Nyheter

NYHET | 12 sep 2019

Flera nya rapporter om medie- och kulturvanor i Sverige

Tre svenska myndigheter har publicerat nya rapporter om svenskarnas konsumtion av medier och kultur.  De handlar om barn och unga som blir allt mer digitala, om åldersklyftor som ökar, och om stabila kulturvanor som långsamt förändras.

NYHET | 20 aug 2019

Så kan nordborna se mer nordisk tv

Minska geoblockeringar för nordisk public service-tv på nätet. Det är ett av förslagen i rapporten Nordisk tv på tværs af grænser, som undersöker hur nordborna kan få tillgång till fler nordiska tv-program.

NYHET | 11 jul 2019

Digital News Report 2019

Norge ligger i topp när det gäller betalning för nyheter på nätet, medan Finland leder när det gäller medieförtroende. Det visar Digital News Report 2019, som jämför digitala nyhetsvanor i 38 länder. Vi lyfter fram några resultat med fokus på Norden (på engelska).

NYHET | 5 jul 2019

Nya medievanor i Finland

Hur har finländarnas medievanor förändrats över tid? Och vilka medier betalar hushållen för? Finska Statistikcentralen undersöker utvecklingen i en ny artikel om tv, radio, dagspress, tidskrifter och medier på nätet.

NYHET | 24 maj 2019

Mediebarometerns resultat 2018: live stream

Den 24 maj presenterades Mediebarometerns resultat 2018, den årliga undersökningen om svenskarnas medievanor. Se hela presentationen här. 

PUBLIKATIONER | 24 maj 2019

Mediebarometern 2018: Medievanor under 40 år

Mycket har hänt på mediemarknaden under 40 år. 1979 var utbudet av medier förhållandevis litet jämfört med idag. Den tekniska utvecklingen och digitaliseringen har bidragit till att antalet mediekanaler ökat. Vi  tar del av radio, tv och tidningar på olika plattformar och vi konsumerar sociala medier i olika former.  

NYHET | 16 maj 2019

Norsk mediebarometer 2018

Norsk mediebarometer 2018 omslagTidningsläsningen minskar både på papper och online. Och även tv och radio tappar publik. Ljud- och video/filmmedier, som förra året ökade kraftigt, stannar nu upp på samma nivå. Det är några resultat från Norsk mediebarometer 2018.

NYHETSBREV | 28 mar 2019

Medietrender i Norden - årets första nummer

Det digitala skiftet påverkar medievanor och mediemarknad – och både skapar och överbrygger klyftor i samhället visar ny forskning. Effekterna av den digitala utvecklingen går som en tråd genom årets första nordiska nyhetsbrev.

Sidor