Köp publikation

Nordicoms böcker och rapporter kan läsas och laddas ner helt gratis digitalt. Det är också möjligt att köpa en tryckt version. De senaste två årens publikationer hittar du i listan nedan. Välj antalet publikationer du vill köpa och gå sedan vidare till nästa steg.

Om du vill köpa någon av våra äldre publikationer hittar du dem genom att följa länken under rubriken Äldre publikationer en bit ner på sidan. Skriv in titel och antal önskade exemplar i det fria textfältet och gå sedan vidare till nästa steg. Om du inte hittar den bok du söker i listan nedan betyder det att den inte finns tillgänglig i tryckt version.

Om du eller din organisation är intresserad av att löpande få tryckta exemplar av våra senaste böcker och rapporter erbjuder vi ett årligt prenumerationspaket, som vi kallar Nordicom-paketet.

Alla priser anges exklusive moms (6 % inom EU) samt porto. Priset för Nordicom-paketet inkluderar portokostnaden. Betalning sker via faktura. Kredittiden är 30 dagar.

Studenter, medlemmar i de nationella medieforskarföreningarna i Danmark, Finland, Norge och Sverige, samt bibliotek erhåller 20 % rabatt på köp av böcker och rapporter från Nordicom. Rabatten gäller inte Nordicom-paketet.

För mer information eller frågor, kontakta order@nordicom.gu.se

  • Nuvarande Välj publikation(er)
  • Leveransuppgifter
  • Slutför beställning

Nordicom-paketet

Nordicom-paketet inkluderar samtliga tryckta böcker och rapporter och kostar 980 SEK (plus moms) per år, inklusive porto.

Senaste publikationer

 

Senaste publikationer

Wizards of the Web
An Outsider’s Journey into Tech Culture, Programming, and Mathemagics
Author: Jakob Svensson
SEK 220
The Media for Democracy Monitor 2021
How Leading News Media Survive Digital Transformation (2021). Redaktörer: Josef Trappel, Tales Tomaz
500 SEK /  vol. 1 och 2
Mediebarometern 2020
(2021) Redaktör: Jonas Ohlsson
275 SEK
MedieSverige 2021
(2021) Författare: Ulrika Facht, Jonas Ohlsson
275 SEK
Power, Communication, and Politics in the Nordic Countries
(2021) Redaktörer: Eli Skogerbø, Øyvind Ihlen, Nete Nørgaard Kristensen, Lars Nord
280 SEK
Silicon Valley och makten över medierna
(2020) Författare: Carl-Gustav Lindén
280 SEK
Comparing Gender and Media Equality Across the Globe
A Cross-National Study of the Qualities, Causes, and Consequences of Gender Equality in and through the News Media (2020) Redaktörer: Monika Djerf-Pierre, Maria Edström
280 SEK
Universalism in Public Service Media
RIPE@2019 (2020) Redaktörer: Philip Savage, Mercedes Medina, Gregory Ferrell Lowe
280 SEK
Mediebarometern 2019
(2020) Redaktörer: Jonas Ohlsson
SEK 275
The Global Audiences of Danish Television Drama
(2020) Redaktörer: Pia Majbritt Jensen, Ushma Chauhan Jacobsen
200 SEK

Äldre publikationer

 

Äldre publikationer

Du hittar våra äldre publikationer genom att klicka på Publikationer för försäljning (1994–2019). Kopiera och klistra in titeln på den bok du vill köpa, samt antal exemplar, i textrutan nedan.
 
2019
Transnational Othering – Global Diversities: Media, extremism and free expression (2019). 280 SEK
Nordicom-Sveriges Mediebarometer 2018 (2019). 275 SEK
Digital Media Inequalities: Policies against divides, distrust and discrimination (2019). 280 SEK
MedieSverige 2019 (2019). 150 SEK

2018
Close and Distant: Political Executive–Media Relations in Four Countries (2019). 280 SEK
Youth and News in a Digital Media Environment: Nordic-Baltic Perspectives (2018). 200 SEK
Digital Parenting: The Challenges for Families in the Digital Age (2018). The Clearinghouse Yearbook. 250 SEK
Smaken för nyheter: Klasskillnader i det digitala medielandskapet (2018). 200 SEK
Medie- och informationskunnighet (MIK) i den digitala tidsåldern. En demokratifråga: Kartläggning, analys, reflektioner (2018). 200 SEK
Nordicom-Sveriges Mediebarometer 2017 (2018). 275 SEK
Media Innovations and Design in Cultural Institutions (2018). 200 SEK
What’s the Problem in Problem Gaming? Nordic Research Perspectives (2018). 200 SEK
Public Service Media in the Networked Society. RIPE@2017 (2018). 280 SEK
Newspapers in the Nordic Media Landscape 2017: Nordic Media Trends 14 (2018). 250 SEK
Freedom of Expression in the Digital Media Culture: A study of public opinion in Sweden (2018). 100 SEK

