rörligt material i sociala medier: användandet av online-video har under de senaste åren ökat explosionsartat. Höstnumret av tidskriften Nordicom-Information handlar om videoanvändningens olika dimensioner.

NYHET | 8 dec 2017

Ny rapport undersøger den digitale indholdsproduktion i Danmark

Ny rapport viser, at Danmark står stærkt, når det gælder finansieringen af dansk indholdsproduktion. Finansieringsgrundlaget for dansk indhold er vokset markant siden 2010 og tegner sig nu for et samlet beløb på cirka 6,3 mia. kr. årligt. Rapporten præsenterer desuden et idékatalog til styrkelse af dansk indholdsproduktion. 

NYHET | 7 dec 2017

Free report on European advertising law

A new report from the Audiovisual Observatory deals with the European regulatory framework for advertising, sponsorship and product placement in the media. Focus is on the ongoing revision of the AVMS directive and what the future may hold.

NYHET | 5 dec 2017

Nya böcker om medielandskapet i Finland och Sverige

Finlands medielandskap och Det svenska medielandskapet. Så heter två böcker med samma upplägg, skrivna av nordiska medieforskare och som kommer ut nästan samtidigt i Finland respektive Sverige. Båda är exempel på publikationer som dokumenteras av Nordicom under 2017.

NYHET | 5 dec 2017

Islands medier har tappat halva reklamintäkterna

De isländska mediernas reklamintäkter har halverats sedan toppåret 2007. Tidningar är fortfarande landets största reklammedium och står för nästan hälften av reklamkakan. Allt enligt en analys från Isländska statistikcentralen.

NYHET | 4 dec 2017

Lediga tjänster: Vetenskaplig redaktör & teknisk redaktör

Nu finns ytterligare två lediga tjänster vid  Nordicom: en vetenskaplig redaktör och en teknisk redaktör. Sök tjänsterna här. 

NYHET | 4 dec 2017

Den svenska medieekonomin 2016

Svensk reklammarknad växer, men tillväxten hamnar främst hos Google och Facebook. Radion gör rekordresultat, medan konkurrensen i tv-branschen tilltar och dagspressen fortsätter att tappa intäkter. Det är några resultat från 2016 års rapport om svensk medieekonomi.

Sidor

Dela