Om statistiken

Just nu har Göteborgs universitet problem med sina e-postservrar, vilket innebär att ca hälften av universitetets personal inte kommer åt sin e-post. Om du vill få kontakt med någon av Nordicoms personal rekommenderar vi dig att ringa oss istället. Här finns kontaktuppgifter till Nordicoms medarbetare: https://www.nordicom.gu.se/sv/om-nordicom/personal. Problemet gäller både e-postadresser till enskilda medarbetare och funktionsbrevlådor.

Nordicoms mediestatistik belyser medieutvecklingen i Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige. Statistiken presenteras som tabeller och grafer i excel- eller pdf-format.

Den nordiskt jämförande statistiken samlas in  via ett nordiskt nätverk eller direkt från olika källor och bearbetas. Tabellerna presenteras på engelska.

Den svenska mediestatistiken utarbetas av Nordicom och presenteras på svenska. (För nationell statistik för Danmark, Finland, Island och Norge, se länkar här.)

Kontext och omvärldsbevakning.  Under Nyheter och Rapporttips analyserar vi både vårt eget statistikmaterial samt presenterar andras statistikrapporter och forskningsresultat om medieutvecklingen i Norden (se t ex medieanvändning, mediestruktur, mediereglering).

 

Aktualitet, kvalitet och relevans


Syftet med Nordicoms dokumentation av medieutvecklingen är att statistik om olika medier ska gå att hitta på ett ställe. Informationen ska också ha kvalitetsgranskats och bedömts som relevant.

Statistiken ska ge en så aktuell bild av medielandskapet som möjligt och, i den mån det går, redovisa relevanta tidserier. Eventuella förändringar av insamlingsteknik eller metod för serien förtydligas i anmärkningar och noter.

 

Statistiken belyser medierna ur ett antal aspekter


  • Struktur – hur mediet är organiserat (kanaler, titlar, upplagor), hur och av vem det distribueras.

  • Företag/ägande/ekonomi – aktörer på olika marknader, branschens ekonomi, företagens ekonomi.

  • Innehåll – mediernas innehåll, genrer, typ av utgivning.

  • Tillgång – hur stor del av befolkningen som har tillgång till mediet, hur det når ut.

  • Användning – hur många som använder ett visst medium, vilka användarna är, olika användningsmönster.

 

Om källor och insamling


Insamling av data sker från en rad olika källor. Nordicom gör ofta egna bearbetningar och informationen sätts i relation till andra, liknande uppgifter. Uppgifterna till tabellerna samlas in från:

  • Offentlig statistik – från verk och myndigheter.

  • Branschstatistik – från enskilda företag och branschorgan.

  • Forskningsrapporter – till exempel från universitet, fristående institut eller statliga utredningar.

  • Egna insamlingar – bearbetning av basdata, till exempel upplageredovisningar, arkivbaser, årsrapporter och redovisningar.

  • Löpande omvärldsbevakning om vad som sker på medieområdet.

Mer information om nationella, nordiska och internationella statistikkällor finns här.