Nyheter

| 20 apr 2021

Save the date 27/5: Webbinarium om resultaten från Mediebarometern 2020

Den 27 maj presenterar Nordicom vid Göteborgs universitet resultaten från 2020 års Mediebarometer. Mediebarometern en årligt återkommande undersökning där ett slumpmässigt urval av den svenska befolkningen svarar på frågor om sina medievanor. 

| 19 apr 2021

Save the date 27/5: Webbinarium om resultaten från Mediebarometern 2020

Den 27 maj presenterar Nordicom vid Göteborgs universitet resultaten från 2020 års Mediebarometer. Mediebarometern en årligt återkommande undersökning där ett slumpmässigt urval av den svenska befolkningen svarar på frågor om sina medievanor.

NYHET | 25 feb 2021

Digitala trender och utmaningar i medielandskapet 2021

Medielandskapets utveckling fortsätter att präglas av digitaliseringen. Dessutom har Coronapandemin bidragit till att fler söker sig till professionella nyhetsmedier, samtidigt som reklamintäckterna för dessa fortsätter att minska. Det visar den fjortonde utgåvan av Nordicoms återkommande publikation MedieSverige. 

NYHET | 23 feb 2021

Tiktok, tabloider eller tablå-tv – ny rapport visar generationernas skilda medievanor

En man ligger och läser och en pojke tittar på film i en soffaDagens pensionärer blir allt mer digitala men det finns fortfarande stora skillnader mellan dem och de som är uppväxta med digital teknik. Det visar en ny rapport från Nordicom, Mediebarometern 2019: Tema generationer, där Catharina Bucht analyserar åldersskillnader i den svenska befolkningens medieanvändning. 

NYHET | 28 jan 2021

Et medieår i coronaens skygge – ny medierapport fra DR, Danmark

Omslag til publikation Medieudviklingen 2020 från DR, DanmarkI sidste årsrapport var der ingen tvivl om at 2020 ville blive et anderledes medieår. 2019 var præget af besparelser og konflikter som resulterede i omlægning og lukning af flere mediekanaler i 2020. Og så kom corona-pandemien. I denne årsrapport ser DR tilbage på medieåret 2020 samt coronaens indflydelse på danskernes medievaner.

NYHETSBREV | 21 dec 2020

Välkommen till ett nytt nummer av Medietrender i Norden

Pandemivåren 2020 ledde till ökad efterfrågan på nyheter och medieinnehåll i Norden. Men medierna förlorade reklampengar. Läs mer i årets tredje nummer av Nordicoms nordiska nyhetsbrev – nu i nytt format!

NYHET | 15 dec 2020

Digitala kliv under coronapandemin

Internetstiftelsens årliga undersökning Svenskarna och internet visar att coronapandemin påverkat våra internetvanor - särskilt allt fler pensionärer har börjat använda internet under pandemin. De flesta nya internetanvändare är 76 år eller äldre.

NYHET | 15 dec 2020

Nyhets- och mediekonsumtionen ökade i Norden under pandemin

Hand iklädd gummihandske håller i ett provrör med coronatest. Foto Scandinav bildbyråCoronapandemin har lett till ökad efterfrågan på nyheter i de nordiska länderna. Särskilt tittandet på tv-nyheter har ökat, medan sociala medier minskat i betydelse. Det visar nationella undersökningar från våren och sommaren 2020.

Sidor