Marknadsmässig kurragömmalek?

Barn, unga och dold reklam

Ulf Dalquist
Ingela Wadbring
 (red.)
Ladda ner pdf
Publikationen kan laddas ner gratis från Nordiska ministerrådets publikationsplattform NordPub.
Köp tryckt exemplar
Publikationen kan köpas i tryckt format i Nordicoms webbshop hos Publit.

Barn och unga befinner sig online en stor del av sin vakna tid. En del av innehållet de konsumerar väljer de inte själva – till exempel marknadsföring. Genom adblockers är det möjligt att undvika den traditionella reklamen, vilket gör att allt fler företag istället satsar på dold marknadsföring. Inte minst så kallade social influencers har blivit viktiga personer när företag vill sprida reklam för produkter eller tjänster. Det blir en slags kurragömmalek där det inte alltid är lätt att hitta det som är gömt.

Lagstiftningen är dock tydlig i frågan: Dold marknadsföring är förbjuden, och reklam riktad till barn får inte innehålla uppmaning till köp. I en internationaliserad värld är det emellertid svårt att upprätthålla ett nationellt förbud. Exempelvis Youtube lyder inte under svenska lagar.

I boken diskuteras dold reklam utifrån flera olika perspektiv, och något som förenar skribenter med i övrigt motstridiga intressen är en önskan om moderniserade och tydliga regler i frågan.

Innehåll

  • I. Om dold reklam
    • 1. Introduktion: Barn och unga navigerar bland medieinnehåll och marknadsföring 
      Ulf Dalquist, Ingela Wadbring
    • 2. De många och förvirrande begreppen. Från tydliga annonser till personaliserad marknadsföring 
      Sakari Pitkänen
       
  • II. Kurragömmaleken
    • 3. Från långa vita handskar till advergames. Forskningen om dold reklam från 1900-talet till idag 
      Helena Sandberg, Carolina Martínez
    • 4. Nya maktrelationer i en digital värld? Samarbete mellan medelålders män och tonåriga influencers 
      Gustav Martner
    • 5. Grattis, du har fått en annons! Den omöjliga navigeringen mellan spel och annonser i mobilen 
      Eva Wieselgren
    • 6. Två perspektiv på den kommersiella delningskulturen: Barns och reklamproducenters tankar om dold reklam 
      Carolina Martínez, Helena Sandberg
    • 7. Effekter av att flyga under radarn. Hur mycket påverkas unga av produktplacering? 
      Erik Modig, Martin Söndergaard
    • 8. It’s complicated! Marknadsföringslagen och hela (h)ärligheten 
      Martin Arvebro, Jessica Westin
       
  • III. Marknadens ramar
    • 9. Självreglering. Med ett särskilt ansvar för reklam till barn och unga 
      Elisabeth Trotzig
    • 10. De juridiska ramarna. Lagarna för relationen mellan barn/unga och dold marknadsföring är tydliga 
      Helena Söderman
       
  • Författarna
Omslag: Marknadsmässig kurragömmalek?

Information

Publicerad:
Antal sidor: 84
ISBN tryckt
978-91-87957-65-9
Format:  
pdf
, tryckt
Serie: Den svenska mediemarknaden