2017
Young & Creative: Digital Technologies Empowering Children in Everyday Life (2017). Clearinghouse publikationer. 200 SEK
Beyond the Stereotypes? Images of Boys and Girls, and their Consequences (2017). The Clearinghouse Yearbook. 250 SEK
Books on Screens: Players in the Swedish e-book market (2017). 280 SEK
Negotiating Journalism: Core Values and Cultural Diversities (2017). 250 SEK
Marknadsmässig kurragömmalek? Barn, unga och dold reklam (2017). Den svenska mediemarknaden. 150 SEK
The Legacy of Peter Forsskål: 250 Years of Freedom of Expression (2017). 200 SEK
Cultural Journalism in the Nordic Countries (2017). 280 SEK
The Assault on Journalism: Building knowledge to protect freedom of expression (2017). 280 SEK
Kampen om reklamen (2017). Nordic Media Trends. 200 SEK
Citizens in a Mediated World: A Nordic-Baltic Perspective on Media and Information Literacy (2017). 150 SEK

2016
Svensk tidningsmarknad under 2000-talet: Strukturförändringar och ekonomisk utveckling (2016). Den svenska mediemarknaden. 100 SEK
Gendering War and Peace Reporting: Some Insights – Some Missing Links (2016). 280 SEK
The Media and the Mundane: Communication Across Media in Everyday Life (2016). 280 SEK
Blurring the Lines: Market-Driven and Democracy-Driven Freedom of Expression (2016). 280 SEK
Opportunities for Media and Information Literacy in the Middle East and North Africa: Yearbook 2016 (2016). The Clearinghouse Yearbook. 250 SEK
Becoming A Journalist: Journalism Education in the Nordic Countries (2016). 280 SEK
Voice & Matter: Communication, Development and the Cultural Return (2016). 280 SEK
MedieSverige 2016 (2016). 150 SEK
Den svenska mediemarknaden 2016: Ägare – företag – medier (2016). 250 SEK
Journalism in Conflict and Post-Conflict Conditions: Worldwide Perspectives (2016). 280 SEK
Crossing Borders and Boundaries in Public Service Media: RIPE 2015 (2016). 280 SEK
Teletext in Europe: From the Analog to the Digital Era (2016). 280 SEK

2015
Reflections on Media Education Futures: Contributions to the Conference Media Education Futures in Tampere, Finland 2014 (2015). The Clearinghouse Yearbook. 250 SEK
Media and Information Literacy for the Sustainable Development Goals: MILID Yearbook 2015 (2015). 250 SEK
The Nordic Media and the Cold War (2015). 280 SEK
Agents and Voices: A Panorama of Media Education in Brazil, Portugal and Spain (2015). Clearinghouse publikationer. 250 SEK
Mediers känsla för kön: Feministisk medieforskning (2015). 280 SEK
The Nordic Media Market 2015 (2015). Nordic Media Trends. 250 SEK

2014
Making Change: Nordic Examples of Working Towards Gender Equality in the Media (2014). 150 SEK
Agentes e Vozes: Um Panorama da Mídia-Educação no Brasil, Portugal e Espanha (2014). The Clearinghouse Yearbook. 250 SEK
New Wars, New Media and New War Journalism: Professional and Legal Challenges in Conflict Reporting (2014). 280 SEK
Access to Information in the Nordic Countries: A comparison of the laws of Sweden, Finland, Denmark, Norway and Iceland and international rules (2014). 100 SEK
Young People, Media and Health: Risks and Rights (2014). The Clearinghouse Yearbook. 250 SEK
Global Citizenship in a Digital World: MILID Yearbook 2014 (2014). 250 SEK
Medie- och informationskunnighet i Norden: En nyckel till demokrati och yttrandefrihet (2014). Clearinghouse publikationer. 160 SEK
Den Finska televisionens milstolpar: Program och programproduktion under fem årtionden (2014). 280 SEK
The Value of Public Service Media: Ripe@2013 (2014). 280 SEK
MedieSverige 2014: Statistik och analys (2014). 350 SEK
Politiska annonser: Partiernas valreklam i dagspressen genom 100 år (2014). Sylwan. 250 SEK

