Externa resurser och statistik

För dig som vill veta mer om mediernas roll och villkor i de nordiska länderna finns det flera tillförlitliga kunskapskällor att vända dig till. På den här sidan hittar du länkar till ett brett urval av faktabaserade och fritt tillgängliga datasammanställningar, rapportserier och jämförande kartläggningar som beskriver och sätter in de nordiska medielandskapen och deras ramvillkor i ett sammanhang.

Internationella källor

  • Digital News Report  
    Årlig internationell studie av digitala nyhetsvanor som genomförs av forskningsinstitutet Reuters Institute for the Study of Journalism vid Oxfords universitet.
  • International Telecommunication Union (ITU)  
    Internationella data och rapporter om internettillgång och digitala infrastrukturer. Inkluderar även landrapporter. ITU är FN:s expertorgan för digitala teknologier.
  • Pew Research Center – News Habits and Media 
    Studier om nyhets- och medievanor, främst i USA, genomförda vid det amerikanska forskningscentret Pew Research Center.
  • World Press Freedom Index
    Årligt globalt index över pressfrihet, presenterat av den ideella organisationen Reportrar utan gränser (Reporters Without Borders).
  • International Program for the Development of Communication (IPDC) 
    FN-organet Unescos särskilda forum för att stärka medieutveckling och mediemångfald. IPDC dokumenterar och analyserar medieutvecklingen på global nivå.
  • Varieties of Democracy Institute 
    Forskningsinstitutet Varieties of Democracy (V-Dem) vid Göteborgs universitet samlar in och sammanställer data över demokratisk utveckling, inklusive press- och yttrandefrihet, i världens länder. Resultaten presenteras i dataset, rapporter och jämförande index.

Europeiska källor

  • Eurobarometern
    Eurobarometern är EU:s officiella frågeundersökning av attityder och vanor bland EU:s medborgare. Undersökningen omfattar regelbundet frågor som handlar om medieanvändning och förtroende för medier i medlemsländerna.  
  • Euromedia Ownership Monitor 
    EU-finansierat forskningsprojekt som kartlägger kontroll och ägande i de dominerande nyhetsmedierna i EU:s medlemsländer. Resultaten presenteras i form av sökbara databaser och nationella rapporter.
  • European Audiovisual Observatory (EAO)  
    Organ inom Europarådet som samlar in och sprider information om den europeiska audiovisuella sektorn, inklusive film, television och on-demand-tjänster.
  • Eurostat – Digital economy and society 
    Eurostat är EU:s officiella statistikbyrå med nationella data från medlemsländerna. I Eurostats databas finns statistik över bland annat digitalisering och internetanvändning.  
  • Digital economy and society development (DESI)
    DESI är EU:s program för att följa och dokumentera den digitala utvecklingen i medlemsländerna utifrån en rad olika indikatorer. Resultaten presenteras i form av interaktiv statistik och rapporter. 

 

Officiella statistikbyråer i Norden


Statistikbyråer i självstyrande områden

Följande statistikbyråer publicerar i dagsläget inte medierelaterad statistik:

 

Nationella myndigheter och departement på medie- och kommunikationsområdet

  • Danmark: Kulturministeriets medie- og techanalyser 
    Årlig rapport om medie- och tekniksektorn i Danmark.
  • Finland: Nationella audiovisuella institutet (KAVI) 
    Kansallinen audiovisuaalinen instituutti – en myndighet under Undervisnings- och kulturministeriet som bland annat arbetar med tillsyn av film och tv-program samt mediefostran (medie- och informationskunnighet).
  • Finland: Traficom 
    Finlands transport- och kommunikationsmyndighet. Ansvarar bland annat för medie- och kommunikationsfrågor.
  • Island: Mediekommissionen 
    Mediekommissionen (Fjölmiðlanefnd) är Islands oberoende mediemyndighet. 
    Innehållet är huvudsakligen på isländska.
  • Norge: Medietilsynet
    Norsk myndighet under Kulturdepartementet. Publicerar rapporter om mediemarknader, ägande, stöd och reglering av press och etermedier i Norge.
  • Sverige: Mediemyndigheten 
    Svensk myndighet under Kulturdepartementet. Publicerar rapporter och statistik om medier, inklusive unga och medier, medieekonomi och medieutveckling i Sverige.

 

Universitet och akademiska miljöer