Nyheter

Aktuellt | 22 mar 2017

Nytt från de Nationella Forskningstidskrifterna i Norden

De nationella forskningstidskrifterna i Norden kom alla ut med nya nummer under 2016. Bland artiklarna finner vi bland annat teman som Paradise Hotel - en hybrid mellan reality-tv och fiktion, sociala medier som utmanar föreställningar om kön och familj och användandet av Twitter under bombattentatet vid Boston Maraton. 

Aktuellt | 21 mar 2017

Ny studie: Kampen om reklamen

På världens reklammarknader pågår just nu stora förändringar. Reklamen digitaliseras i en våldsam hastighet och fler annonsörer väljer att annonsera online istället för i traditionella medier. Om ett par månader släpper Nordicom en unik studie som undersöker hur konkurrensen från globala digitala reklamplattformar, så som till exempel Facebook och Google, påverkar medierna och journalistiken i de nordiska länderna. 

Medieanvändning | 20 mar 2017

Mediebarometerns första resultat 2016

 

Dagstidningsläsningen fortsätter att minska och användandet av digitala plattformar ökar. Webb-tv tittandet blir mer populärt, speciellt bland unga, som också lägger allt mer tid på sociala medier.

Det här visar de första resultaten av Nordicoms undersökning Mediebarometern.

Public Service | 16 mar 2017

Rekord för nordiskt tv- og mediesamarbete

Aldrig tidigare har det samproducerats så mycket nordisk tv som under 2016. Det skriver Nordvision i sin senaste årsrapport. Skam, avslöjandet av Panama-dokumenten och EM-fotboll är några exempel på nordiska public service-samarbeten.

Mediepolitik | 16 mar 2017

Utredning om det norske mediemangfoldet

7. mars 2017 la et utvalg oppnevnt av den norske Kulturdepartementet frem rapporten "Det norske mediemangfoldet - En styrket mediepolitikk for borgerne" (NOU  2017: 7). I rapporten ber utvalget politikerne om å styrke mediepolitikken og fremmer flere forslag til nye og endrede økonomiske virkemidler for å få dette til.

Rapport | 15 mar 2017

Svensk tidningsmarknad under 2000-talet

En tidningsmarknad med färre men större ägare, förändrade konkurrensförhållanden och sjunkande intäkter. Strukturomvandlingen på den svenska tidningsmarknaden har under 2000-talet varit omfattande och inneburit stora förändringar. Detta visar en rapport från Nordicom.

Nordicom | 11 mar 2017

Vi gör om på webben

Vi gör om våra nyhetsflöden och arbetar bland annat med att skapa nya sökkategorier. Det gör att webben tillfälligt kan se annorlunda ut och att vissa funktioner kan krångla. Arbetet blir klart under våren.

Från forskarföreningarna | 10 mar 2017

Forskarföreningarnas årliga konferenser

De nationella forskarföreningarna inom medie- och kommunikationsvetenskap håller årligen konferenser / årsmöten med aktuella teman. Under våren träffas medlemmarna i de finska och svenska medieforskarföreningarna.

Nyhetsbrev | 10 mar 2017

New issue 1/2017

 

The March issue of our newsletter European Media Policy, which provides an update on policy developments at the European level, has been published. You can read it here.

Internet | 9 mar 2017

Norden toppar digitalt EU-index 2017

Danmark, Finland och Sverige är Europas mest högpresterande länder i digitalisering enligt EU-kommissionens index för 2017. Norge ingår inte i sammanställningen, men ligger på samma nivå som grannländerna.

Sidor