2013
Towards a Better Internet for Children: Policy Pillars, Players and Paradoxes (2013). 280 SEK
A History of Swedish Broadcasting: Communicative Ethos, Genres and Institutional Change (2013). 280 SEK
Den svenska mediemarknaden 2013: Medienotiser 3/2013 (2013). 250 SEK
Med egna ord: Barn och deras föräldrar om vad som kan vara obehagligt på internet (2013). Clearinghouse publikationer. Pris 100 kr.
Freedom of Expression Revisited: Citizenship and Journalism in the Digital Era (2013). 240 SEK
Media and Information Literacy and Intercultural Dialogue: MILID Yearbook 2013 (2013). 250 SEK
Producing the Internet: Critical Perspectives of Social Media (2013). 250 SEK
A Nordic Public Service Media Map: Denmark - Finland - Iceland - Norway - Sweden. (Nordic Public Service Media Map 3) (2013). 200 SEK
Public Service Media from a Nordic Horizon: Politics, Markets, Programming and Users. (Nordic Public Service Media Map 2) (2013). 200 SEK
Speaking Up and Talking Back? Media Empowerment and Civic Engagement among East and Southern African Youth (2013). The Clearinghouse Yearbook. 200 SEK

2012
Media Meets Climate: The Global Challenge for Journalism (2012). 280 SEK
Barn och ungas medieanvändning i nätverkssamhället (2012). 160 SEK
Public Service Media in the Nordic Countries: Facts & Figures. (Nordic Public Service Media Map 1) (2012). 250 SEK
Inte för smalt, inte för brett: Spelet om framtidens public service (2012). 230 SEK
Barn och ungas medieanvändning i Internet-världen (2012). 125 SEK
Regaining the Initiative for Public Service Media. RIPE@2011 (2012). 280 SEK
We Love to Hate Each Other: Mediated Football Fan Culture (2012). 280 SEK
Scandalous! The Mediated Construction of Political Scandals in Four Nordic Countries (2012). 250 SEK

2011
Exporting the Public Value Test: The Regulation of Public Broadcasters’ New Media Services Across Europe (2011). 250 SEK
Hur farligt är internet: Resultat från den svenska delen av den europeiska undersökningen EU Kids Online (2011). Clearinghouse publikationer. 100 SEK
The Media for Democracy Monitor: A Cross National Study of Leading News Media (2011). 280 SEK
New Questions, New Insights, New Approaches: Contributions to the Research Forum at the World Summit on Media For Children and Youth 2010 (2011). The Clearinghouse Yearbook. 200 SEK
Programformat och medier i konvergens: Formathandel, juridiskt skydd och branschpraxis (2011). 230 SEK
Small Among Giants: Television Broadcasting in Smaller Countries (2011). 250 SEK
Diversity in Theory and Practice: News Journalists in Sweden and Germany (2011). 280 SEK
Communicating Risks: Towards the Threat Society (2011). 280 SEK

2010
A Sampler of International Media and Communication Statistics 2010 (2010). Nordic Media Trends. 220 SEK
A History of the Press in Sweden (2010). Sylwan. 250 SEK
Media Mergers and the Defence of Pluralism (2010). 240 SEK
The Digital Public Sphere: Challenges for Media Policy (2010). 240 SEK
Children and Youth in the Digital Media Culture: From a Nordic Horizon (2010). The Clearinghouse Yearbook. 200 SEK
Media Literacy Education: Nordic Perspectives (2010). Clearinghouse publikationer. 240 SEK
Communicating the Nation: National Topographies of Global Media Landscapes (2010). 280 SEK
Mediesverige 2010: Statistik och analys (2010). 350 SEK
Ett tidningshus i Jönköping: Ursprung, tillkomst, framväxt 1861-2008 (2010). Sylwan. 250 SEK
Den skandinaviske krimi: Bestseller og blockbuster (2010). 230 SEK
The Emerging Media Toddlers (2010). Clearinghouse publikationer. 120 SEK
The Public in Public Service Media. RIPE@2009 (2010). 260 SEK
Nordiska public service-medier i den digitala mediekulturen: Pengar, politiken och publiken (2010). 210 SEK

2009
Presshistoriens pionjärer (2009). Sylwan. 200 SEK
Youth Engaging With the World: Media, Communication and Social Change (2009). The Clearinghouse Yearbook. 225 SEK
After the Tsunami: Crisis Communication in Finland and Sweden (2009). 240 SEK
Influences of Mediated Violence: A Brief Research Summary (2009). Clearinghouse publikationer. 50 SEK
Nye udfordringer for gamle medier: Skandinavisk public service i det 21. århundrede (2009). 240 SEK
Freedom of Speech Abridged? Cultural, Legal and Philosophical Challenges (2009). 240 SEK
Media and Monarchy in Sweden (2009). 240 SEK
Manufacturing Europe: Spaces of Democracy, Diversity and Communication (2009). 280 SEK

