Nyheter

NYHET | 20 sep 2018

Største mediekonsern etter omsetning i Norge 2017

Schibsted er igjen Norges største mediekonsern, etter at danske Egmont tok førsteplassen i 2016. Det er Schibsteds mediehus – det vil si avisene – som står for hoveddelen av konsernets omsetning i Norge. Det viser nye tall fra medienorge.

NYHET | 19 sep 2018

Mediebarometern 2019 upphandlas

Just nu upphandlar vi undersökningen Mediebarometern 2019. Ansökningsinbjudan pågår till 2018-10-17

NYHET | 17 sep 2018

Nordicom på Bokmässan 2018

Den 27 september drar 2018 års Bokmässa igång i Göteborg. Årets mässa har tre teman: respekt, bild och mediefrågor (MEG). Nordicom medverkar på två ställen i årets program. 

NYHET | 13 sep 2018

Nya riktlinjer för mediepolitiken i Finland

Regeringen har under sommaren fattat ett principbeslut om mediepolitiken fram till 2023. Ett nytt mediepolitiskt program ska stärka mediemångfald, journalistik och mediekompetens – och demokrati och yttrandefrihet.

NYHET | 12 sep 2018

UNESCO launches a new model curriculum for combatting disinformation

How to teach journalism in the digital era and, in particular, how to make disinformation part of the curriculum? UNESCO has now introduced a new model curriculum with practical lessons and exemplary assigments to show how disinformation can become part of course syllabi in journalism education.

NYHET | 3 sep 2018

Just published: new Nordicom Review article

A new Nordicom Review article is published (online first), titled Asylum Seekers Arrived, Elites Occupied the Air: Topics and Interviewees in YLE’s Magazine Programmes During the “Asylum Seeker Crisis". We spoke to the authors Annu Perälä and  Mari K. Niemi. 

NYHET | 31 aug 2018

Sverige har fått nationell kommersiell radio

Sverige har, som sista landet i Norden, fått rikstäckande kommersiella radiokanaler. De tre bolag som har fått tillstånd att sända över hela landet är Bauer Media, NRJ och NENT Group (MTG).

NYHETER | 29 aug 2018

Videodelningsplattformar - vilka lagar gäller?

Vilka lagar gäller för videodelningsplattformar som YouTube och DailyMotion? Och vart är lagstiftningen på väg? En ny rapport analyserar det europeiska regelverket på området.

PUBLIKATIONER | 27 aug 2018

Smaken för nyheter: Klasskillnader i det digitala medielandskapet

Människors konsumtion av nyheter blir allt mer splittrad. I boken Smaken för nyheter: Klasskillnader i det digitala medielandskapet visar att växande klassklyftor och ett ökat informationsutbud har lett till att befolkningens nyhetsvärldar ser väsentligt olika ut, något som riskerar att öka samhällsklyftorna ytterligare. 

PUBLIKATIONER | 21 aug 2018

Sverige behöver en samlad politik för MIK

Sverige behöver ett nationellt politiskt ramverk för hur medie- och informationskunnigheten (MIK) kan stärkas bland medborgarna. Det anser Ulla Carlsson, Unescoprofessor i yttrandefrihet vid Göteborgs universitet, som nu har överlämnat en kunskapsöversikt till regeringen med förslag på åtgärder.

Sidor

Dela