Nyheter

NYHET | 20 feb 2020

Children’s opportunities and risks online surveyed

In a recently released report from the EU Kids Online project, the findings from a survey of children aged 9–16 years from 19 European countries, including Finland and Norway, are presented.

NYHET | 20 feb 2020

Norge: Barn og medier 2020

I Norge använder 90 procent av 9–18-årngarna sociala medier, enligt en ny rapport från Medietilsynet. Youtube är den plattform som är mest populär, följt av Snapchat, Tik Tok och Instagram. Rapporten visar även att mer än 40 procent av alla 13–18-åringar har sett skrämmande eller våldsamt innehåll på internet.

NYHET | 8 nov 2019

Barns och ungas kulturvanor i Norden

Kulturanalys Nordens rapport Making Culture - omslagKulturanalys Norden har under hösten gett ut en rapport om barns och ungas fritidskultur i Norden. Antologin presenterar aktuell forskning om barn och unga, och belyser bland annat användningen av digitala medier, smarta mobiler och dataspel.

NYHET | 6 feb 2019

Norske barns medievaner i 2018

medienorges nyhetsbrev om framtidens mediebrukare 2 sidorMedienorges nyhetsbrev Fremtidens mediebrukere oppsummerer noen av de sentrale trendene innen barn og unges mediebruk – i et land som er i verdenstoppen når det gjelder digitalisering.

PUBLIKATIONER | 30 jan 2019

Svårt för ungdomar att identifiera falska nyheter på nätet

Många svenska ungdomar har svårt att identifiera falska eller partiska nyheter från nätet. Det visar en ny studie publicerad i Nordicom Review. De ungdomar som själva ansåg sig vara duktiga på att hitta information online var de som presterade sämst i undersökningen.

NYHET | 13 dec 2018

Medietrender i Norden – 2018 års sista nummer

logotype Nyhetsbrevet Medietrender i NordenNordicoms senaste nyhetsbrev handlar om ungas nyhetskonsumtion, om fortsatta generationsklyftor i webbanvändningen och om ekonomin i mediebranschen  – allt med fokus på Norden.

PUBLIKATIONER | 4 dec 2018

Stora variationer i barns och ungas nyhetsanvändning

Hur konsumerar barn och unga nyheter i ett digitalt medielandskap? Det har Nordicom och Statens medieråd undersökt i en ny antologi med författare från både Norden och Baltikum. Den visar bland annat att nyhetsorganisationer som vill nå yngre målgrupper måste arbeta i flera olika kanaler för att lyckas.  

PUBLIKATIONER | 8 nov 2018

Yearbook 2018: Digital Parenting

Digital Parenting. The Challanges for Families in the Digital Age is the Clearinghouse Yearbook of 2018. The book addresses the challenges and opportunities faced by parents in digital times taking into account multiple levels of digital penetration among families from different social classes and regions across the world.

 

NYHET | 25 okt 2018

En nordisk undersökning av barns och ungas kulturvanor?

Att genomföra en gemensam nordisk undersökning om barns och ungas kulturvanor skulle innebära stora utmaningar. Det konstaterar Kulturanalys Norden i en ny rapport.

NYHET | 27 sep 2018

Norge: Barn og medier-undersøkelsen 2018

Allt fler och allt yngre barn har tillgång till egen mobil och bland barn i 10-årsåldern har nästan alla en smartphone. Bland 9-18-åringarna lägger ungefär hälften två timmar eller mer på mobilanvändning  – för mycket menar en del av dem själva.

Sidor