2008
African Media, African Children (2008). The Clearinghouse Yearbook. 240 SEK
Faroe Islands and Greenland 2008: Media and Communication Statistics (2008). Nordic Media Trends. 300 SEK
Transnational Media Events: The Mohammed Cartoons and the Imagined Clash of Civilizations (2008). 280 SEK
Mediated Crossroads. Identity, Youth Culture and Ethnicity: Theoretical and Methodological Challenges (2008). 280 SEK
Communicating Politics: Political Communication in the Nordic Countries (2008). 280 SEK
Media Accountability Today... and Tomorrow: Updating the Concept in Theory and Practice (2008). 240 SEK
Empowerment Through Media Education: An Intercultural Dialogue (2008). Clearinghouse publikationer. 225 SEK
From Public Service Broadcasting to Public Service Media. RIPE@2007 (2008). 280 SEK

2007
Children, Media and Consumption: On the Front Edge (2007). The Clearinghouse Yearbook. 250 SEK
Ideological Horizons in Media and Citizen Discourses: Theoretical and methodological approaches (2007). 240 SEK
Ambivalence Towards Convergence: Digitalization and Media Change (2007). 280 SEK

2006
PS till den svenska pressens historia (2006). Sylwan. 200 SEK
Media Trends 2006 in Denmark, Finland, Iceland, Norway and Sweden. Radio, TV and Internet (2006). Nordic Media Trends. 300 SEK
News from the Interview Society (2006). 280 SEK
Radio, TV and Internet in the Nordic Countries: Meeting the Challenges of New Media Technology (2006). Nordic Media Trends. 200 SEK
Geographies of Communication: The Spatial Turn in Media Studies (2006). 280 SEK
In the Service of Young People? Studies and Reflections on Media in the Digital Age (2006). The Clearinghouse Yearbook. 250 SEK
Från journalist till murvel: Journalistyrkets professionalisering från 1900 till 1960-talet (2006). Sylwan. 250 SEK
Den svenska mediemarknaden 2006 (2006). 250 SEK
Implications of the Sacred in (Post)Modern Media (2006). 280 SEK

2005
Cultural Dilemmas in Public Service Broadcasting: RIPE@2005 (2005). 280 SEK
Global War - Local Views: Media Images of the Iraq War (2005). 280 SEK
Allehanda skepnader: (Nya) Dagligt Allehanda 1767-1944 (2005). Sylwan. 250 SEK
Våld och pornografi i medierna (2005). 75 SEK
Diffusion of the News Paradigm 1850-2000 (2005). 250 SEK
Young People and Gendered Media Messages (2005). Clearinghouse publikationer. 120 SEK
Bokläsning i den digitala tidsåldern: Aktuella undersökningar från Nordicom och SOM-institutet (2005). 250 SEK

2004
Young People, Soap Operas and Reality TV: Yearbook 2004 (2004). The Clearinghouse Yearbook. 250 SEK
News of the Other: Tracing Identity in Scandinavian Constructions of the Eastern Baltic Sea Region (2004). 250 SEK
Playing with Fire: How do Computer Games Influence the Player? (2004). Clearinghouse publikationer. 100 SEK
Ett nytt sätt att se: Om bildtidningen Se 1938-1945 (2004). Sylwan. 250 SEK
Femme Fatalities: Representations of Strong Women in the Media (2004). 250 SEK
MedieSverige 2004: Statistik och analys (2004). 350 SEK
U.S. and the Others: Global Media Images on “The War on Terror” (2004). 280 SEK

2003
Promote or Protect? Perspectives on Media Literacy and Media Regulations: Yearbook 2003 (2003). The Clearinghouse Yearbook. 250 SEK
The Nordic Media Market 2003: Media Companies and Business Activities (2003). Nordic Media Trends. 300 SEK
Medierne, minoriteterne og det multikulturelle samfund: Skandinaviske perspektiver (2003). 250 SEK
Pennan, Penningen & Politiken: Medier och medieföretag förr och nu (2003). 225 SEK
Media Fascinations: Perspectives on Young People's Meaning Making (2003). 200 SEK
Den svenska mediemarknaden 2003 (2003). 220 SEK
Mångfald i medieforskningen (2003). 200 SEK

