Mediers känsla för kön
Feministisk medieforskning
Mediers känsla för kön är skriven i en tid av stora mediala förändringar. Ny kommunikationsteknologi har öppnat för nya sätt att bruka medierat innehåll. Att upprätthålla särskiljande mellan å ena sidan ”producenter” och å andra sidan ”konsumenter” blir allt mer knepigt och irrelevant.
Medier kan ses som ett av de viktigaste områdena för hur idéer om kön och om normer kring kvinnligt och manligt formas, representeras och förs vidare.
Innehåll
Förord
Inledning
Anja Hirdman, Madeleine Kleberg
I. Vändningar och intersektionalitet
Mediers känsla för kön
Madeleine Kleberg
Medier och intersektionalitet
Anna Roosvall, Kristina Widestedt
II. Kropp och bild
Femininitet som spektakel: Avsmak, affekt och kvinnliga kroppar
Anja Hirdman
Med känslan i kroppen: Om maskulinitet, femininitet och muskulinitet i träningsbloggar
Yvonne Andersson
(O)synliga kroppar: Iranska kvinnors självporträtt på Facebook
Mona Hajin
III. Kropp och queera begär
Spelförälskelser: Om närhet och queera begär i feministisk forskning på onlinespel
Jenny Sundén
Queera identifikationer: Platser och världar i relation till den lesbiska tv-serien ’The L-word’
Martina Ladendorf
IV. Kroppar, röster och musik
Musik, maskulinitet och rädslan för flickor: Om talang-realities i svensk television
Hillevi Ganetz
Genusskapande i digitalt musikbruk
Ann Werner, Sofia Johansson
V. Journalister och journalistik
Fäktas genom att fly: Omförhandlad journalistik med digitala hjälpmedel
Margareta Melin
En lång och slingrande väg: Könsordningar på SVTs nyhetsredaktioner
Monica Löfgren-Nilsson
Författarna