Mediebarometern 2019
Vill du köpa ett tryckt exemplar av Mediebarometern 2019? Vänligen kontakta oss på order@nordicom.gu.se.
Mediebarometern är en årlig undersökning av den svenska befolkningens tillgång till, och användning av, olika typer av medier. Undersökningen har genomförts sedan 1979 och det gör Mediebarometern till den äldsta studien i sitt slag i världen. Resultaten i 2019 års undersökning bygger på svar från omkring 6 000 slumpmässigt utvalda personer i åldern 9 till 79 år.
Mediebarometern genomförs av Nordicom vid Göteborgs universitet i samverkan med Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten, Myndigheten för press, radio och tv, Sveriges Radio, Sveriges Television och Sveriges Utbildningsradio.
Innehåll
- Om Mediebarometern 2019
- Mediedagen
- Ljudmedier
- Rörlig bild
- Textmedier
- Socialt nätverkstjänster
- Nyheter
- Tillgång till medier
Extramaterial
Se webbinariet om Mediebarometern 2019
Den 29 maj presenterades resultaten från Mediebarometern 2019 vid ett webbsänt seminarium. Här kan du se inspelningen.
Program
Seminariets programledare och moderator var journalisten Emanuel Karlsten
- Nordicoms föreståndare hälsar välkomna och berättar om undersökningen.
- Huvudresultaten i Mediebarometern 2019.
- Storstad och landsbygd – skilda medievanor?
- Digitala pensionärer – vilka är de och vad gör de?
- Nyhetsanvändningen under corona-epidemin – preliminära resultat från Mediebarometern 2020
Ladda ner presentationerna från seminariet (PDF, 1,62 MB)
Metodbytet inför Mediebarometern 2019
Mediebarometern genomfördes åren 1979 till 2018 genom telefonintervjuer. I takt med att det blivit allt svårare att nå privatpersoner på telefon och att förmå dem att delta i telefonintervjuer har det blivit nödvändigt att ändra datainsamlingsmetoden. Från och med 2019 genomförs Mediebarometern med en blandad insamlingsmetod, webb och telefonintervjuer.
För att läsa mer om metodbytet, ladda ner och läs den tekniska rapporten Mediebarometern 2019: Metodbyte och teknisk rapport.
Ladda ner rapporten Mediebarometern 2019: Metodbyte och teknisk rapport (PDF, 596 kB)
Här kan du ta del av mer fakta och resultat från Mediebarometern 2019
Pressmeddelande: Dagspressen håller ställningarna i ett allt mer digitaliserat medielandskap
Fakta om undersökningen 2019 (PDF, 64,2 kB)