2002
Media and Violence in Society: Attitudes Toward Media Violence and Protective Measures in Sweden (2002). 40 SEK
Journalism and the New World Order Vol.2: Studying War and the Media (2002). 250 SEK
Bland gnetar och rödhättor: Den socialistiska vänsterns press 1965-2000 (2002). Sylwan. 230 SEK
MedieSverige 2001/2002: Statistik och analys (2002). 300 SEK

2001
Outlooks on Children and Media: Yearbook 2001 (2001). The Clearinghouse Yearbook. 200 SEK
Media Trends 2001: in Denmark, Finland, Iceland, Norway and Sweden (2001). Nordic Media Trends. 300 SEK
Medierna och våldet i samhället: Några resultat från SOM-undersökningen 2000 (2001). 40 SEK
Tidningsutgivarna: 4x25 år (2001). Sylwan. 210 SEK
Den svenska pressens upplagor 1824-1872: Sture M Waller (2001). Sylwan. 150 SEK
Contesting the Frontiers: Media and Dimensions of Identity (2001). 250 SEK
News in a Globalized Society (2001). 250 SEK
Journalism and the New World Order Vol.1: Gulf War, National News Discourses and Globalization (2001). 250 SEK

2000
Children in the New Media Landscape. Games Pornography Perceptions: Yearbook 2000 (2000). The Clearinghouse Yearbook. 250 SEK
The Nordic Media Market 2000: Media Companies and Business Activities (2000). Nordic Media Trends. 200 SEK
Internet i Norden, Europa och Världen: En mediestatistisk översikt (2000). 175 SEK
Konkurrens och förnyelse (2000). Sylwan. 210 SEK
Tidningarnas Klara (2000). Sylwan. 205 SEK
Tidningar för alla: Den finländska pressens historia (2000). 225 SEK

1999
Children and Media. Image Education Participation: Yearbook 1999 (1999). The Clearinghouse Yearbook. 250 SEK
MedieSverige 1999/2000: Statistik och analys (1999). 300 SEK
Medierna i samhället. Kontinuitet och förändring: Professorer i journalistik och medievetenskap reflekterar (1999). 100 SEK
Public Service-TV (1999). 75 SEK
TV i Norden, Europa och Världen: En statistisk översikt (1999). 125 SEK
Den svenska mediemarknaden 1999 (1999). 160 SEK
Folk och press i rörelse (1999). Sylwan. 150 SEK
Grundad 1830 av Lars Johan Hierta (1999). Sylwan. 150 SEK
Nordic Baltic Media Statistics 1998 (1999). Nordic Media Trends. 290 SEK

1998
Children and Media Violence: Yearbook 1998 (1998). The Clearinghouse Yearbook. 250 SEK
Ständigt dessa landsortstidningar (1998). Sylwan. 175 SEK
Barn och unga i det nya medielandskapet: Statistik och analys (1998). 160 SEK
Perspektiv på Post- och Inrikes Tidningar (1998). Sylwan. 150 SEK

1997
MedieSverige 1997: Statistik och analys (1997). 250 SEK
Nordic Media Trends 1997: in Denmark, Finland, Iceland, Norway and Sweden (1997). Nordic Media Trends. 260 SEK
Beyond Media Uses and Effects (1997). 200 SEK
Radio Research: in Denmark, Finland, Norway and Sweden. Special Issue of Nordicom Review No 18(1997)1 (1997). 150 SEK

1996
Medierna i samhället: Igår, idag, imorgon (1996). 200 SEK
Nordisk Forskning om Public Service: Radio och TV i allmänhetens tjänst (1996). Nordic Media Trends. 200 SEK
Den moderna dagspressen 350 år (1996). 200 SEK

1995
Ytterligare anteckningar till en svensk presshistorisk bibliografi: En inventering av litteratur utgiven 1760-1994 (1995). 150 SEK
Media Trends 1995: in Denmark, Finland, Iceland, Norway and Sweden (1995). Nordic Media Trends. 150 SEK
Mediemätningar: Teori, Tolkning, Tillämpning (1995). 175 SEK
Nordisk Filmforskning 1975-1995: En bibliografi & 10 essays i anledning af filmens 100 år 1895-1995 (1995). 220 SEK

1987-1994
Popular Music Research (1990). 100 SEK
Språket i massmedierna: En antologi från NORDICOM-Sverige (1989). 100 SEK
Forskning om journalistik: En antologi från NORDICOM-Sverige (1988). 100 SEK
Forskning om populärkultur (1987). 100 SEK