Rapporter och seminarier
Såhär får du använda Mediebarometern
- Du får kopiera och sprida den statistik som finns i Mediebarometern. När du gör det ska källa alltid anges (t ex ”Källa: Mediebarometern 2019” eller på engelska ”Source: The Media Barometer 2019”).
- Om du gör egna bearbetningar av statistik ur Mediebarometern måste du ange det tillsammans med källangivelsen.
För frågor om Mediebarometern kontakta Karin Hellingwerf
E-post: Karin.Hellingwerf@nordicom.gu.se
Telefon: 031-786 19 92
Utöver Mediebarometern som har återkommande utgivning presenteras kontinuerligt fristående statistik från undersökningen. Dessa tabellsammanställningar har ofta varit underlag på konferenser eller i andra sammanhang där Nordicom presenterat statistik. Ett urval av dessa presentationer finns tillgängliga för gratis nedladdning här.
2020
Mediebarometer 2019
Ladda ner hela Mediebarometern 2019
Ladda ner tidigare Mediebarometer-rapporter
Den 29 maj presenterades resultaten från Mediebarometern 2019 vid ett webbsänt seminarium.
Seminariet spelades in och du kan ta del av det här>>
Program
Seminariets programledare och moderator var journalisten Emanuel Karlsten
- Nordicoms föreståndare hälsar välkomna och berättar om undersökningen.
- Huvudresultaten i Mediebarometern 2019.
- Storstad och landsbygd – skilda medievanor?
- Digitala pensionärer – vilka är de och vad gör de?
- Nyhetsanvändningen under corona-epidemin – preliminära resultat från Mediebarometern 2020
Ladda ner presentationerna från seminariet (PDF)
Här kan du ta del av fakta och resultat från Mediebarometern 2019
Pressmeddelande 2019
Digital dagstidning dominerar och de flesta ser rörlig bild – här är de 13 viktigaste resultaten från Mediebarometern 2019
Fakta om undersökningen 2019 (pdf)
2019
Mediebarometer 2018
Den 24 maj presenterades resultaten från Mediebarometern 2018 vid ett seminarium.
Seminariet spelades in och du kan ta del av det här>>
De olika presentationerna från seminariet.
- 40 år av svenska medievanor.
- Mediebarometern 2018: De viktigaste resultaten.
- Samma generationer - nya medievanor?
- Gratis fortsatt gott? De betalar på nätet.
- Ladda ner presentationerna från seminariet (PDF).
Här kan du ta del av fakta och resultat från Mediebarometern 2018.
- Pressmeddelande 2018
- Mediebarometern 2018: Medievanor under 40 år
- De första resultaten 2018 (urval av tabeller, pdf)
- De första resultaten 2018 (nyhet)
- Fakta om undersökningen 2018 (pdf)
- Läs om om antal intervjuer i befolkningen 9-79 år, 1979–2018 (pdf)
2018
Mediebarometer 2017
- Pressmeddelande 2017
- Läs om de viktigaste resultaten 2017
- Fakta om undersökningen 2017 (pdf)
- Läs om om antal intervjuer i befolkningen 9-79 år, 1979–2017 (pdf)
Ett urval av tabeller om unga och medier. Presenterade på ett seminarium 28 maj 2018.
Här kan du ta del av de första resultaten från Mediebarometern 2017.
2017
Mediebarometer 2016
- Pressmeddelande 2016
- Läs om de viktigaste resultaten 2016
- Fakta om undersökningen 2016
- Läs om om antal intervjuer i befolkningen 9-79 år, 1979–2016
"Från papper till pixlar – Mediala generationsklyftor"
De första resultaten från Mediebarometern 2016 presenterades onsdagen 8 mars vid ett seminarium i Stockholm. Du kan ta del av statistiken här:
- De första resultaten 2016 (urval av tabeller, pdf)
- De första resultaten 2016 (Ulrika Fachts presentation 8 mars, pdf)
- Unga och medier 2016 (Karin Hellingwerfs presentation 8 mars, pdf)
2016
Mediebarometer 2015
Ett särskilt frågeområde i Mediebarometern rör svenskarnas medievanor på internet. Ett urval sidor ur Mediebarometern 2015 med fokus på traditionella och nya medier på internet finns nu att ladda ned som pdf.
-
Mediebarometern 2015: Fokus internet och medier (pdf)
Finnns det en plats för boken i det digitala medielandskapet – som papper eller som digital bok – eller slutar vi läsa böcker? Här kan du ladda ner ett urval av figurer och tabeller presenterade under bokmässan i Göteborg 22 september 2016.
Här kan du ta del av de första resultaten från Mediebarometern 2015.
2015
Mediebarometer 2014
Ett särskilt frågeområde i Mediebarometern rör svenskarnas medievanor på internet. Ett urval sidor ur Mediebarometern 2014 med fokus på traditionella och nya medier på internet finns nu att ladda ned som pdf. (Tidigare Internetbarometrar finns att ladda ned här.)
- De första resultaten 2014 (pdf, urval av tabeller presenterade under MEG-dagarna i Göteborg)
2014
Mediebarometer 2013
- Vad innebär det att unga människor idag allt oftare hämtar nyheter via länkar på sociala medier, främst via Facebook. Det kompenserar inte för nedgången att hämta nyheter i traditionella medier.
- Hanaholmens internationella yttrandefrihetsdag 8 december har fokus på offentlighet och yttrandeansvar samt på frågan om nyhetsmediernas relevans. Professor Ulla Carlsson, Nordicom presenterar bland annat ett urval figurer ur Mediebarometern under ett seminarium på temat "Hur viktig är offentligheten? Har journalister och publik samma prioriteringar?"
A special Media Barometer report on young people and media use. This publication is a compilation of tables and figures of the developments in the young audience's relationship to public service media, commercial channels and the internet, especially social media. The publication was presented at the EBU conference Knowledge Exchange in Stockholm October 6 2014.
- The Media Barometer 2013, Special Issue: Young People and Media (Version 2, final version)
A selection of tables presented by Professor Ulla Carlsson at the Global Media Forum: The Role of Media in Realizing the Future We Want For All. (26 August 2014, Bali Nusa Dua Convention Centre, Bali
- Children and youth 2013: A statistical overview (Version 1)
- De första resultaten 2013 (pdf, Urval av tabeller presenterade under MEG-dagarna i Göteborg)